Eerder kon je al lezen waarom je adverteren via Facebook kan inzetten als marketingkanaal. In dit artikel gaan we dieper in op de eerste stappen die je zet wanneer je de keuze gemaakt hebt. Als ondernemer dien je altijd goed voorbereid te zijn en weet je uit verschillende situaties dat een stappenplan van groot belang is, je een houvast geeft. Voor het inzetten van Facebook Advertising geldt hetzelfde.

Doelstelling
Zonder doelstelling geen campagne. Laten we het voor nu betrekken op de recreatie- en travelbranche, waarin RED actief is. Facebook Advertising kan ingezet worden om interesse te wekken in een bestemming, awareness noemen we dit. Het kan ook zijn dat je de gebruiken wilt laten overwegen eens wat meer informatie over jouw bedrijf te zoeken of over datgene wat je uit in je advertentie. Dit noemen we consideration. Als laatste doel noteren we het behalen van conversies, in dit geval boekingen of aankopen. Vergeet niet dat de doelgroep, die we zo verder bespreken, op alle 3 de manieren aangesproken kan worden en het dus helemaal niet gek is als er tegelijk 3 campagnes lopen met allen een andere doelstelling.

Doelgroep
Het mooie van Facebook voor de ondernemer is dat de gegevens van de gebruikers vaak open zijn. Dat betekent dat je het kanaal dus kan gebruiken om de doelgroep aan te spreken die je ooit voor jezelf geformuleerd hebt. Dit kan verschillen per doelstelling. Als jij bijvoorbeeld meer bezoekers op jouw vakantiepark wilt hebben tijdens de zomervakantie dan zijn gezinnen met kinderen een logische keuze. Voor maanden als september en oktober moet je denken aan oudere stellen. Laat de doelgroep dus goed aansluiten bij de doelstelling en denk nog eens goed na of dit nog steeds juist is. Je kan het zo gek niet verzinnen of het kan op Facebook. Segmenteer op geslacht, locatie, leeftijd, ouderschap maar ook interesse en gedrag.

Budget en looptijd
Hoeveel wil je spenderen en voor welke periode? Houd er rekening mee dat je altijd wat dient te proberen. Facebook Advertising is niet een potje waar je 100 euro aan de voorkant ingooit zodat er aan de achterkant direct 200 euro uit komt rollen. Zeker als je geen ervaring hebt met het kanaal zal het wat zoeken zijn. Maar niet getreurd, je kan al vanaf 2 euro per dag adverteren dus proberen is zeker mogelijk. Wanneer je de looptijd en het budget hebt bepaald is het tijd om de advertenties te ontwikkelen. Wij adviseren om ruim van tevoren te adverteren voor verschillende seizoenen, zonder een ander seizoen te overlappen. Het heeft weinig zin om tijdens de zomervakantie voor de kerst te adverteren maar houd er rekening mee dat de herfst dan wel redelijk snel voor de deur staat. Snel schakelen dus! Wat betreft het budget adviseren wij om niet te laag te starten wanneer je het een beetje onder de knie hebt. Vaak geldt dat dit relatief weinig oplevert omdat er weinig data wordt gegenereerd en de aanpak te zuinig is. 200-500 euro per maand is een leuke start en geeft je de mogelijkheid om de campagne te beoordelen.

Het uiterlijk
Kies voor een enkele afbeelding, een carrousel van verschillende afbeeldingen, een slideshow van verschillende afbeeldingen of een video. Facebook komt regelmatig met updates waardoor deze lijst langer wordt. Kom er achter wat jouw doelgroep het meest interessant vindt om uiteindelijk tot jouw doelstellingen te komen binnen de looptijd en het vastgestelde budget. Een enkele afbeelding leent zich goed voor een afbeelding van jouw vakantiepark. Een carrousel is top wanneer je verschillende locaties bezit of verschillende accommodaties wilt laten zien. Heb je een video? Zet deze dan ook in. Niet te lang, want video’s die langer zijn dan 15 seconden worden vaak niet afgekeken. Test alle mogelijkheden en zie vanzelf welke variant het best scoort. Hetzelfde geldt voor tekstgebruik.

Data gebruiken
Na verloop van tijd merk je welk type advertentie het best werkt voor welke doelgroep. Je kan hier dan een variant op maken en dit weer eens testen. We doelen er hier op dat je naarmate je Facebook Advertising meer gebruikt je bepaalde keuzes gaat maken. Misschien zijn vrouwen wel enorm vatbaar voor de mooie video-advertentie die je eerder gebruikte en vinden mannen het veel interessanter om die mooie vrouw op het strand te zien liggen. Gebruik de gegevens om tot de perfecte advertentie(s) te komen. En lukt dit niet Dan schakel je RED Online Marketing in!

Voor vragen en/of opmerkingen kan je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder.

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?