8 online marketing trends & ontwikkelingen voor 2021 in de recreatie & reisbranche

Het jaar 2020 is nog niet voorbij, maar voor de reis- en recreatiebranche kunnen we wel stellen dat de piek er wel vanaf is. Kort terugkijkend op het jaar 2020 was er voor veel organisaties binnen de branche vaak oog op korte termijn. Door covid-19 was het de prioriteit om omzet te pakken wanneer het mogelijk was. 

Door onzekerheid en veranderingen in de maatschappij stuurden veel bedrijven op korte termijn. Dat voerde de boventoon. Toch dwingt covid-19 ons allemaal om creatief en adaptief te zijn. Ook in 2021. In deze blog kaarten we 8 online marketingtrends aan waarmee je aan de slag moet komend jaar.

1. Third-party data verdwijnt 🍪

Na de opkomst van de smartphone, is dit misschien wel de grootste verschuiving op het gebied van online marketing de laatste jaren. Er komen steeds meer regels om de privacy van consumenten te beschermen.

Denk o.a. aan de AVG-wetgeving. Regels die third-party cookies  steeds verder doen verdwijnen. En laat dit type data nou nét hetgeen zijn waar heel veel marketingcampagnes op gebaseerd zijn. 

Zo voerde Apple eerder ITP al door en kondigde Google aan vanaf 2022 geen third-party cookies meer te willen gaan ondersteunen. 

Meer weten? Mijn collega Corné schreef eerder een artikel over het verdwijnen van third-party data en hoe je hiermee om kunt gaan

2. De impact van vouchers

Doorgaans halen wij data uit veel kanalen. Wij analyseren deze en trekken daar vervolgens conclusies uit. Zo maken we slimme online marketing campagnes.

Wat veel mensen echter onderschatten is het verrijken van je (betaalde) marketing campagnes. Je hebt al heel veel data voor handen. Deze dataverrijking draagt bij aan de prestaties van de algoritmes van o.a. Google, Microsoft en Facebook.

Zelf schreef ik eerder een artikel met 3 simpele tips hoe je met dataverrijking voor online marketing campagnes kunt starten.

Dit onderwerp wordt nog relevanter als we het hebben over vouchers. Over het algemeen gezien als een verlies voor 2021, maar wat kun je ermee winnen?

Mijn collega Arjan schreef een artikel over online marketing versterken met voucher data op ons platform Comeback Marketing.

3. Nóg meer vertrouwen op algoritmes

Ieder jaar zie je dat nog meer marketing geautomatiseerd wordt. Dat zal voor 2021 niet anders zijn. Binnen de reis- en recreatiebranche blijft dat uitdagend door de (relatief) lagere hoeveelheid aan conversies. Toch lijkt dat te veranderen.

Het belang van automation en algoritmes zal hoog in het vaandel blijven staan van de grote zoekmachines als Google en Bing. De afgelopen weken heeft Google alweer enkele aankondigingen gedaan op het gebied van automation, algoritmes en predictive modelling.

Wordt op de juiste manier aansturen van algoritmes de nieuwe norm?

Microconversies kunnen je helpen. Lees hier meer over op Comeback Marketing

Wordt op de juiste manier aansturen van algoritmes de nieuwe norm voor online advertising?


4. De grote Google update van 2021...

In 2021 zal Google zijn “Page Experience Update” uitrollen. Voor alle SEO specialisten in een periode waar naar uitgekeken zal worden. Deze update gaat voor iedere website op het internet impact hebben, bereid je dus goed voor. 

Wat de exacte impact gaat zijn is, zoals altijd, nog onbekend maar zoals de naam al doet vermoeden: de ervaring van de gebruiker op jouw website gaat extra meewegen. Een slechte gebruikerservaring kan dus extra gevolgen hebben voor je organische ranking.

In dit artikel over de Google Page Experience Update van 2021 legt mijn collega Jessica haarfijn uit welke factoren belangrijk zijn en hoe jij hiermee je voordeel kan doen.

5. Denk óók lokaal in je online strategie

In een tijd waarin reizen steeds meer wordt afgeraden en de lokale afhankelijkheid steeds groter wordt, speelt Google slim in op deze trend. Iets wat doorgaans geen big issue was voor dagrecreatie, wordt nu steeds belangrijker.

Doelgroepen die zich in de buurt bevinden van een dagattractie zijn nu main target #1, het laaghangende fruit.

Google is nu al bezig met het uitrollen van nieuwe lokale functionaliteiten richting Europa, zoals Local Ads, Store Visit-conversies en nog veel meer. Na een succesvolle beta in Amerika zal Google volgend jaar ook komen: Local Service Ads (LSA). Daarnaast zal de covid-19 aanduiding een nog prominentere rol gaan spelen voor lokale zoekopdrachten.

Lees het artikel van mijn collega Jessica over Local Search en Google Mijn Bedrijf op Comeback Marketing.

6. Structured data implementeren for the win

Momenteel zien we al veel bedrijven die het implementeren: het stukje FAQ als onderdeel van het organische resultaat. Niet alleen verbetert dit je autoriteit op de zoekresultatenpagina, maar ook is het uiterst gebruiksvriendelijk, stijgt je doorklikratio en rankt je pagina hoger in de zoekresultaten.

Gewoon. Doen! 

structured data hotelspecials google seo

Alles hierover weten? Ook hoe je het implementeert? Lees dan dit artikel over het FAQ schema en structured data.

7. TikTok, social proof & social selling

Binnen social media land is het altijd maar weer even afwachten wat de ontwikkelingen gaan toevoegen. De verwachting is dat de trend steeds verder door zal zetten.

Wait, micro-influencers? Micro-influencers zijn social mediagebruikers die tussen 5.000 en 10.000 volgers hebben. Ze zijn over het algemeen wat goedkoper om mee samen te werken en hebben een following die wat meer betrokken is. Dit leidt tot een hoger conversieratio.

Facebook en Instagram werken hard aan e-commerce oplossingen binnen de platformen. Dan kun je direct een aankoop doen. Super interessante ontwikkeling voor dagattracties zoals attractieparken, dierentuinen en musea.

Last but not least: TikTok. 

Een kanaal waar momenteel veel jongeren gebruik van maken. Ben jij als organisatie dus afhankelijk van jongeren, wees dan zeker hier aanwezig. Vooral sinds covid-19 wint TikTok snel aan populariteit in Europa.

Google, Facebook en Instagram maken het bijna onmogelijk om campagnes te maken voor kids, dit is met TikTok beter mogelijk. Binnen RED Online Marketing ontvangen we steeds meer succesverhalen over dit kanaal. Ook voor 2021 staan er veel ontwikkelingen op de planning voor dit kanaal.

tiktok for business partner travel reisbranche vakantieparken recreatie dmo destinations

Did you know…

Sinds september 2020 zijn we officieel TikTok for Business Partner. Heel gaaf, vinden we zelf 😉. Zo kun je via ons adverteren op het populaire kanaal TikTok. Naja, adverteren… 
#dontmakeadsmaketiktoksLees meer over ons partnership met TikTok.

8. Steeds meer oog voor engagement

Het zal de meeste Instagram gebruikers al wel opgevallen zijn. Tegenwoordig zijn poll, rating en answer widgets al de normaalste zaak op het gebied van advertising.

Naast dat engagement de top-of-mind positie van je brand verbetert, geeft het je meer inzicht in de behoeften van je doelgroep.

Ook zijn er tegenwoordig advertentie-formats binnen Facebook om aan te sturen op Chats. Dit is natuurlijk de ultieme vorm van betaald adverteren op engagement. 

Focus op engagement binnen online marketing campagnes en websites is iets wat al langer speelt. Gelukkig komt het steeds meer onder de aandacht, ook in 2021.

Mijn collega Jaimy vertelt dit artikel op Comeback Marketing meer over de chatfunctie hiermee je conversies en boekingen verhogen.

Heb je vragen of wil je meer weten?

Vul het contactformulier in voor een eerste kennismaking. Wij helpen je graag verder om 1-op-1 jouw vragen te beantwoorden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Twan Boers

Geschreven door:

Twan Boers

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen