Facebook ken je en waarschijnlijk heb je ook weleens gehoord van Facebook Advertising, het betaalde platform van Facebook die adverteerders de ruimte geeft gemakkelijk de beoogde doelgroep te bereiken. Maar zet je dit kanaal ook in binnen jouw online campagne? En zo ja, doe je dit met een gedachte?

Veel ondernemers gebruiken Facebook Ads wel maar weten niet of het wat oplevert. Zoals bij alle online marketingkanalen is de gouden regel: meten is weten. Dat betekent dat het zogenaamde Facebookpixel altijd op de website geplaatst dient te worden waarvoor je promotie voert. Maar zelfs al wordt er goed gemeten dan nog heeft menig ondernemer niet door wat de waarde van het medium is. Binnen dit artikel neem ik je mee in een tweetal strategieën waarin Facebook een bepaalde fase van de customer journey bedient.

Awareness
Door aan het begin van de customer journey van de potentiële klant te zitten ben je voornamelijk bezig met branding. Je komt met jouw onderneming letterlijk in beeld van jouw doelgroep (mits de campagne goed staat ingesteld en je jouw doelgroep goed geformuleerd hebt). Deze doelgroep kan bestaan uit mensen die jouw bedrijf al kennen of nog niet. Binnen de travel- en recreatiebranche vertaalt dit zich snel naar personen die geïnteresseerd zijn in een vakantie in eigen land of het buitenland en die raakvlakken hebben met datgene wat de ondernemer te bieden heeft. Een andere doelgroep kan zijn de persoon die vorig jaar geboekt heeft. “Kom je dit jaar weer?”

Let op: Afrekenen op waarde is hier lastig. Wanneer we het over awareness of branding hebben zal de doelgroep niet direct happig zijn op het doen van een boeking of aankoop. Zeker als we het hebben over vakanties zal er veel vergeleken worden. Vandaar dat je Facebook dan ook niet moet afrekenen op directe conversies.

Remarketing
Je kan Facebook ook later in de customer journey inzetten. Zo kan je andere kanalen gebruiken voor awareness en websitebezoek en de websitebezoeker vervolgens retargeten door Facebook in te zetten. Door de Facebook Ad(s) haal je de gebruiker over jouw website weer te bezoeken om deze hopelijk te laten converteren.

Let op: Afrekenen op waarde is hier gemakkelijker. Je bevindt je later in de customer journey en dus dichter bij de conversie. Echter betekent dit niet altijd dat de doelgroep er al uit is.

Hoe zet u Facebook in? De belangrijkste les is dat verschillende kanalen bijdragen aan het succes van de volledige online campagne. Reken een kanaal als Facebook dan ook niet af volgens het last-click-model. Dit is achterhaald. Heeft u hulp nodig bij uw campagnestrategie of bij het opzetten van een kwalitatieve Facebookcampagne? Nee dan contact op met RED Online Marketing.

eye_icon  196 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?