Boekingsblog deel 4: Oriëntatie en sales voor dagattracties volledig stil. Nu binden!

In onze nieuwe blogserie Boekingsblog delen we informatie over het veranderende boekingsgedrag dat wij zien in de reis- en recreatiebranche. Door de corona crisis en de veranderende houding van de consument tegenover reizen zien we grote verschillen in het zoek- en boekgedrag met voorgaande jaren. Graag vertellen we daar meer over en laten we zien hoe je hierop in kan spelen.

Vandaag in deel 4: Hoe ga je als dagattractie om met het volledig stilvallen van de sales en oriëntatie? 

Samenvatting:

  • Momenteel weinig oriëntatie en geen ticket sales.
  • Niet aan te raden om te gaan adverteren.
  • Focus op klantenbinding met creatieve mails en social media inzet.
  • Focus op de lange termijn door te kijken naar SEO.

Dagattracties liggen volledig stil

Dagattracties, daar waar men normaal in het weekend nog wel eens een uitje maakt en er in vakantieweken massaal op uit gaat, is dat in deze periode niet mogelijk. Lege achtbanen, speeltuinen en zwembaden tekenen het beeld. Zowel de ondernemer als de consument wacht op een betere periode. Wat zien we nu in de markt? Helaas weinig oriëntatie en geen ticket sales.

Geen oriëntatie en geen sales, wat nu?

Adverteren? Nog niet, tenminste, niet met als doel om tickets binnen te halen. De Google Trend hieronder geeft helaas aan dat zoekopdrachten naar bijvoorbeeld musea erg laag zijn. Toch biedt het ergens wel perspectief, het is niet helemaal doodgebloed. Het is nu eenmaal zo dat men een kaartje voor een dagattractie niet ver van tevoren bestelt, alleen voor grote evenementen geldt dat anders.

Focus je op de lange termijn

Toch zijn er een hoop dingen die je wel kunt doen. We splitsen het in dit artikel op in twee segmenten, engagement en lange termijn visie.

Klantenbinding

Dat je dicht bent betekent niet dat je niet in contact kan zijn met jouw doelgroep. Om ons heen zien we mails en social media berichten, zoals van de Efteling, op Instagram en TikTok, vol inspiratie, tips, grapjes en weetjes om toch die engagement met de doelgroep te houden. 

Klopt, het levert je niet direct cash op maar de zin om dat dagje uit straks bij jou te komen ervaren neemt toe. Is jouw toon nog heel erg salesy? Dan doe je het niet goed. Inspiratie en warm houden zijn de toverwoorden. Wellicht kan je er zelfs aan werken de database iets te vergroten, zodat je daar straks de vruchten van plukt.

Een aantal ideeën:

  • Werk je aan vernieuwingen? Maak foto’s en laat het zien!
  • Maak gebruik van polls en quizzen
  • Start met weetjes en pin ze vast op je Instagram Stories (pinned stories)
  • Zet Facebook Lead ads in voor emailadressen en zet er een emailstrategie achter
  • Giftcards! Een dagje uit weggeven voor “wanneer het weer kan” is leuk
  • TikTok! Start met nieuwe kanalen en ga voor engagement

Lange termijn denken

Dat men nu niet zoekt betekent niet dat men niet gaat zoeken. Hoeveel je nu ook uitgeeft aan branding, de zoekopdrachten zullen niet stijgen, de markt is er gewoonweg niet voor. Maar die zogenaamde intentie gaat er wel weer komen, en dan moet jij er zijn. 

Daarom kan het enorm verstandig zijn om nu aan je organische vindbaarheid te werken. Als je daar nu op groeit zal je straks extra verkeer naar je website trekken. Tegen die tijd koopt men de kaartjes wel weer, tel uit je winst.

Een aantal ideeën:

  • Doe een zoekwoordonderzoek. Ben jij al vindbaar op alle belangrijke zoekwoorden voor jouw attractie(s)?
  • Schrijf pagina’s voor de top 5 zoekwoorden waar je nu niet of slecht op gevonden wordt
  • Werk aan de snelheid van de website. Let vooral op de mobiele versie. Is die snel genoeg?
  • Kijk ook eens naar de mogelijkheden van structured data. Staan jouw review-sterren bijvoorbeeld al in de zoekresultaten?

De verwachting is dat bij een verlichting van de lockdown, dagattractie weer opbloeit. Mogelijk start dat met een verminderde capaciteit en ben je als pretpark, dierentuin of museum dus niet in staat er gelijk het maximale uit te halen. 

Een dynamisch prijsbeleid kan hier een mooie oplossing voor zijn, je spreidt de capaciteit op die manier. Gelukkig heb je die situatie al eens meegemaakt en liggen de scenario’s klaar. Zowel de oriëntatie als de ticket sales zullen daarmee direct stijgen. Van daaruit is het vooruitkijken naar verdere versoepelingen!

Heb je vragen of wil je meer weten?

Vul het contactformulier in voor een eerste kennismaking. Wij helpen je graag verder om 1-op-1 jouw vragen te beantwoorden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen