Facebook content

Wist je dat Facebook met 1,79 miljard maandelijkse gebruikers nog steeds het meest gebruikte social netwerk ter wereld is? In Nederland zijn er maar liefst 9,5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. Jouw eigen (zakelijke) Facebookpagina kan zorgen voor merkidentificatie, merkbeleving en uiteindelijk ook een verhoging van de sales en loyaliteit. Maar wat is nou de meest effectieve content op Facebook en hoe ziet de perfecte Facebook post eruit?

Hoe kan het dat je weinig likes krijgt? 

Je kent het vast wel; vol trots plaats je een post, maar je krijgt maar weinig interactie… Hoe kan dat nou? Het is ten eerste belangrijk om te bekijken wie jouw doelgroep is. Facebook geeft jou gemakkelijk inzicht via de statistieken. Bekijk bijvoorbeeld wat het geslacht, de leeftijd en de interesses zijn van jouw volgers en zorg ervoor dat de content die jij plaatst hierop wordt afgestemd.

Besteed aandacht aan beeld op Facebook

Investeer in goed beeldmateriaal en zorg dat in elk geval 90 procent van jouw updates is voorzien van een (goede)foto. Gebruik zo min mogelijk stockfoto’s en maak zoveel mogelijk ‘echte’ foto’s. Dit zorgt voor loyaliteit bij je volgers. Het hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn. Maak bijvoorbeeld een spontane foto met je telefoon van je vakantiepark, reisgidsen, het kantoor, je collega’s, feestdagen, etc. Extra tip: Gebruik fotoalbums in plaats van enkele foto’s. Albums voegen meer toe aan de ervaring van fans omdat ze deze zelf actief kunnen doorbladeren.

Foto’s mét link hebben meer succes op Facebook

Tevens hebben foto’s mét link meer succes dan alleen een foto. Probeer daarom altijd een link toe te voegen als dat mogelijk is. Maak je gebruik van Instagram? Zorg er dan voor dat je deze foto’s automatisch plaatst op je Facebook tijdlijn. Als je foto’s via Instagram op Facebook geplaatst worden, krijgen ze tot 23 procent meer likes, shares en reacties dan foto’s die direct op Facebook worden geplaatst.

Jouw volgers willen interactie!

Je volgers vragen niet om advertenties, posts of niet inspirerende berichten op Facebook. Je volgers willen interactie! Dit doe je door bijvoorbeeld in je bericht een vraag te stellen. Denk aan: ‘Met wie zou jij in deze schitterende accommodatie willen verblijven?’ voor een vakantiepark of ‘Wie neem jij mee naar deze droombestemming?’ voor een touroperator. Liken of delen mensen jouw bericht, of reageren ze erop, dan zien zij waarschijnlijk jouw berichten vaker op hun tijdlijn verschijnen. Hierdoor bouwen de Facebook-berichten van jouw bedrijf een hoger organisch bereik op.

Zorg dat de content op orde is

Het klinkt wellicht logisch, maar zorg dat je geschreven content op orde is. Maak geen spelfouten en zorg voor actualiteit. Vermijd het alleen maar plaatsen van content die te maken heeft met het promoten van je services of producten. Zorg er ook voor dat je andere content plaatst. Maak gebruik van de zogenaamde 70-20-10 regel:

  • 70% van alle content gaat over jouw bedrijf: belangrijke gebeurtenissen, lokaal nieuws, enquêtes;
  • 20% bestaat uit content geschreven door ‘anderen’: het taggen van andere bedrijven, delen van ‘andere’, relevante content etc;
  • 10% is uit het oogpunt van het promoten van je bedrijf: aanbiedingen en lancering van nieuwe producten/diensten.

Laat jouw Facebookpagina overal zien!

Promoot je zakelijke Facebook pagina overal. Vermeld je pagina op je website, op andere netwerk sites, in de handtekening van je e-mail, op je visitekaartje etc. Voor jou lijkt het zo vanzelfsprekend dat je een eigen pagina hebt, maar dit geldt niet voor alle (nieuwe) klanten.

5 extra tips voor effectief posten op Facebook

  1. Gebruik hoogtepunt-posts en de pinfunctie om je post beter op te laten vallen.
  2. Niet pushen! Op Facebook staat interactie centraal, het is dus geen push-kanaal waar jij linkjes kunt droppen in de hoop dat mensen het gaan liken. Je zult zien dat dit alleen maar tegen gaat werken.
  3. Ga de dialoog bij een Facebook postaan door een vraag te stellen. Open vragen die beginnen met wie, wat, waar of wanneer zijn het meest effectief.
  4. Maak een content kalender waarin je per dag vast legt wat en hoe je post en plan dat eventueel al in via het klokje op Facebook!
  5. Experimenteer met de tijden van je posts buiten werkuren, maar zorg er wel voor dat je dan ook beschikbaar bent om te reageren. Wat voor de ene niet werkt…

Tot slot: experimenteer!

Zo, nu kom je al een stuk verder! Realiseer je dat bovenstaande voorbeelden geen garantie voor succes zijn. Enkel inspiratie. Uiteraard houdt het niet op na het toepassen van deze tips. Om voordeel uit je pagina te halen moeten je blijven investeren en actief aanwezig zijn op je Facebook-bedrijfspagina.

Meer Facebook tips?

Als je je bezig houdt met Facebook content, zijn er nog veel meer zaken waar je op moet letten. Wil je hier meer over weten? Neem dan eens vrijblijvend contact op.

 

eye_icon  36 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Jennifer van Bastelaar
Content Specialist

Meer over Jennifer
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?