Hoe helpt Google Mijn Bedrijf bij SEO?

Google Mijn Bedrijf is belangrijker dan veel mensen denken. Veel informatie die Google nodig heeft haalt de zoekmachine uit de accounts in Google Mijn Bedrijf. Voor een goede vindbaarheid in Google is het van belang om je Google Mijn bedrijf account zo goed en compleet mogelijk in te richten.

Google gebruikt vele ranking factoren om te bepalen welk bedrijf bovenaan in de resultaten wordt getoond en dus ook welk Google Mijn Bedrijf profiel getoond wordt in de zoekresultaten. Volgens Google zelf zijn dit de drie belangrijkste:

Relevantie

Past jouw bedrijf bij de zoekintentie van de gebruiker? Google’s doel is altijd om de gebruiker de informatie te geven waar hij/zij naar op zoek is. Het is daarom erg belangrijk dat je duidelijk maakt aan Google wat je bedrijf doet.

Dit kan in Google Mijn Bedrijf:

  • Kies een categorie die goed duidelijk maakt wat voor soort bedrijf je bent.
  • Gebruik zoekwoorden in je profieltekst.
  • Voeg zoveel mogelijk informatie toe aan je profiel.

Nabijheid

Is jouw bedrijf wel echt aanwezig in deze buurt? Google laat jouw bedrijf alleen zien in lokale zoekopdrachten als je daar ook echt gevestigd bent. Dit kan je aantonen door deze informatie toe te voegen aan Google Mijn Bedrijf, maar ook door content op je website te maken over de plaats waar je gevestigd bent.

Zorg dat deze informatie ook overal hetzelfde is. Het kan niet zijn dat je volgens je website gevestigd bent in Amsterdam en volgens Google Mijn Bedrijf in Haarlem. Dan snapt Google niet waar je bedrijf is en is de kans groot dat je niet goed gaat ranken voor lokale zoekwoorden.

Ga je verhuizen? Zorg er dan voor dat overal op het internet je gegevens aan worden gepast. Niet alleen op je eigen website, maar ook in Google Mijn Bedrijf en op andere websites waar je wordt genoemd.

Prominent aanwezig

Heb je je Google Mijn Bedrijf profiel wel volledig ingevuld en update je regelmatig? Laat Google weten dat je bedrijf nog steeds bestaat en dat je graag gevonden wilt worden. Dit doe je door ervoor te zorgen dat je profiel actief blijft.

Dit kan op verschillende manieren:

  • Voeg af en toe een post toe
  • Update je producten
  • Vraag actief aan klanten om reviews
  • Voeg nieuwe foto’s toe

Waar zie ik de informatie uit Google Mijn Bedrijf terug?

De informatie die je invult in Google Mijn Bedrijf komt op een aantal plekken terug in de organische zoekresultaten:

Knowledge panel

In het Nederlands ook wel kennis venster genoemd. Dit is het venster aan de rechterkant van de zoekresultaten waar de bedrijfsgegevens worden laten zien. Deze informatie komt rechtstreeks uit Google Mijn Bedrijf:

Voorbeeld van een knowledge panel.

Google Maps

De informatie die je invult in Google Mijn Bedrijf is dezelfde informatie die gebruikt wordt in Google Maps. Wil je dus dat mensen gemakkelijk je bedrijf kunnen vinden via Google Maps dan is het van belang dat jouw Google Mijn Bedrijf pagina volledig is ingevuld.

Local map pack

Als de zoeker gebruik maakt van een lokale zoekopdracht (bijvoorbeeld ‘camping in Alkmaar’) dan bestaat er een kans dat Google de local map pack laat zien in de zoekresultaten. Dat ziet er zo uit:

Voorbeeld van een local map pack.

Hier zie je een kaart met daaronder twee of drie zoekresultaten. Als je goed wilt scoren op local SEO is het van belang dat je bij deze zoekresultaten staat. Dit is namelijk het eerste wat mensen op de zoekresultatenpagina zien.

Deze informatie wordt wederom uit Google Mijn Bedrijf gehaald. Staat je adres hier bijvoorbeeld niet goed, dan is het zaak om te controleren of het in Google Mijn Bedrijf wel goed staat.

Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf of heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jessica Balt

Geschreven door:

Jessica Balt

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen