NIEUW: 290% groei in vindbaarheid met VisitAmstelveen

De afdeling Economische Zaken van de gemeente Amstelveen zet sinds juli 2020 het destinatieplatform Visit Amstelveen in om bewoners en bezoekers te informeren over het vrijetijdsaanbod in de stad. In november 2020 klopte VisitAmstelveen bij ons aan. Zij hadden de wens om door het effectief inzetten van verschillende marketingkanalen:

✔ meer online zichtbaarheid te krijgen;

✔ maandelijks meer kwalitatief verkeer binnen te halen;

✔ en de community te vergroten.

Vanaf november is RED Online Marketing aangehaakt om hier een strategie voor uit te tekenen. Hier is een online marketing strategie plan uitgerold waarin de kanalen social media, e-mail, SEO, SEA, stakeholders & derden en de website een rol spelen om de gewenste doelstellingen te behalen. In deze case gaan we verder in op wat we voor VisitAmstelveen hebben bereikt door structureel verschillende online marketing kanalen in te zetten.

Aanpak

Onderstaand is er per kanaal te zien wat er de afgelopen maanden is uitgevoerd wat bijgedragen heeft om de online zichtbaarheid voor VisitAmstelveen te vergroten.

Website

  • Website uitgebreid met nieuwe landingspagina’s NL + EN (vakanties, bijzondere dagen, seizoenen, festivals, events)

  • URL structuur en domein rechtgetrokken

  • Beeldbank per seizoen aangevuld
     
  • Website optimalisatie n.a.v. Hotjar + Google Analytics data
     – Indelingen van pagina’s aangepast
     – Menu toegevoegd op desktop

Social Media

  • Facebook community laten groeien door page like campagne

  • Instagram community laten groeien o.a. door winactie adventskalender en mensen volgen die andere Instagram pagina’s over Amstelveen volgen

  • Video’s/ foto’s social media laten ontwikkelen

  • Co-creatie: beeldmateriaal van volgers gebruiken

  • #ONSAmstelveen campagne gestart waarin inwoners opgeroepen werden om hun favoriete plekje van Amstelveen te delen in foto + tekst

  • We zijn weer open Steun ondernemers Amstelveen video campagne gedraaid

  • Kersenbloesem + Actief/bewegen campagne gedraaid voor meer verkeer naar de website

E-mail

  • Nieuwsbrief inschrijving toegevoegd als page part + UITagenda pagina’s

  • Maandelijkse partnermails verstuurd

  • Maandelijkse consumentenmails verstuurd

  • Dubbele opt-in ingesteld voor een kwalitatief goed mailbestand

SEO

  • Bestaande pagina’s geoptimaliseerd (zoekwoorden, H1 koppen, meta teksten etc)

  • Nieuwe landingspagina’s aangemaakt o.b.v. het zoekwoordenonderzoek

  • Technische SEO scan gedaan

    SEA

    • Google Ads + Bing ads account opgezet

    • Thema campagnes opgezet voor Google & Bing zoekmachine advertenties
      →  Natuur, culinair, actief & bewegen, Cultuur & historie, shoppen

    • Thema campagnes gedraaid: #ONSAmstelveen, Actief & Bewegen, Kersenbloesem

      Resultaten 🚀

      Onderstaand lichten we een aantal opvallende resultaten uit. De data die verzameld is komt uit november 2020 vergeleken met juli 2021.

      Website sessies

      ✔ Totale groei in website gebruikers van 153%
      ✔ Totale groei in website sessies van 113%

      SEO

      ✔ Organic groei in verkeer van 290%

      ✔Facebook community is gegroeid naar 3.634 volgers

      ✔ Instagram community is gegroeid naar 1.088 volgers

      E-mail nieuwsbrief aanmeldingen via de website is met 200% gestegen

      Daarnaast is het opmerkelijk dat steeds vaker #VisitAmstelveen of @VisitAmstelveen getagd wordt met mooie foto’s van Amstelveen. Deze input wordt gezien als co-creatie met inwoners uit Amstelveen en wordt ingezet bij het delen van dit beeldmateriaal op social media.

      Doel van de samenwerking
      Traffic
      Branding
      Leads

      Door bij de start een strategisch plan te maken voor Visit Amstelveen kon er heel doelgericht aan de slag worden gegaan. De verschillende kanalen SEO, SEA, social media en e-mailmarketing zijn door het opzetten van een strategie ook zo goed mogelijk op elkaar aangesloten.

      Er is nauw samengewerkt met het team van Visit Amstelveen en de websitebouwer waardoor er binnen een half jaar snel stappen gemaakt konden worden om het destinatiemarketing platform Visit Amstelveen te laten groeien.

      visit amstelveen logo

      Wil je ook starten met website optimalisatie?

       Neem contact op met jaimy !

      Jaimy portretfoto