Facebook Ads: maak gebruik van het gehele netwerk

Het Facebooknetwerk, het is vele malen groter dan alleen Facebook. Wellicht weet jij het al, Instagram is onderdeel van Facebook. Maar wist je dat er in totaal 15 plekken zijn waar advertenties geplaatst kunnen worden? En dit worden er alleen maar meer. Dit geeft je de mogelijkheid om als adverteerder jouw doelgroep op meerdere plekken te bereiken.

Naast Facebook en Instagram is er ook nog het Audience Network. Mensen brengen veel tijd door op Facebook en Instagram, maar besteden ook tijd in apps en op andere sites. Het Audience Network helpt adverteerders deze personen te bereiken, mits binnen de targetingdoelgroep. Daarnaast is er ook nog Facebook Messenger, Facebook’s dienst voor direct messaging. Dat brengt het totaal op 15 plaatsingen binnen 4 platformen.

Meerdere platformen en plaatsingen binnen 1 netwerk

4 platformen, meerdere plaatsingen per platform. Heb ik je nog? Hier beneden zie je alle mogelijkheden! Plaatsingen zijn niets meer dan verschillende plekken waar advertenties vertoond kunnen worden. Instagram bijvoorbeeld heeft het Instagram overzicht (jouw tijdlijn), Instagram Stories, Instagram Explore en Instagram TV. Facebook heeft nog meer opties, zoals Expressartikelen en Instream video’s. Lees hier ook de 5 tips over hoe je met Stories aan de slag gaat.

facebook plaatsingen
facebook plaatsingen

Wanneer je gebruik maakt van alle plaatsingen binnen het Facebooknetwerk (instelling: automatische plaatsingen) dan laat je Facebook zijn werk doen om zo goed en zo goedkoop mogelijk jouw campagnedoelstellingen te bereiken. Wil jij bijvoorbeeld goedkope clicks richting jouw site? Dan kan het zomaar zijn dat de goedkope click op dit moment te behalen valt op Facebook Stories, terwijl dat over 10 minuten binnen het Audience Network het geval is. Voor conversies en eventuele andere KPI’s geldt dit exact hetzelfde.Facebook doet dit zelf door gebruik te maken van zijn algoritme. Zo wordt het optimale resultaat bereikt.

Specifieke content per plaatsing

Weet wel dat iedere plaatsing een andere advertentievorm vereist, al is het maar omdat de afmetingen van de plaatsing allen van elkaar verschillen. En geloof me, je wilt ook echt optimaliseren per plaatsing, voor het beste resultaat. Dat betekent dus dat je jouw doelgroep op iedere plaatsing op een andere manier kan aanspreken, met een creative die het goed doet op die specifieke plaatsing. De Stories zijn bijvoorbeeld uitermate geschikt om video te laten zien dat snel van shot wisselt, terwijl je op de Facebook Timeline mooi een carrousel kan laten zien om jouw assortiment onder de aandacht te brengen. Denk dus goed na wat het best werkt op welke plaatsing en laat het vooral aansluiten bij jouw strategie. Meer over strategie en het gebruik van Facebook Ads hierin lees je hier.

plaatsingen facebook

Weet je niet precies hoe jouw Facebook- en of Instagram Ads presteren, of zou je eens een second opinion willen op een of meerdere van jouw campagnes? Dat kan! Vraag gratis en geheel vrijblijvend een Facebook Ads campagne scan aan.

De Facebook Ads scan bevat:

  • Analyse van huidige prestaties
  • Overzicht van mogelijkheden die je nog niet gebruikt
  • Manieren om meer rendement te behalen
  • Tips voor het gebruik van jouw beeld/video

Wij doen de scan na het invullen van het formulier en sturen je hierna het rapport toe.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tijmen Pars

Geschreven door:

Tijmen Pars

Gerelateerde berichten