ITP 2.1: Blijf ademen, denk in oplossingen!

In de online marketing wereld heerst er momenteel een bepaalde vrees voor het zogeheten Intelligent Tracking Prevention (ITP) 2.1. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat first-party-cookies niet langer dan zeven dagen actief blijven. 

Maar welke impact heeft dit nou echt op jouw campagnes? Wij zochten het voor je uit. Lees hieronder de complete conclusie.

First-party-wat? ITP twee-punt-hoe?

Om te snappen welk effect ITP 2.1 heeft op het surfgedrag van Safari (Apple) gebruikers willen we even een korte introductie geven. Mocht je hier al van op de hoogte zijn, sla deze alinea dan over.

Safari gebruikers, hoor ik je misschien al denken? Ja, dat klopt. ITP 2.1 wordt momenteel alleen uitgerold door Apple. In de praktijk houdt het in dat gebruikers van Safari op een Apple apparaat maar zeven dagen gevolgd kunnen worden.

Telkens wanneer een Safari gebruiker op jouw website is geweest, zou je hem middels advertentie nog maanden, of zelf jaren, kunnen targetten. Ongeveer zes maanden geleden een vakantie op Bali bekeken op een boekingswebsite? Dan is de kans groot dat je deze een half jaar later tussen je nieuwsbericht op NU.nl ziet verschijnen. 

Dat is nu verleden tijd, dit kan tot maximaal zeven dagen, daarna wordt de desbetreffende Safari gebruiker gezien als nieuwe bezoeker (mocht hij de website bezoeken).

Oja, de first-party-cookie. Simpel gezegd is dit de bovenstaande techniek achter het volgen van een websitebezoeker. Deze techniek is nog wel volledig (in zijn onbeperkte vorm) actief op Google Chrome en andere browsers. Echter zijn er al wel geluiden dat deze andere browsers, zoals Mozilla Firefox, serieus nadenken over een dergelijke ITP 2.1 implementatie.

Adem-in, Filter-uit.

Helaas kunnen we wel stellen dat ITP 2.1 een minder betrouwbaar beeld schetst van de interactie met jouw website. Met name de gebruiker-gerelateerde gegevens krijgen een andere verhoudingen, welke dan ook zijn uitwerking zullen hebben op jouw Ads-targeting. Met name omdat alle Safari-gebruikers die na zeven dagen terugkeren worden gezien als nieuwe gebruiker.

Om een duidelijk beeld te krijgen van het gedrag op jouw website en de interactie met jouw online campagnes, raden wij aan om een Google Analytics dataweergave te maken waarin alle browsers met ITP 2.1 implementatie worden uitgesloten. Op deze manier kunnen we in ieder geval met enige betrouwbaarheid stellen hoeveel procent van de gebruikers daadwerkelijk een nieuwe bezoeker is. Dit ratio wordt zonder een dergelijk Analytics overzicht onbetrouwbaar, strategisch gezien kan dit rampzalig uitpakken.

Ook jouw SEO prestaties kunnen door ITP 2.1 een vertekend beeld opleveren. Google Analytics probeert directe surf-acties normaliter toe te schrijven aan het kanaal waarop zij gevonden zijn. Voorbeeld: acht dagen geleden heb ik, via mijn Safari browser, op Google gezocht naar een reisorganisatie voor Surfvakanties, hierbij heb ik geklikt op het eerste organische zoekresultaat. De desbetreffende website bezoek ik nu vandaag, acht dagen later; in de oude situatie werd mijn laatste bezoek toegewezen op het organische kanaal. Echter wordt deze dus nu toegeschreven aan ‘direct’.

Op Safari naar een praktische oplossing

Ongeveer 30% van alle website bezoekers komen van browsers die gebruik van ITP 2.1. Dit houdt nog steeds niet in dat al deze bezoekers worden gezien als ‘nieuwe gebruikers’. Is jouw site sterk in het aantrekken van frequent terugkerende bezoekers? Dan zullen er minder grote verschillen merkbaar zijn, bijvoorbeeld bij nieuwssites. Nieuwssites bieden websitebezoekers frequent nieuwe content, hierdoor is de kans dat zij na zeven dagen al terugkeren vrij groot.

In de reis- en recreatiebranche is het moeilijk om het aanbod van jouw website wekelijks te vernieuwen. Niet getreurd, er zijn andere praktische oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat jouw doelgroep vaker terugkeert naar jouw website. Maak bijvoorbeeld SEO een belangrijk onderdeel van jouw website; het schrijven van content vergroot niet alleen de autoriteit van jouw website, het maakt voor een bezoeker ook interessanter om eens vaker een bezoekje te nemen.

Andere oplossingen kunnen we zoeken in het actiever worden op owned kanalen, zoals: e-mail en social media. Als kers op de taart is het hierbij belangrijk om jouw doelgroep te laten klikken op jouw communicatie. Hiervoor raden wij aan om promoties te frequent te blijven communiceren, zeker met het gebruik van een sterke call to action (CTA)

Heb je het hele artikel gelezen? Dan kan je misschien wel stellen dat de reactie van jouw online organisatie op ITP 2.1 redelijk intensief kan zijn, zeker wanneer er weinig kennis in-house is. Bij RED Online Marketing helpen wij jou graag met het versterken of implementeren van jouw online, social- of SEO-strategie om klaar te zijn voor ITP 2.1. 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Twan Boers

Geschreven door:

Twan Boers

Gerelateerde berichten