Deel 2: Markttrends voor de reiswereld Q1 2021

Afgelopen januari maakten we een serie “boekingsblogs” om te delen wat we zien gebeuren in de markt. Zo zagen we een hoger boekingsbedrag en minder internationale boekingen voor verblijfsrecreatie, hoge oriëntatie, weinig actie voor bestemmingen in binnen- en buitenland en dagrecreatie dat echt nog volledig stil lag. Hoe is dat nu?

Deze keer heet de serie “markttrends” en is deze verdeeld in 3 delen.
Vandaag deel 2: Markttrends voor de reiswereld.

Samenvatting:

  1. Stijging van sentiment voor Europese bestemmingen
  2. Vraag en boekingen naar autovakantie bestemmingen stijgen
  3. Wat we kunnen leren van UK 🇬🇧 , België 🇧🇪 en Duitsland 🇩🇪
  4. Bereid je voor op een korte tijd van oriëntatie tot boeken
  5. Wat kan er al wel?
  6. Specialisten profiteren van specialisme
  7. Wintersport seizoen 2021/2022 
  8. Reizen buiten Europa en de ABC-eilanden
  9. Verwachting stijgende advertentiekosten als de markt aantrekt

1. Stijging van sentiment voor Europese bestemmingen🚀

Afgelopen 90 dagen is er een stijgend sentiment te zien voor Europese bestemmingen. Oriëntatie neemt toe. Vooral voor bestemmingen zoals Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland en Duitsland. De boekingen trekken iets aan, maar wel zeer moeizaam. De “grote piek” die verwacht wordt is zeker nog niet ingezet.

De boekingen blijven grotendeels achterwege voor vliegvakanties. De vraag neemt wel steeds meer toe. Ook gezien de +17.000 aanmeldingen binnen 1 dag voor de testvakantie naar Rhodos van Sunweb en Transavia.

Vakantie Spanje zoekwoorden

2. Boekingen naar autovakantie blijven aantrekken voor de zomer

Frankrijk, Duitsland, Italië, Oostenrijk. Stuk voor stuk bestemmingen die zowel qua intentie als boekgedrag in trek zijn. Vooral voor campings, vakantieparken en accommodaties met ruimte zitten de boekingen sinds eind februari in een kleine lift.

Boekingen stegen bij klanten tot wel 34% in maart t.o.v. de maand februari. 

Deze lift nam laatste week maart wel af. Onzekerheid in Europa en negatief nieuws over corona kwam toen op. Dit heeft nog steeds een enorme impact op de boeking bereidheid. Blijf dus wel communiceren met de flexibele voorwaarden om te boeken, wanneer je deze hebt. Blijf ook de veiligheid benoemen en neem risico’s weg die consumenten ervaren.

3. Wat kunnen we leren van UK, Duitsland, België en verblijfsrecreatie in Nederland

Boris Johnson gaf de consument een perspectief op reizen. Net als Angela Merkel dat deed in Duitsland. Binnen no-time werd Mallorca veel geboekt in Duitsland en profiteerde TUI van de aantrekkende vraag in UK

Zo volgde ook België, met de waarschijnlijke opheffing van de opheffing van het reisverbod vanaf 19 april. Dat zorgt dat TUI België pakketreizen naar Mallorca, Alicante en Faro door laat gaan, al staat de Belg daar niet om te springen.

Het weer was altijd al een belangrijke onvoorspelbare factor, maar die zorgt dit jaar voor een vergrootglas. Zo zagen we bij sommige   stijging in boekingen van week tot week in februari. Alleen door het mooiere weer, waardoor iedereen eruit wilde. 🌡️

4. Bereid je voor op een korte tijd van oriëntatie tot boeken⌛

Wat kunnen we daarvan leren? Dat dit jaar heel grillig blijft. De tijd van oriëntatie tot boeken is kort. Het is als bestemming belangrijk dat je in de consideration set van reizigers zit. Maak vooral duidelijk waarom iemand naar een bepaalde bestemming af moet reizen in deze tijd. Is het de rust? De natuur? Weg van de massa?

Er zal een zeer korte tijd tussen oriëntatie en boeken zitten dit jaar. Dit is ook te zien in binnenlandse verblijfsrecreatie. Als de poorten opengaan, zoals bij Mallorca in Duitsland, boekt men. Bereid je organisatie dan voor dat je snel op kunt schalen in je marketing en campagnes. Een gedetailleerde marketingplanning voor dit jaar is niet te maken. Werk in plaats daarvan met een opschaalstrategie en zorg dat je alles alvast hebt voorbereid!

5. Wat kan er al wel?

Dat is de vraag die men bezig houdt. Sunweb en Transavia lanceerden onlangs het concept https://www.magikalopvakantie.nl. Daar kun je aanmelden om op de hoogte gehouden te worden welke bestemmingen zich wel lenen om op reis te gaan. 

Sunweb en Transavia doen dit slim, door er een e-mail marketing leadgeneratie proces aan te hangen. Zo heb je direct een e-mailadres binnen om later te bewerken en bij jou te laten boeken 😉

Verwachting is dat deze vraag langer in de markt zal zweven. Een simpel overzicht van bestemmingen waar je wel op vakantie kunt is echt een goed idee… Oh wacht, dat hadden we natuurlijk al met het reisadvies.

6. Specialisten profiteren van specialisme

Al langer zien we specialisten, met een hoge betrokkenheid bij de doelgroep, toch al boekingen binnenhalen. Specialisten in een bepaalde bestemming, een bepaald type vakantie of een themavakantie. Vooral specialisten die afgelopen tijd veel geïnvesteerd hebben in de relatie met de klant merken dit.

Andersom geldt dit natuurlijk ook voor bestemmingen. Maak een keuze waarom reizigers de bestemming moeten overwegen. Kom in die consideration set door ergens voor te staan, duidelijk de wensen van je doelgroep in kaart te hebben én een keuze te maken.

Bied je alles aan? Communiceer je over alles wat goed is aan jouw bedrijf of bestemming? Dan zul je het over het algemeen moeilijk hebben om toeristen post-corona naar je toe te trekken. Ook hier geldt, blijf dus wel communiceren met de flexibele voorwaarden en veiligheid.

7. Wintersport seizoen 2021/2022⛷️

Voor wintersportbestemmingen was het afgelopen seizoen natuurlijk ook dramatisch. Wel is de vraag voor seizoen 2021/2022 opgekomen. Deze begint nu wel af te nemen, maar dit bood voor wintersportbestemmingen, -verhuurders en -specialisten nog wel enige vorm van perspectief voor komend jaar.

Bestemmingen die zich voor zowel wintersport als voorjaar en zomer lenen, maken zich al op voor een last minute en zomer seizoen. Overheid restricties en het weer zijn hier vooralsnog bepalend hoe succesvol de rest van het seizoen gaat worden. De veelal rustige en groene bestemmingen lenen zich natuurlijk ultiem voor actieve of ontspannen vakanties voor consumenten. Tijd om de batterij weer op te laden…

8. Reizen buiten Europa en de ABC-eilanden

Zowel de intentie als gedrag laat zien dat mensen die een stap te ver vinden. Afgelopen maart was er wel een kleine lift te zien in intentie. Zie ook hieronder in de Google Trends grafiek. Links en rechts kwamen aanvragen binnen bij verre reizen specialisten en zoekgedrag naar bestemmingen buiten Europa en ABC-eilanden kwam iets op gang. 

Gedrag van consumenten om deze reizen te boeken ligt verder weg en zal per bestemming aantrekken. De proefreizen en reisadviezen per land zullen hier ook aan bijdragen.

Echter is op het moment nog weinig zicht op de situatie op de ABC-eilanden. Curaçao had afgelopen week zelfs de meeste corona besmettingen ter wereld. Hulp uit Nederland is erg welkom, er zijn dit paasweekend dan ook 20 artsen en verpleegkundigen, 30.000 vaccins en beademingsapparatuur overgevlogen. Het ziekenhuis ligt vol en toeristen en stagiaires worden gevraagd het eiland te verlaten. Vakantie naar deze eilanden is voor nu dan ook iets voor de verre toekomst.

Zoekwoorden rondreizen

9. Verwachting stijgende advertentiekosten 

Dit zagen we vorig jaar in verblijfsrecreatie ook gebeuren, toen in het binnenland recreatie weer mogelijk was. De periode dat geen vakantie geboekt kon worden was vele malen korter. Toch stegen de prijzen met 30% vanaf het moment dat er weer geboekt kon worden.

Je kunt vaak niet om adverteren heen, maar bereid ook andere vormen van marketing alvast voor. Heb je afgelopen tijd nog niet geïnvesteerd in een loyale fanbase op sociale media of in je e-mail bestand? Zorg dat je dit nog doet. Bijvoorbeeld door jezelf te laten inspireren door https://www.magikalopvakantie.nl 😉

Wil je meer weten?

Vul het contactformulier in voor een eerste kennismaking. Wij helpen je graag verder om 1-op-1 jouw vragen te beantwoorden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen