Boekingsblog deel 3: Bestemmingen wees alert. Zaai nu, oogst later!

In onze nieuwe blogserie Boekingsblog delen we informatie over het veranderende boekingsgedrag dat wij zien in de reis- en recreatiebranche. Door de corona crisis en de veranderende houding van de consument tegenover reizen zien we grote verschillen in het zoek- en boekgedrag met voorgaande jaren. Graag vertellen we daar meer over en laten we zien hoe je hierop in kan spelen.

Vandaag in deel 3: Hoe haal je als bestemming NU het meeste uit je online marketing?

Samenvatting:

  • Begin nu met adverteren en zorg dat je de oriënterende bezoeker aantrekt.
  • Binnenland: voorkeur voor natuur.
  • Buitenland: zorg voor flexibele annuleringsvoorwaarden
  • Kansen voor autovakanties
  • Zorg voor engagement via social kanalen, offline publicaties en e-mailmarketing.

Bestemmingen

Voor bestemmingen is het geen fijne periode. In eigen land is het niet mogelijk om musea, pretparken, horeca en meer te bezoeken. Een stadswandeling en het bezoeken van parken is het maximale wat je er als bezoeker nu uit kan halen. Aangezien de hotelwereld op zijn gat ligt, we zien nog geen 10% aan boekingen t.o.v. vorig jaar in dezelfde periode, blijven stedentripjes uit. Boekingen voor vakantieparken in eigen land gaan dan wel weer goed, dus kansen zijn er wel. Lees daarover ook meer in ons artikel over de boekingsgedrag in recreatie.

Bestemmingen in het buitenland, en zeker degene op vliegafstand, hebben het zwaarder te verduren. Zolang vliegen ten zeerste afgeraden wordt zal deze situatie zo blijven. Het blijft voor de Nederlandse avonturier bij fantastische video’s, meer niet. En dat is zeker geen slecht idee hem of haar hier van te blijven voorzien. Zo lopen er straks gewoon weer mensen over jouw strand of door jouw stad en bloeit dagrecreatie weer op!

Wanneer begin je met campagnes?

Nu! Vanuit vakantie-oogpunt weten we gezien het gedrag van de consument dat men zich oriënteert maar niet boekt. Daarover lees je in ons artikel m.b.t. travel ook meer. In die oriëntatiefase worden bestemmingen met elkaar vergeleken en praat men er offline over. We zien momenteel een zeer korte periode tussen oriënteren en boeken, korter dan een wereld waarin het virus niet heerst. Dat betekent dus dat wanneer men op vakantie kan zoals we dat kennen van de periode voor Corona, er snel keuzes gemaakt worden. Heb jij jouw doelgroep in deze periode niet bereikt? Dan grijp je er gewoonweg naast.

Voor het binnenland geldt dit niet helemaal. Vakanties in het binnenland zijn booming, zoals je hier ook leest. Echter liggen de dagattracties op hun gat. Campagnevoering doe je nu dan ook voornamelijk op datgene wat kan, niet op wat niet kan. Dat komt straks!

We vergelijken bestemmingen in eigen land met het buitenland:

Binnenland

Men zoekt op vakantie in eigen land, in dit voorbeeld Drenthe. Toegegeven, het is soms ook bij gebrek aan de mogelijkheid het buitenland op te kunnen zoeken. Maar dan moet je hier nu dus juist van profiteren! Men mijdt vooral de Randstad en grote steden, dus bestemmingen middenin de natuur hebben duidelijk een streepje voor. De partij die zich aanpast wint. Zet jouw bestemming in de kijker door campagne te voeren en haal de Nederlander naar jouw stad/regio/plaats.

Buitenland

In ons blog over travel gaven we al aan dat het zoekverkeer naar vliegvakanties in januari met 30% gestegen is t.o.v. december, ook al wordt vliegen nog steeds sterk afgeraden. Men kan niet wachten en hier en daar wordt ook geboekt. Vooral bij organisaties die flexibel omboeken en soepele annuleringsvoorwaarden aanbieden. Ook garanties zoals SGR zijn belangrijker dan ooit. . Hetgeen we hier vooral op doelen is dat ondanks dat het boeken uitblijft, de oriëntatie er zeker is. Als je hier als bestemming niet tussen zit dan word je overgeslagen.

Kansen voor autovakantie bestemmingen

De verwachting is dat de autovakanties eerder zullen plaatsvinden dan vliegvakanties. Dat is niet hutje mutje op een vliegveld staan en daarmee veel aantrekkelijker. Dus bevind je je op rij-afstand van jouw doelgroep? Benadruk dit! Dit biedt enorme kansen voor bestemmingen zoals Oostenrijk en Tsjechië, om zichzelf nog meer te profileren als zomerbestemming.

Hoe haal je waarde uit oriënterende bezoekers?

Dit doe je vooral door engagement te creëren en te behouden. Het eiland Terschelling doet dit erg goed, de doelgroep is en blijft verbonden maar daar moet je wel een hoop tijd en energie in stoppen. Zie hier hoe zij dit via Instagram doen. Grote kans dan de volger enorm uitkijkt naar een bezoek aan het eiland.

Focus je op de doelgroep die voor jou als bestemming interessant is. Vergelijk het gedrag eens met vorig jaar, hier zou je namelijk niet heel veel verschil in moeten zien. Engagement hoeft helemaal niet minder te zijn, ondanks dat jouw bestemming wellicht minder bezocht wordt. Inspiratie is hier de key. Zorg er voor dat jouw bestemming leeft en blijft leven. Wat voorbeelden:

  • Start met een Facebook- en of Instagramstrategie gericht op engagement;
  • Laat jouw (wellicht lege) bestemming zien via Youtube en laat weten dat je er klaar voor bent;
  • Denk eens aan offline publicaties;
  • Een emailstrategie om de doelgroep engaged te houden misstaat ook niet.

Alles gericht op inspiratie om engagement in de hand te werken.Gooi gerust alles in de strijd en verwijs ook naar de periode “waarin het weer kan” als je een verre bestemming bent. “Ben je het ook zo zat? Droom alvast weg” is geen slechte slogan. Beloof inspiratie en biedt het ook. Blijf dit doen in deze periode en pluk als Nederlandse bestemming de vruchten gelijk, als vliegbestemming later!

Heb je vragen of wil je meer weten?

Vul het contactformulier in voor een eerste kennismaking. Wij helpen je graag verder om 1-op-1 jouw vragen te beantwoorden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen