Wat Duitsers belangrijk vinden aan je website

Als je actief bent op de Duitse markt weet je waarschijnlijk dat Duitsers net anders benaderd willen worden dan Nederlanders. Dit geldt ook op je Duitse website. Toch is het voor een Nederlander vaak moeilijk voor te stellen dat een Duitser aan bepaalde dingen zoveel waarde hecht.

Alles begint met vertrouwen! 

“Alleen mensen die elkaar vertrouwen kunnen vrienden worden” zo kijken Duitsers naar hun band met organisaties. Voor een Duitser moet je je online professioneel en gebruiksvriendelijk profileren. Dit zorgt voor het vertrouwen dat uiteindelijk nodig is om je aan het eind van de klantreis creditcardgegevens toe te vertrouwen. Duitsers doen hier over het algemeen nét iets moeilijker over dan Nederlanders. 

Het is dus niet voldoende om een moderne website te hebben en het is ook niet genoeg om heel veel Duitse bezoekers naar de website toe te trekken. Je moet de Duitser een goed en zeker gevoel geven bij je website. En met website bedoelen we een Duitse website, dus geen pagina op je Nederlandse site. Alleen dan vinden ze je geloofwaardig, zullen ze jouw website verder bekijken, deze eventueel met andere mensen delen en uiteindelijk bij je boeken. Maar dat is lastig want ja gevoel.. dat is toch bij iedereen verschillend? Dat klopt, maar niet helemaal. Als je rekening houdt met een aantal punten, dan kan je het vertrouwen dat jouw website opwekt versterken, sturen en creëren. 

De homepage is je eerste indruk…

… en die maak je maar een keer. Realiseer je: jouw website vertegenwoordigd jouw bedrijf op het internet en iedereen kan het zien! Jouw homepage is jouw etalage en jouw entree. Als je je hier goed presenteert en relevante informatie geeft, vergroot je de kans om nieuwe klanten te winnen en uiteindelijk omzet te genereren.

Laat je Duitse websitebezoeker gelijk zien wat ze van jouw organisatie kunnen verwachten, sleutelwoord hierbij is: individualiteit. Wees transparant over wie jouw organisatie is en wat je aanbiedt, maak het niet mooier dan het is. Zorg dat jouw adres en telefoonnummer goed vindbaar zijn. Maar voeg ook een link naar de kaart en routebeschrijving toe aan jouw homepage. 

Geef niet aan dat je een luxe stacaravan hebt als je dat niet hebt en de recensies dit tegenspreken. Er zijn genoeg mensen waar het niet luxe voor hoeft te zijn. Zij kiezen toch wel voor de caravan. Maar de mensen die wel luxe zoeken zullen zo geen wantrouwen krijgen bij je organisatie of teleurgesteld raken.

Vertrouwen en de eerste indruk zijn de belangrijkste pijlers. Maar wat betekent dit dan concreet voor je website? Als geboren en getogen Duitse leg ik aan de hand van 12 punten uit wat de Duitse gast echt belangrijk vinden voor ze hun vakantie bij je boeken.

Dit zijn de 12 aandachtspunten voor je Duitse website

1. Persoonlijkheid en individualiteit

Een “Over ons” pagina mag echt niet missen. Geef achtergrondinformatie over jouw organisatie, geschiedenis, visie en missie. Stel het team voor, van eigenaar tot aan de stagiair, het liefst met een kort verhaal bij elk teamlid. Plaats teamfoto’s, laat zien wie de telefoon opneemt, wie er schoonmaakt en wie de locatie beheert. 

Vertel op een nieuwspagina wat er speelt in de organisatie en de omgeving en geef de Duitse website bezoeker zo een kijkje achter de schermen. Kortom, zorg dat jouw organisatie een gezicht krijgt en menselijk overkomt! Zo creëer je sympathie en vertrouwen. 

2. Actualiteit

Jouw website moet up-to-date zijn. Dit betreft vooral data in nieuwsartikelen, wijzigingen, aankondigingen van evenementen of recensies. Als deze niet meer actueel genoeg zijn, zorg dan voor nieuwe content of verwijder de datumweergave. Duitse websitebezoekers zullen het zien alsof je niet om jouw organisatie geeft en waarom zouden zij dan wel om jouw organisatie geven?

3. Eenvoudig contact kunnen opnemen

Vermeld minimaal één telefoonnummer en een e-mailadres. Een alternatief voor een e-mailadres is een contactformulier. Zorg ervoor dat je aan de telefoon en per e-mail ook in het Duits verder kan helpen. Engels is nog steeds, zelfs bij de jonge generatie, een groot probleem in Duitsland en de Duitser verwacht ook in de eigen taal geholpen te worden. 

Tip: Maak een link met mailto-functie dit maakt het makkelijker om met jou in contact te komen. 

Duitsers hebben altijd vragen en willen alles precies weten. Dat doen ze niet om jou te vervelen maar omdat ze onzeker zijn of deze locatie het juiste voor ze is. Aan jou om die onzekerheid weg te nemen, want een onzekere Duitser zal niet bij je boeken.

FAQ pagina’s besparen jou en je Duitse klant tijd maar ook de chatfunctie wordt steeds populairder. Het is belangrijk de Duitser de mogelijkheid te geven om snel en op de gewenste manier met je in contact te komen. De ene zal je liever via de telefoon te woord staan en de ander schrijft je liever. 

Dit zijn de beste opties die je jouw klanten kan bieden wanneer ze radeloos voor hun scherm zitten. Hulp bieden schept daarnaast vertrouwen, voldoe dus ook aan de verwachting hierna. Zorg dat je bereikbaar bent en mail niet pas na twee weken terug. Dit is nog erger dan geen contactmogelijkheid bieden. Schep verwachtingen door bijvoorbeeld aan te geven wanneer je telefonisch bereikbaar bent en dat de mail binnen 48 uur wordt beantwoord. 

Voor Duitsers is het daarnaast van belang dat er een Impressum in de footer te vinden is, zie dit als het paspoort van jouw organisatie. Vergeet ook niet de AGB, Datenschutzerklärung en Cookies. Alleen met deze informaties geloven ze dat je bestaat en een eerlijke organisatie bent. Dit zijn overigens allemaal speciale, juridische teksten, die je echt niet van een gewone vertaler mag laten opzetten. Het beste is, je zoekt een advocaat, die deze stukken voor je (natuurlijk in het Duits) aanlevert. Heb je deze informatie niet op jouw website staan, kan je trouwens bij een controle dikke boetes oplopen.

4. Referenties van onafhankelijke partijen

Bekende logo’s, keurmerken en awards zijn vertrouwd. Profiteer hiervan! Doe een onderzoek naar keurmerken en awards die voor jou belangrijk zijn en laat je certificeren. Maar ook hier bestaat een regel: niet meer dan 5 keurmerken. Anders vraagt de Duitse websitebezoeker zich weer af waarom je je zo nodig moet bewijzen.

trustpilot referentie
tuv referentie
adac
referentie
website referentie

5. Gemakkelijke navigatie

Laat je Duitse websitebezoeker niet nadenken waar hij informatie moet zoeken op je website. De navigatie moet intuïtief bedienbaar zijn. Hou je dus aan gangbare Duitse menu indelingen. Ga je dit heel uniek maken laat je in dit geval niet perse zien dat je creatief bent, maar zorg je voornamelijk voor verwarring.

6. Reviews van gasten 

Iedereen vermoedt dat beoordelingen gekocht of zelf geschreven zijn, maar toch vertrouwen Duitsers hierop. Dit is waarom recensies belangrijk zijn in je online strategie. Let wel op dat je meer dan één beoordeling hebt en niet alleen maar super goede. Er is altijd wel iemand minder tevreden. Daarnaast moeten de reviews natuurlijk geloofwaardig zijn. Het beste werkt het nog wanneer de reviews van bekende zijn, denk hierbij ook aan bekende Duitsers. 

De belangrijkste review website in de Duitse toerismebranche is HolidayCheck, zorg dat je hier een profiel hebt en dat Duitse gasten hier ook reviews achterlaten. Ben je bang voor slechte recensies? Dat hoeft niet. Zie het als gratis feedback, bedank iedereen altijd voor zijn recensie en geef aan wat je ermee gaat doen. Zo laat je zien dat je jouw klant serieus neemt en geef ze het gevoel dat ze jou hebben geholpen. Doe dit uiteraard ook wanneer iemand een hele goede recensie achterlaat.

7. Gebruik van Social Media

Het is al lang niet meer de vraag of je als organisatie sociale media moet gebruiken. De vraag is hoe je je bedrijf presenteert en op welke social media kanalen. Onderschat dit niet. Plaats regelmatig effectieve content, reageer op comments en beantwoord hier ook vragen. Zo laat je zien dat je menselijk en actueel bent. Daarnaast biedt je nog een modernere weg van communicatie. 

8. Ehrlich währt am längsten! (eerlijkheid duurt het langst)

Transparantie is een grote factor voor vertrouwen en het creëren van verwachtingen. Beschrijf je jouw accommodaties als luxe maar zijn ze eigenlijk al 25 jaar oud en zeker niet meer modern? Dan voelen Duitse gasten zich belazerd en komen zeker niet meer terug. Sterker nog… je krijgt een slechte recensie, die het vertrouwen in jou bij andere potentiële gasten beschadigt. Wees open en geef veel informatie. Vul je teksten met kwalitatieve inhoud en zonder blabla, bijvoorbeeld:

  • “De lodges zijn voorzien van alle gemakken.” → wat houdt dat in?
  • “voor jong en oud” → voor wie precies? 
  • “in een mooie, omgeving” → wat maakt de omgeving mooi en vooral wat is er wat ik niet ook om de hoek heb?
  • “complete keuken” → wat is compleet?
  • “een royale keuken” → wat is er royaal aan? 
  • “een luxe stacaravan” → wat is er luxe aan?

Maar bij transparantie hoort ook gedetailleerde informatie over het annuleren van de boeking, wanneer er moet worden betaald en hoeveel er moet worden aanbetaald. Maak dit helder en makkelijk vindbaar. Duitsers willen graag alles weten voordat ze boeken. Hun intentie is het verzamelen van informatie en niet om uiteindelijk te annuleren, ze willen alleen weten hoe het werkt. Wanneer je deze informatie verstopt, maak je ze wantrouwig want waarom verstop je het en waar gaan ze voor tekenen?

9. Een website met professioneel design

Hoewel er qua ontwerp altijd verschillende smaken zijn, is er zelden een discussie of een ontwerp professioneel is. Een professioneel design zorgt voor de eerste indruk en heeft grote invloed op of Duitsers de website vertrouwen, aantrekkelijk vinden en hier graag lezen over hun vakantie of niet. 

10. Technische implementatie van je website

Een snelle website op desktop en vooral op mobiel, die makkelijk te gebruiken is en geen foutmeldingen geeft is de basis om Duitsers op je website te houden. Trouwens… niet alleen Duitse websitebezoekers, dit geldt voor iedere bezoeker, welke nationaliteit dan ook. Overigens zijn laadtijd en reactietijd ook twee belangrijke criteria voor Google bij het rangschikken van de pagina.

Met deze tool van Google kom je erachter of je website goed presteert! Maar ook Google Analytics kan je meer inzicht geven om je website te verbeteren

11. Vertalen van je website… makkelijk, toch?

Als je professioneel over wilt komen is taalgebruik erg belangrijk. Het is niet ‘schattig’ als je fouten en verwarrende zinnen op je website hebt staan. Duitsers vinden dit alleen charmant als ze face to face met een Nederlander praten maar zeker niet wanneer ze een website bezoeken. Op een website willen Duitsers snel kunnen scannen en bekende termen tegenkomen. Al het andere belemmert het lezen, is niet professioneel en geeft de Duitser de indruk dat je niet veel om de Duitse gast geeft. Remember: jouw website presenteert jouw bedrijf. Google Translate is geen aanrader. Maak gebruik van een native vertaler die de juiste tone of voice gebruikt en de Duitser weet te bereiken met de juiste termen uit de branche. Het is hierbij belangrijk dat de vertaler ook gevoel heeft voor de Nederlandse taal zodat ook de “sfeer” die jij wilt neerzetten kan worden meegenomen bij het vertalen. 

12. Betalen op je website 

Het Duitse Institut für Handelsforschung (ECC Köln) heeft een onderzoek naar de populairste betaalmethoden onder Duitsers gepubliceerd. Hieruit blijkt dat Duitsers het liefst op rekening (41,3%), via Paypal (32%) of Lastschrift (8,7%) betalen. 

Het kost de boeker meer moeite om op rekening te betalen omdat je uiteindelijk zelf nog geld over moet maken. Maar juist dit geeft de Duitser zekerheid en het gevoel alles in eigen hand te hebben. In onze branche is op rekening betalen echter lastiger omdat je geen product kan overhandigen. Maar onderzoek wijst uit dat de koop van een vakantie voor een Duitser gedaan is wanneer er op de knop “boeken” is geklikt en er een bevestigingsmail is ontvangen. Het is bij Duitse gasten dus niet zo belangrijk om gelijk tijdens het reserveren af te rekenen, misschien werkt het wel beter om een betaaltermijn te geven in de bevestigingsmail. Zo maak je de laatste boekingsstap laagdrempeliger en makkelijker voor de Duitser en zonder dat er een creditcard of betaalpas nodig is. Duitsers betalen grotere bedragen sowieso graag op een rustig moment, wanneer ze zich hierop kunnen concentreren, zeker niet in de lunchpauze of tijdens een treinreis. Wanneer je betalen op rekening of met PayPal aanbiedt vermeldt dit dan op je startpagina, zo krijgt de Duitser gelijk een goed gevoel bij je website en dus bij jou organisatie. 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Vanessa Plaar

Geschreven door:

Vanessa Plaar

Gerelateerde berichten