Op nummer 1 in Google? 7 tips voor SEO blogs

Wist je dat 91% van de online content geen verkeer van Google krijgt? Creatieve marketing tactieken, zoals bloggen, zijn goed voor merkbekendheid en laten zien dat je kennis hebt van de branche. Maar zolang je blogs schrijft die niet SEO geoptimaliseerd zijn, zal je SEO verkeer mislopen.

Cijfers liegen niet. Als je wil groeien naar de top van de zoekresultaten pagina’s, dan zal goed geschreven engaging content alleen niet genoeg zijn. Zorg ervoor dat je gefocust bent op SEO-gedreven zoekwoorden die niet alleen verkeer naar je website trekken, maar ook het juiste verkeer. Je denkt nu vast, ‘’Dat klinkt goed, maar hoe doe ik dat?’’

In deze blog delen we de 7 tips voor het schrijven van SEO-vriendelijke blogs, die je direct toe kan passen:

  1. Ga op zoek naar effectieve zoekwoorden voor je blog
  2. Verwerk deze zoekwoorden (op een natuurlijke manier) in je gehele blog
  3. Link naar belangrijke websites
  4. Ga voor scanbare en langere blogs
  5. Zet interne links in woorden of zinnen naar andere blogs op je website
  6. Optimaliseer afbeeldingen om je pagina zo snel mogelijk te laden
  7. Bedenk strategieën voor het opbouwen van een linkstructuur

1. Ga op zoek naar effectieve zoekwoorden voor je SEO blog

Google verwerkt zo’n 40.000 zoekopdrachten per seconde. Dit is mega veel, toch? Wanneer je hoog in de zoekopdrachten en boven je concurrenten wilt staan, zal je de zoekwoorden en zinnen moeten gebruiken waarop potentiële klanten zoeken. Om erachter te komen wat de juiste zoekwoorden zijn kun je kijken welke zoekwoorden er worden gebruikt op de social media kanalen waar je doelgroep te vinden is.  Let op de exacte zinnen die ze gebruiken en onderzoek wat populaire termen en onderwerpen in de branche zijn. 
Je kan ook Google Trends gebruiken om erachter te komen wat populaire zoekwoorden zijn. Als je ziet dat een zoekwoord afneemt in zoekvolume, dan weet je dat dit waarschijnlijk niet het juiste zoekwoord is om op te focussen. Dit geldt natuurlijk ook andersom voor zoekwoorden die toenemen in zoekvolume. In de afbeelding zijn de Google Trends gegevens voor het zoekwoord ‘vakantieparken’ te zien.
Google Trends

Als je even niet meer weet welke zoekwoorden je kunt gebruiken, kun je inspiratie opdoen bij je concurrenten. Gebruik tools waarmee je kunt zien op welke zoekwoorden zij zich focussen. Als deze zoekwoorden ook relevant zijn voor jouw bedrijf kun je overwegen om deze ook te gaan gebruiken. SearchMetrics geeft je inzicht op welke zoekwoorden je concurrenten zich focussen en hoeveel verkeer ze uit de zoekwoorden halen.

Onthoud dat de meest voor de hand liggende zoekwoorden niet altijd de beste zoekwoorden zijn. Zoekers gebruiken vaak ‘’long-tail’’ zoekwoorden, zinnen en vragen als ze op zoek zijn naar iets. Long-tail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer woorden en zorgen voor zo’n 70% van al het zoekverkeer.

Omdat de concurrentie op kortere en veelvoorkomende algemene zoekwoorden hoger is, is de kans groter dat je hoog in de zoekresultaten komt als je gebruik maakt van long-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden zullen daarnaast ook voor beter verkeer naar je website zorgen. Zoekers die long-tail zoektermen gebruiken weten vaak al beter waarnaar ze op zoek zijn en bevinden zich verder in de buyer journey.

Als je eenmaal je onderzoek hebt gedaan en een lijst hebt gemaakt van de belangrijkste zoekwoorden, zet ze dan in een zoekwoord onderzoekstool, zoals Google’s Keyword Planner en Answer the Public. Deze tools geven je inzicht in de maandelijkse zoekvolumes van de opgegeven zoekwoorden. Test verschillende zoekwoord onderzoekstools – iedere marketeer gebruikt verschillende tools met verschillende redenen. 

Afhankelijk van je bedrijf of branche (of budget), kan het belangrijk zijn om te ranken met short-tail zoekwoorden met veel concurrentie. Probeer dan alsnog om een aantal long-tail zoekwoorden te gebruiken met een hoog zoekvolume en lage competitie. Het zal waarschijnlijk alsnog makkelijker zijn om hoog te scoren met deze woorden. 

Onthoud dat de zoekwoorden waar je je op focust zich zullen ontwikkelen naarmate trends veranderen, de terminologie verandert of als je product/dienstenaanbod verandert. Zorg ervoor dat je regelmatig een zoekwoorden onderzoek uitvoert, zodat je je blijft focussen op de juiste zoekwoorden voor je doelgroep en geen kansen mist. 

2. Verwerk deze zoekwoorden (op een natuurlijke manier) in je gehele blog 

Als je eenmaal een lijst hebt met de zoekwoorden die je wilt gebruiken, is het tijd om een blog te schrijven die gefocust is op een van deze zoekwoorden. Brainstorm met je team over blog onderwerpen en kies een onderwerp wat je doelgroep aanspreekt.

Houd de persona’s, motivatie, uitdagingen, interesses etc. van je klanten in gedachte tijdens de brainstormsessies. Dus dan kies een onderwerp dat aansluit op de wensen, behoefte en pijnpunten van je potentiële klanten.

Als je een SEO blog schrijft moet je ervoor zorgen dat je zoekwoord en varianten hiervan op een natuurlijk manier verwerkt worden in je bericht. Je hoofd zoekwoord moet terug komen op de volgende plekken in je artikel:

  • Titel
  • Koppen en subkoppen
  • URL als het mogelijk is
  • Alt tekst van afbeeldingen
  • Meta descriptions 
  • Door de content van je artikel 

Onthoud dat je voor mensen schrijft en niet voor zoekmachines. Hou rekening met je lezer en schrijf op een natuurlijke manier. 

Gebruik de zoekwoorden niet te vaak in de tekst, dit kan ervoor zorgen dat je ‘strafpunten’ krijgt of zelfs tijdelijk of permanent uitgesloten wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine. Maar het is nog belangrijker dat het gebruik van zoekwoorden niet ten goede gaat van de ervaring van je lezers en de kwaliteit van je tekst. Geef lezers geen reden om weg te klikken en naar een blogartikel van je concurrent te gaan om antwoorden te zoeken.

3. Link naar belangrijke websites

Wees niet bang om naar andere artikelen of blogs te linken bij het schrijven van je blog. 

Als je naar waardevolle websites linkt, geef je je lezers niet alleen extra materiaal om hun kennis te verrijken, maar laat je Google en andere zoekmachines ook zien dat je goed onderzoek hebt gedaan. 

Niets is sterker dan een blog met feiten en statistieken uit onderzoek van toonaangevende websites. Statistieken zorgen ervoor dat je een overtuigend en concreet punt kunt maken wat aanzet tot denken (vooral als statistieken van een betrouwbare, bekende website komt).

4. Ga voor scanbare en langere blogs

Met een aandachtsspanne van 8 seconde is de aandachtsspanne van een mens korter dan die van een goudvis, je zou dus denken dat korte blogs hier de oplossing voor zijn.. Echter hebben zoekmachines juist een voorkeur voor langere en diepgaande artikelen. 

Hoe langer de blog is, hoe meer kans je maakt om bovenaan in de zoekmachine resultaten getoond te worden. Onderzoek van SerpIQ wijst uit dat pagina’s die verschijnen op de 10e zoekresultatenpagina gemiddeld 400 woorden minder bevatten dan pagina’s die verschijnen op de eerste resultatenpagina. 

Hoe meer content er op een pagina staat, hoe meer er voor de zoekmachine te scannen is om erachter te komen waar een blog over gaat. We raden aan om een minimum van 300 woorden per blog aan te houden. Deze aantal woorden geeft zoekmachines genoeg zoekwoorden en tekst om erachter te komen waar de blog overgaat. 

Een minpunt aan langere blogs is dat het je lezers kan afschrikken. Uit onderzoek van CoSchedule blijkt dat we leven in een wereld van scanners, maar 10 – 20 % van de lezers leest een artikel tot het einde. De vraag is dus hoe je langere blogs aantrekkelijk kunt maken voor lezers. 

Door scanbare blogs te schrijven met kort en bondige zinnen en paragrafen kun je online lezers aantrekken. Split lange zinnen in tweeën en maak je paragrafen niet langer dan 2-3 zinnen. Daarnaast kun je gebruik maken van bulletpoints, opsommingen en subkopjes om de aandacht trekken van lezers. 

Met deze tactieken schrijf je blogs die, voornamelijk op mobiel, makkelijker te lezen zijn en minder intimiderend overkomen op de scannende lezers onder ons. 

5. Zet interne links in woorden of zinnen naar andere blogs op je website

Het linken naar andere pagina’s of blogs op je website helpt zoekmachines je website crawlen en zorgt voor een actuele sitemap. Het helpt je doelgroep daarnaast om meer content te ontdekken waardoor ze je gaan zien als een betrouwbare en geloofwaardige informatiebron.

Interne links naar andere waardevolle content op je website, zorgen ervoor dat lezers langer op je website blijven. Dit verlaagt de bounce rate en verhoogt de kans op conversies (waar het uiteindelijk allemaal om draait). 

Wanneer je linkt naar andere pagina’s op je website of op andere websites, zorg dan voor een natuurlijke linktekst. Vermijd spam of algemene linkteksten zoals: “klik hier”, “lees meer” of “Goedkope top vakantie”

Gebruik in plaats hiervan beschrijvende zoekwoorden die lezers een idee geven over wat ze gaan lezen als ze op de link klikken, zoals “Hondvriendelijke vakantiewoningen in Tsjechië”.

Let er wel op dat je niet te veel interne en externe links in je tekst plaats. Link alleen naar de blogs en webpagina’s die passen bij de content die je schrijft. Denk altijd na of deze links bij het onderwerp van je blog passen en of ze van meerwaarde zijn voor je lezers. 

6. Optimaliseer afbeeldingen om je pagina zo snel mogelijk te laden

Google beloont pagina’s met een snelle paginasnelheid. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat de laadtijd van je pagina zo snel mogelijk is. 

Grote fotobestanden kunnen ervoor zorgen dat de laadtijd van je webpagina afneemt in snelheid. Maar gelukkig kan je ervoor zorgen dat je je blogs visueel aantrekkelijk maakt zonder dat dit de snelheid beïnvloed. 

Als je een afbeelding voor in je blog heb gekozen gebruik dan een gratis tool, zoals Pixlr, om je afbeelding te verkleinen zonder dat de kwaliteit van de foto verloren gaat. 

Als je denkt dat SEO problemen veroorzaakt worden door een lage paginasnelheid, dan kun je de gratis tool van Google gebruiken om je paginasnelheid scoren te bekijken. Daarnaast geeft deze tool een aantal suggesties om de snelheid van de pagina’s op je website te verbeteren. 

7. Bedenk strategieën voor het opbouwen van een linkstructuur

Online verkeer van plekken, anders dan Google, is cruciaal voor de ranking van je pagina. Waarom? Zie zoekresultaten als een wedstrijd waarbij de winnaar de meeste stemmen heeft. Elke webpagina die naar jouw website linkt wordt gezien als een ‘’stem’’ jou. Dit maakt je content geloofwaardiger in de ogen van Google en zorgt er uiteindelijk voor dat je hoger terecht komt in de zoekresultaten.

Het is dus goed om SEO blogs te schrijven waar andere websites naartoe willen linken in hun eigen content. Je kan ook blogs schrijven voor andere bedrijven websites die linken naar jouw website.

Om content aantrekkelijk te maken om naar te linken zal je waardevolle informatie moeten toevoegen, zoals eigen data, gedachte, infographics, betekenissen of andere feiten die mensen ergens anders niet kunnen vinden.

Hoe schrijf je titels van blogs voor SEO

Maar ook heb je nog zo goed rekening gehouden met SEO tijdens het schrijven van je blog, kan een slechte titel je afrekenen in de zoekmachines. Schrijf daarom altijd een titel die duidelijk maakt wat de lezer kan verwachten en verwerk het zoekwoord hierin. Dit is niet alleen goed voor het algoritme van Google, maar is ook duidelijk en verleidelijk voor mensen. 

Dit zijn een paar voorbeelden: 

  • Als je een travel blogger bent en je ziet dat mensen zoeken naar ‘’Populaire stedentrips,’’ dan kan je je blog de volgende naam geven, ‘’De top 5 populaire stedentrips.’’
  • In een periode van slecht weer wil je als attractiepark je binnenattracties uitlichten. Je zult zien dat met slecht weer er veel gezocht wordt op zoekwoorden als ‘’uitstapjes slecht weer’’. “De beste uitstapjes met slecht weer” is dan een passende titel voor jouw blog.

Tot slot

Als je wilt dat je SEO blog hoog op de eerste pagina in de zoekresultaten komt te staan (waarom zou je dat niet willen?), leg dan je focus op het schrijven van blogs die zowel je lezers als zoekmachines leuk vinden. Door je blogs te optimaliseren, zal je hoger scoren op de resultaten pagina’s van zoekmachines zoals Google, meer relevant websiteverkeer krijgen en daarnaast zal je conversie toenemen.

En was dat niet de exacte reden waarom je begon met bloggen? 

Hulp nodig met het SEO optimaliseren van je blog? Onze experts helpen je graag verder!

Ben je benieuwd hoe je er SEO technisch voorstaat?

Ontdek hoe je meer uit je website kunt halen met quickwins uit onze gratis SEO scan. Zo schrijf je binnenkort de beste SEO blogs!

Vul hiernaast het formulier in en je ontvangt snel het SEO rapport.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jaimy

Geschreven door:

Jaimy

Gerelateerde berichten