Bij welk persoonlijkheidstype past jouw doelgroep?

Het MBTI Model

Niet iedere websitebezoeker is hetzelfde. De een wil graag reviews lezen en een beeld krijgen van de organisatie. De ander wil accommodaties snel en gemakkelijk kunnen vergelijken. 

Verschillende type websitebezoekers komen op je website. Het MBTI model laat zien welke dit zijn en hoe je je website kunt aanpassen om al deze websitebezoeker te kunnen bedienen. Uiteindelijk wil je er voor zorgen dat de website zo goed mogelijk converteert.

Waar kun je het MBTI model voor gebruiken

Het MBTI model kun je gebruiken bij het optimaliseren van je website. Je kijkt uit de ogen van 4 verschillende type websitebezoekers. Bij het optimaliseren van de website zul je merken dat iedereen wel een mening heeft over het design van de website. Het liefst levert een webbouwer een mooi design af. Maar converteert deze wel goed? Is er nagedacht over het kleurgebruik en de call to action tekst? Aangezien er verschillende type websitebezoekers op je website terecht komen, is het verstandig om ook al deze verschillende types zo goed mogelijk van dienst te zien. Laat zien waar zij op dat moment behoefte aan hebben. 

4 MBTI typen

Het MBTI model is gebaseerd op 4 dimensies waarbij per dimensie 2 tegenovergestelde kenmerken worden getoond. 

mbti

Kenmerken van de 4 MBTI types

Competitieve bezoekers

Voorbeeld

Opsommen van USP’s van accommodaties, annuleringsvoorwaarden en    betalingsmogelijkheden laten zien.

 

Methodische bezoeker

Voorbeeld

Samenvatting tonen van de accommodatie en daarnaast opgesomd de USP’s weergeven.

 

Spontane bezoeker

Voorbeeld

30 dagen bedenktijd of gratis annuleren tot een week voor vertrek.


Humanistische bezoeker

Voorbeeld

Reviews tonen van eerdere reizigers, upsellings weergeven wat andere klanten ook kochten of bijvoorbeeld keurmerken geven de humanistische bezoeker vertrouwen.

Voorbeelden in de praktijk

Hoe ziet dit er dan in de praktijk eruit? Hiervoor hebben we gekeken naar de website van Vakantiediscounter. Onderstaand een aantal voorbeelden van Vakantiediscounter hoe zij inspelen op 4 type bezoekers.

Rood: Competitieve bezoeker

Groen: Methodische bezoeker

Blauw: Spontane bezoeker

Geel: Humanistische bezoeker

mbti
mbti
mbti

Past de website bij mijn doelgroep?

Om te kijken of de inhoud van de website past bij de doelgroep, moet je eerst weten wie je doelgroep is. Hier kun je achter komen door Analytics van je website te bekijken en de gegevens in de tab ‘doelgroep’ te bestuderen.
Vervolgens kun je de gebruiksvriendelijkheid van je website testen. Zo kom je erachter of de pagina’s wel echt bij de doelgroep aansluit. Voorbeelden van gebruiksvriendelijkheids testen zijn schermopnames via hotjar, eyetracking, muisbewegingen, flits testen (wat zie je de eerste 5 sec) A/B testen.

Continue proces

Het is belangrijk dat je het gedrag van je websitebezoekers blijft observeren. Blijf in Analytics kijken om te zien of het gedrag van je doelgroep verandert. Het optimaliseren van je website is een continue proces: monitoren – optimaliseren – evalueren. Anticipeer op het gedrag van je websitebezoekers.

Aan de slag met persona's maken!

De persoonlijkheidstypes uit het MBTI model is een onderdeel van het opstellen van een persona. Een persona maak je om jouw doelgroep inzichtelijk te maken voor jouw organisatie en uiteindelijk de verwachtingen van je gebruiker te kunnen overtreffen

Meer leren over het in de huid kruipen van je gebruiker? Lees het artikel Kan jij al in de huid kruipen van je bezoeker? Maak Persona’s

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jaimy

Geschreven door:

Jaimy

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen