Kan jij al in de huid van je gebruiker kruipen? Maak persona’s!

  • Wil jij de wow-factor creëren voor je (potentiële) gasten?
  • De verwachtingen van je website gebruikers overtreffen?
  • En wil je het aantal conversies verhogen?

Kruip dan in de huid van je gebruikers. Als je je gebruikers echt leert kennen, dan kun je ze op de juiste manier aanspreken en weet je precies wat hun behoeftes en onzekerheden zijn in elke stap van de 5 stages of travel.

5 Stages of Travel

5-stages-of-travel

5 Stages of Travel is het proces dat doorlopen wordt vanaf de oriëntatie voor een reis tot de boeking en het delen van de ervaringen. Door op het juiste moment in de 5 stages of travel bij je gebruikers aanwezig te zijn en hier op weet in te spelen kun je een onvergetelijke gebruikerservaring creëren. Maar hoe kom je erachter wie deze gebruiker is? Hiervoor is het belangrijk om een persona op te stellen. Een persona stel je op wanneer je meer inzicht wil krijgen in de wensen en behoeften van je gebruiker, zodat je hier op in kunt spelen. Of je nu net nieuw op de markt of een bestaande reisaanbieder bent, een persona(s) is een must-have voor je organisatie.

Waarom zou je een persona maken?

Door vanuit een doelgroep analyse een persona te maken kom je er niet alleen achter voor wie je je reisaanbod opstelt. Je komt ook tot inzichten wat de reizigers terug willen zien bij het proces vanaf het oriënteren tot aan het boeken van een reis. Door deze inzichten te verzamelen kun je de behoeften van je potentiële gasten beter inschatten en uiteindelijk kun je hun verwachtingen hierdoor overtreffen. Wie wil dat nou niet?

Aan de slag met doelgroeponderzoek!

Maak je eigen persona met scenario

Hoe maak je dan persona’s op voor jouw organisatie? Doelgroeponderzoek is het antwoord. Je kunt hiervoor korte interviews houden met (toekomstige) gebruikers. Door echt in gesprek te gaan met je potentiële doelgroep kom je erachter wat zij belangrijk vinden bij het boeken van een reis. Waar moet de reis aan voldoen? Welke onzekerheden ervaart de gebruiker bij het boeken van een reis? Hoe lang doet de gebruiker erover om over te gaan tot een boeking.

We geven je een aantal voorbeeldvragen die je kunt gebruiken als je met (toekomstige) gebruikers een kort interview gaat afnemen:

  • Hoe ziet je reisgezelschap er uit?
  • Welke personen uit het reisgezelschap hebben invloed op het boeken van een vakantie? En hoe hebben zij hier invloed op? Wat is belangrijk voor hen?
  • Hoe lang doe je er meestal over om over te gaan tot boeking vanaf het oriëntatieproces?
  • Welke informatie heb je nodig bij het boeken van een vakantie?
  • Welke informatie heb je nodig bij het boeken van een vakantie?
  • Waar moet een vakantie aan voldoen?

Daarnaast kun je ook als bestaande organisatie uit Google Analytics waardevolle informatie halen voor het opstellen van een persona. Kijk hiervoor bij Doelgroep. Hier kun je onder andere demografische informatie vandaan halen. 

Bekijk bijvoorbeeld wat het geslacht is van de gebruikers die het meeste op je website zitten en in welke leeftijdsgroep(en) zij vallen. Op deze manier kun je een goede inschatting maken voor je persona(s). 

Je vraagt je misschien af of 1 persona maken voldoende is. Nee, dat is zeker niet zo. Als organisatie trek je verschillende type klanten aan, waardoor het ook belangrijk is om verschillende scenario’s te maken. Verzamel alle informatie uit je doelgroeponderzoek in een excel lijst. Kijk welke personen overeenkomen en maak daar verschillende type persona’s van. Zie je bijvoorbeeld 3 verschillende persona’s ontstaan zoals stellen, families en opa’s en oma’s met kleinkinderen, maak hier dan verschillende persona’s voor.

analytics-demografisch

In de afbeelding kun je een voorbeeld persona zien van Chris. Onderstaand zullen alle onderdelen toegelicht worden.

1. Demografische informatie
In dit gedeelte voeg je demografische informatie van je persona toe. Geef je persona een echte naam en afbeelding om het wat visueler te maken. 

2. Social media & Communicatiemiddel
Laat hier naar voren komen welke social media kanalen & communicatiemiddelen de persona gebruikt. Doe hier onderzoek naar in je doelgroeponderzoek. 

3. Persoonlijkheidstype
Ga na bij welk persoonlijkheidstype je persona past. Lees hier meer over de persoonlijkheidstypes van het MBTI model.

• Competitieve bezoekers: snelle beslissers, op basis van feiten.
• Spontane bezoekers: snelle beslissers, op basis van emotie.
• Methodische bezoekers: langzame beslissers, op basis van feiten.
 Humanistische bezoekers: langzame beslissers, op basis van emotie.

voorbeeld-persona-tom

4. Kenmerken

Deze informatie kun je halen uit het doelgroeponderzoek en uit analytics. Daarnaast kun je je ook inleven in de persona en een inschatting maken voor de gevraagde informatie, bijv. de soort activiteiten tijdens een reis. 

5. Voorbeeld Customer Journey

Hier draait het om de 5 stages of travel. Op welke momenten kun je in aanraking komen met de persona. Hoe gedraagt jouw doelgroep zich vanaf het oriëntatie proces tot aan het boeken van een reis. Daarnaast kun je hier ook kijken hoe je social proof (reviews) kunt verzamelen die je later weer op je website kunt gebruiken om andere personen uit de doelgroep te ‘overtuigen’ om bij jou te boeken. 

6.User scenario 

Nadat je doelgroeponderzoek gedaan hebt is het moment aangekomen om je optimaal te gaan inleven in de de persona. Het is tijd om het user scenario te gaan opstellen. Het is het beste om het user scenario in verhaalvorm te gieten. Verhalen worden namelijk beter onthouden! Hierdoor kun je je inleven in de persona en beleef je het verhaal als die persoon. Ook handig om het op deze manier aan je collega’s te vertellen, zodat zij zich kunnen inleven in de gebruiker. Zo staan alle neuzen dezelfde kant op en weet iedereen waarop gefocust kan worden. 

Breng ook de emotie terug, dus op wat voor moment wordt er geboekt. Is het bijvoorbeeld januari, koud en regenachtig in Nederland en gaat diegene op dat moment op zoek naar een heerlijke ontspannen vakantie naar de zon. Je kunt daar gemakkelijk op inspelen door het gevoel te benoemen: Ook die kou zat, ga er even tussenuit naar de zon! En daarnaast ook prachtige foto’s laten zien van een heerlijke strandbestemming. 

In het voorbeeld hierboven is ‘De kou en het regenachtige Nederland’ een pijnpunt. Hier kun je op inspelen door het pijnpunt aan te stippen en de oplossing te benoemen.

Tijdens het doelgroeponderzoek is het belangrijk om achter de pijnpunten/ onzekerheden / motivaties van de persoon te komen. Deze uitkomsten schrijf je op in je user scenario.

Klaar om zelf aan de slag te gaan

Nu je weet hoe je een doelgroeponderzoek kunt doen om tot persona’s voor je organisatie te komen is het tijd om het in de praktijk te brengen. 

Download hier het persona format, zodat je de persona’s voor jouw organisatie inzichtelijk kunt maken.

Advies nodig voor de invulling van het persona?

Conversie specialist Jaimy helpt je graag bij de invulling. Zij kan jou helpen met een doelgroeponderzoek en de verdere invulling van het persoma. Vraag een adviesgesprek aan!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jaimy

Geschreven door:

Jaimy

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen