Boekingsblog deel 1: Stijgende boekingswaarde voor recreatie in Nederland

In onze nieuwe blogserie Boekingsblog delen we informatie over het veranderende boekingsgedrag dat wij zien in de reis- en recreatiebranche. Door de corona crisis en de veranderende houding van de consument tegenover reizen zien we grote verschillen in het zoek- en boekgedrag met voorgaande jaren. Graag vertellen we daar meer over en laten we zien hoe je hierop in kan spelen.

Vandaag in deel 1: Welke veranderingen zien we in de boekingswaarde van het organische verkeer voor recreatiebedrijven in Nederland en hoe kan je daar op inspelen?

Samenvatting:

  • Gemiddelde boekingswaarde in januari 2021 flink gestegen in vergelijking met januari 2020;
  • Gasten boeken in eigen land;
  • Minder internationale boekingen, bijvoorbeeld uit België 🇧🇪  of Duitsland 🇩🇪  voor Nederlandse vakantieparken;
  • Veel last minute zoek & boek gedrag;
  • Stijgend gemiddeld boekingsbedrag, o.a. door boekingen voor de zomer;
  • Deze stijging is niet te zien bij hotels.

Gast boekt vooral in eigen land

Verblijfsrecreatie in eigen land is populairder dan ooit. Nu de landsgrenzen voorlopig nog zo goed als dicht zijn neemt de consument graag het zekere voor het onzekere en boekt de vakantie in eigen land. Niet alleen in de betaalde campagnes zien wij een toename ook het organische boekgedrag is flink aan verandering onderhevig.

Gemiddeld boekingsbedrag stijgt door boekingen voor de zomer

De gemiddelde boekingswaarde voor verblijfsrecreatie in Nederland is in januari 2021 flink gestegen in vergelijking met januari 2020. Waar we in 2020 een gemiddelde boekingswaarde van €746 zagen is dat in januari 2021 gestegen naar €873. Deze stijging wordt veroorzaakt door de boekingen die nu worden gemaakt voor de zomer. Mensen zijn nu op zoek naar hun zomervakantie en zijn bereid te boeken.

Een belangrijke toevoeging is is dat dit voornamelijk boekingen zijn van Nederlanders. Boekingen uit het buitenland zoals van Duitsers en Belgen is nog niet echt op gang gekomen omdat het vanuit de overheden wordt afgeraden om naar het buitenland te reizen. De verwachting is wel dat zodra dit wel weer kan mensen nog last minute gaan boeken.

Belangrijk is hierbij om te kijken naar de bezettingsgraad. Gaat de zomer goed, maar kunnen er nog wel wat boekingen bij? Dan is nu juist het moment om de zomer extra te gaan promoten. De consument is nu aan het zoeken en boeken.

We zien momenteel ook veel last minute zoek & boek gedrag. Dit komt omdat plannen door de corona crisis lastiger is geworden en mensen daardoor liever op het laatste moment boeken. Daarnaast hebben mensen door het vele binnen zitten ook sneller plots de behoefte om er even tussenuit te gaan.

De stijging zit hem met name in vakantieparken en campings. Bij hotels zien we deze stijging niet. Hotels hebben al langer te maken met het (gedeeltelijk) wegvallen van de zakelijke markt en minder toeristische overnachtingen. Voor gemaakte boekingen lopen hotels 50% tot 90% achter t.o.v. 2020. Met name door wegblijven van aankomsten op korte termijn en gebrek aan perspectief voor consumenten op langere termijn. Hotels die aansturen op aankomsten vanaf april of arrangementen (bijv. Valentijn) inzetten en dit combineren met flexibel omboeken en soepele annuleringsvoorwaarden halen wel boekingen binnen.

Zet je online marketing in en behaal nu resultaat

SEA (adverteren in zoekmachines)

Wil jij resultaat op korte termijn? Zet SEA campagnes in! De vraag voor verblijfsrecreatie in eigen land is hoger dan ooit, dus nu is het moment om daarop in te spelen. Daarnaast is door de toename in boekingswaarde het rendement op jouw campagnes nog hoger. Nu budget inzetten levert direct (meer) resultaat op.

Het is hierbij belangrijk niet alleen te focussen op de zomer. Ondanks dat de zomer goed wordt geboekt is de intentie vanuit de markt er voor het hele seizoen. Zet dus ook op andere periodes in om zo de bezetting jaarrond beter te vullen. Denk hierbij aan termen als ‘’vakantiehuis in het voorjaar’’ of zelfs ‘’vakantiehuis in januari’’. Door de totale toename in het zoekvolume zien we ook aanzienlijk meer verkeer op dergelijke longtail termen. Dit biedt weer extra kansen om relevant verkeer voor specifieke periodes naar jouw website te halen.

SEO

Voor SEO is goed om de keuze van zoekwoorden onder de loep te nemen. Maak landingspagina’s voor zoekwoorden met ‘zomervakantie’ en de zomermaanden. Maar denk ook aan specifieke zoekwoorden voor de bezoeker die al beter weet wat hij wil boeken zoals ‘vakantiehuisje 2 personen veluwe’ of ‘vakantiepark met wellness groningen’.

Maak voor de last minute boeker ook landingspagina’s, zodat de bezoeker meteen op de juiste pagina landt. Zorg dat deze ook op je homepage terugkomen.

E-mail

Een ander organisch kanaal om nu in te zetten is e-mail. Laat de mensen in je mailbestand weten dat ze nu kunnen boeken voor de zomervakantie en laat klanten die al eens bij je geboekt hebben weten dat ze snel moeten zijn om nog dat mooie plekje op jouw camping/vakantiepark te kunnen bemachtigen. Maak gebruik van het Cialdini principe schaarste: voor je het weet zijn de mooiste plekjes vergeven dit seizoen…

CRO

Denk ook aan de optimalisatie van je website op het gebied van CRO (conversie optimalisatie). De bezoeker die op je pagina is geland wil je ook laten converteren. Licht bijvoorbeeld op de homepage direct de voor jou belangrijkste periodes uit. Zo kan de bezoeker gemakkelijk doorklikken naar een pagina waar je ze wilt hebben.

Belangrijk is dat het voor de bezoeker meteen duidelijk is wat de voorwaarde zijn voor het boeken. Vertel over je soepele annuleringsvoorwaarden. Geef ook duidelijk weer hoe je rekening houdt met corona. Wat zijn bijvoorbeeld de hygiënemaatregelen die je hebt getroffen?

Hoewel het buiten koud en guur is zit de consument met zijn hoofd al in de zomermaanden. Wacht niet te lang en speel hier nu op in!

Heb je vragen of wil je meer weten?

Vul het contactformulier in voor een eerste kennismaking. Wij helpen je graag verder om 1-op-1 jouw vragen te beantwoorden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen