Mag ik mijn gasten of bezoekers commercieel mailen?

Deze vraag krijgen wij heel vaak en het antwoord hierop ligt in een grijs gebied. Maar ja, dit mag. Het aangaan van een klantrelatie wordt gezien als “soft opt-in” en gaat in op het moment dat een klant het aankooptraject ingaat, dus vanaf een offerteaanvraag of bij het starten van het maken van een boeking. 

Regels

Er zijn echter wel regels aan de content die je deze klant mag sturen.

  • Je mag mailen over gelijksoortige of aanvullende producten of diensten vanuit dezelfde organisatie (dus geen dochteronderneming of partner), hierover moet de ontvanger wel geïnformeerd zijn op het moment van registratie
  • Er moet altijd een mogelijkheid zijn om af te melden
  • En natuurlijk mag je serviceberichten zoals een bevestiging verzenden

In principe moet je de gegevens van een klant verwijderen zodra de klantrelatie over is. Zie dit ook als de termijn waarin je de klant met e-mailmarketing kunt benaderen. Echter is er geen vastgestelde termijn voor een klantrelatie, deze moet aansluiten op de looptijd van de overeenkomst. 

In de reis- en recreatiebranche is twee jaar een mooi uitgangspunt. Officieel moet je hierna dus ook de gegevens van de klant die je niet nodig hebt als bewijsmateriaal uit je database wissen, alleen de opt-in veranderen in een opt-out is dus niet voldoende.

Opt-in

Hoe je ervoor kan zorgen dat je klanten zonder hierover na te denken kan blijven mailen? Vraag een opt-in!

Begin hiermee tijdens het registratiemoment, neem dus een opt-in vraag mee in het boek- of bestelformulier. Geeft de klant hier nog geen toestemming? Geen man overboord! Er zijn nog genoeg momenten waarop je de klant toestemming kan vragen, bijvoorbeeld in de:

  • Bevestigingsmails
  • Voor- en napretmails
  • Een aparte campagne

Dit moet natuurlijk geen overkill worden en vergeet ook niet dit blok conditioneel te maken, zodra iemand al een opt-in heeft  wil je deze vraag natuurlijk niet nog eens tonen!

mag ik mijn klanten commercieel mailen e-mailmarketing

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen