Pakkende call to actions voor jouw socials

Ben jij opzoek naar de juiste ‘call to action’ (CTA) om de interactie met jouw social advertenties te verhogen? Blijf dan lezen!

Heb jij het gelijk door? Zojuist is het eerste voorbeeld van een effectieve call to action namelijk al gegeven. Mijn eerste zin was een call to action om je door te laten lezen, en aangezien je dit nu leest heeft het gewerkt. 

Met een CTA vraag je een actie van een lezer naar aanleiding van een kort stukje tekst (vaak gebiedende wijs) met werkwoord. Je wil bijvoorbeeld dat een lezer doorklikt naar de landingspagina, of de rest van het artikel leest. Zorg ervoor dat je in je socials een pakkende introductie tekst en call to action verwerkt, zodat de lezer getriggerd wordt om door te klikken. Hoe je de juiste call to action maakt, vertel ik je in deze blog.

Gevoel van urgentie nodig? Niet altijd!

In vele artikelen wordt het gevoel van urgentie benoemt als ‘gouden tip’ of ‘onmisbaar’. Overweeg eerst eens of dit past bij jouw waardepropositie. Wil jij dat jouw call to action wordt gebruikt voor een whitepaper of brochure download? Dan is het gebruik van urgentie CTA’s misschien niet de juiste manier. Immers wil je niet dat de geïnteresseerde gaat denken dat het aanbod bijvoorbeeld na 1 maand vervalt.

Maar wanneer kan je dan wel gebruik maken van urgentie CTA’s? Heel simpel: de relevantie van een urgentie CTA is het hoogste wanneer er ook echt een tijdelijke verandering plaats vindt binnen de marketingmix van jouw aangeboden product of dienst. Denk hierbij aan:

  • Kortingsacties (alleen deze maand met 10% korting)
  • Productmodificaties (alleen deze maand in het rood verkrijgbaar)
  • Extra verkoopkanaal (alleen deze maand online aan te schaffen)
  • Promoties (alleen deze maand te bestellen door leden van Bedrijf X)

Denk dus goed na voordat jouw CTA voorzien wordt van een urgente boodschap; dit kan ten koste gaan van het uiteindelijke resultaat.

De vormgeving die altijd werkt

Bij RED Online Marketing krijgen wij regelmatig de vraag welke kleur, hoeveelheid tekst en content altijd werkt. Helaas is daar niet direct antwoord op te geven. Waarom? Jouw doelgroep, boodschap en aanbod zijn in de meeste gevallen anders dan ‘de gemiddelde advertentie’. Het internet staat bomvol met onderzoeken over de invloed van kleuren op ons gedrag maar vergeet niet dat je jouw boodschap zo relevant mogelijk willen maken voor jouw doelgroep. Probeer daarom zelf eens uit te zoeken welke CTA vormgeving het beste werkt voor jouw doelgroep.

Maar hoe test je de ideale vormgeving?

Een simpele manier om dit te doen is een zogeheten A/B test. Dit kun je uitvoeren door de volgende stappen te volgen:

  1. Bepaal de verschillende elementen in de vormgeving van jouw boodschap en CTA, bijvoorbeeld:

    • Informatie: titel, boodschap, CTA
    • Vormgeving: posities, kleur, lettertype, button
  2. Bepaal wat je wil gaan meten en zorg dat het meetbaar is, zoals:

    • CTR: Impressies en klikken
    • Conversies: Aantal aankopen of inschrijvingen
    • Kwaliteit van de conversie: Volledigheid contactinformatie
  3. Maak een variant op de huidige boodschap of CTA, bijvoorbeeld:

    • Rode button vs. Blauwe button
    • Bestel hier gratis vs. Kosteloos downloaden
    • 200 woorden vs. 100 woorden
  4. Meet het verschil in resultaat tussen de twee varianten en stuur bij:

    • Rode button zorgt voor een 2% hoger CTR maar converteert op de landingspagina 10% minder. Er wordt gekozen voor een blauwe button.
    • De CTA ‘Kosteloos downloaden’ zorgt voor 25% meer conversies echter is er een stijging van 40% in foutief opgegeven informatie. We kiezen voor een nieuwe test met een nieuwe CTA.

Geef niet gelijk alles weg maar wek nieuwsgierig op

Zeker als het gaat om het verhogen van de interactie met jouw advertentie op socials is het belangrijk jouw lezers een doel te geven om op de CTA te klikken. Vermeld jij in de boodschap al dat het gaat om een kortingsactie dan is het aan te raden de exacte prijs of het kortingspercentage pas aan te geven nadat men klikt op het CTA. Je boodschap kan bijvoorbeeld alleen het exacte kortingspercentage bevatten maar nog geen prijs, maar waarom?

  1. Geef de lezer een reden om nog op de CTA te klikken. Niet alleen verzamelen we op deze manier relevantere data (denk aan A/B testen), ook is het belangrijk voor onderstaand argument.

  2. Belangrijke aspecten in een aankoopoverweging willen we pas presenteren op een bestemming die daarvoor ingericht is; de productpagina bijvoorbeeld. Zo kan de geïnteresseerde het product of de dienst bij enige twijfel in zijn geheel overwegen.

  3. Mocht er niet direct een conversie optreden dan weet de doelgroep de volgende keer makkelijker waar het aanbod te vinden is. Bijvoorbeeld in zijn opgeslagen URL’s, bladwijzer of het winkelmandje.

De bovenstaande tips zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden om CTA’s in social advertenties onverslaanbaar te maken. Wil jij hierover meer te weten komen? Neem gerust eens contact op met een van onze specialisten.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Twan Boers

Geschreven door:

Twan Boers

Gerelateerde berichten