Wil jij jouw website verbeteren, maar heb je geen idee waar je moet starten? Begin dan met het toevoegen van Google Analytics. Uit Google Analytics kun je verschillende inzichten halen om jouw website te verbeteren. In dit artikel ontdek je 5 tips om je website te verbeteren met Google Analytics.
Meer uit je website halen?
Wie wil dat niet? Maandelijks investeer je in bezoekers op je website vanuit Google AdWords, ben je druk met zoekmachine optimalisatie en Facebook advertentie campagnes. Niets is vervelender dan tot de conclusie komen dat je inspanningen weinig tot niets opleveren.
Je website verbeteren is dan cruciaal. Je wilt weten waar je bezoekers afhaken. Vraag je bijvoorbeeld af of er specifieke pagina’s zijn waarop men afhaakt, of dat je website niet goed genoeg presteert voor smartphone gebruikers. Analyseer daarom je website met Google Analytics.
5 tips voor meer inzicht met Google Analytics
Er zijn een aantal standaard Google Analytics rapporten die je kunnen helpen met het verbeteren van jouw website. Stel jezelf de volgende 5 vragen.
1. Hoe presteer je op verschillende apparaten?
Tegenwoordig is het enorm belangrijk om een website te hebben die geschikt is voor smartphones, tablets én desktops. Met Google Analytics kun je redelijk eenvoudig inzien hoe jouw website converteert op de verschillende apparaten.
Ga naar Doelgroep > Mobiel > Overzicht om te kunnen zien hoe jouw website presteert op verschillende apparaten.
Het kan zijn dat je ziet dat je website minder presteert op mobiele apparaten. Als men snel afhaakt plus niet de gewenste acties voltooid op mobiele, kan het lonen om eens te kijken of je website wel goed vertoond wordt voor alle schermresoluties. Ga hiervoor naar Doelgroep > Mobiel > Apparaten en selecteer vervolgens Schermresolutie via Overige.
2. Analyseer de resultaten op de meest bezochte pagina’s
Stel, je hebt ongeveer 10 tot 15 pagina’s waarop het meeste bezoek plaats vindt, maar 5 van deze pagina’s presteren uitermate slecht. Dan is het verstandig te beginnen om deze 5 pagina’s te gaan verbeteren. Hoe kun je “slechte” pagina’s herkennen?
- Zijn er pagina’s met veel sessies en een hoog bouncepercentage?
- Zijn er pagina’s met een hoog uitstappercentage?
- Zijn er pagina’s met een lage paginawaarde? (alleen als je waarde hebt toegevoegd aan doelen)
Vervolgens kun je bijvoorbeeld met heatmaps bekijken waar men afhaakte op de pagina. Zo kun je redelijk eenvoudig zelf je website verbeteren.
3. Analyseer je betalings- of boekingsproces
Deze functie vereist iets meer kennis van Google Analytics. Door het implementeren van Trechterweergave kun je goed inzien in welke stap van jouw betalings- of boekingsproces personen afhaken.
Personen die hier afhaken zijn vaak óf op zoek naar de complete prijsberekening óf kunnen niet gemakkelijk genoeg (of helemaal niet) afrekenen, reserveren of boeken.
Nadeel is dat dit lastig te segmenteren is naar verschillende apparaten, zoals mobiel, tablet en desktop.
4. Kun je meer halen uit je best verkopende producten?
Een belangrijke vraag om jezelf te stellen… Heb je producten (lees: specifieke reizen, type vakantiehuizen, tickets voor een bepaalde attractie etc.) die al goed lopen? Dan is het vaak interessant om te bekijken of je hier meer van kunt verkopen.
Stel hiervoor E-commerce bijhouden in voor Google Analytics. Wanneer je dit juist hebt geïmplementeerd zie je onder Conversies > E-commerce > Productprestaties de producten die goed verkopen.
Bekijk vervolgens of deze producten al goed vindbaar zijn via SEA en SEO en genereer zo meer omzet!
5. Kijk waar je bezoekers naar zoeken op je website
Personen op je website laten vaak hele waardevolle informatie achter. Kijk bijvoorbeeld eens naar de onderstaande zoekopdrachten op een website:
Stel jezelf dan de vraag…
- Waarom zoekt men dit?
- Kan dit niet beter naar voren komen op de website?
Je kunt bijvoorbeeld dan op de meest belangrijke pagina’s informatie over honden, huisdieren en het zwembad plaatsen. Je kunt er zelfs voor kiezen om je productaanbod hierop af te stemmen en speciale arrangementen voor potentiële klanten of gasten met honden te maken.
Meer tips om je website te verbeteren met Google Analytics?
Wil je meer weten over hoe jouw website verbeterd kan worden middels het juist inzetten van Google Analytics? Neem dan eens vrijblijvend contact op.
RED nieuws ontvangen?
- Mis de tips, nieuws & successen niet
- Minimaal 1x per maand in je inbox
- Je kunt je altijd weer afmelden
Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen