6 tips om jouw naseizoen te vullen voor campings & vakantieparken

De zomervakantie is begonnen en de campings en vakantieparken zitten vol. Goed nieuws, maar zeker geen reden om stil te gaan zitten. De volgende uitdaging staat namelijk alweer voor de deur: het vullen van het naseizoen. Merk jij ook dat sommige weken of aankomsten lastig zijn om vol te krijgen? Binnen deze blog geven wij jou 6 online marketing tips om deze gaten in de bezetting op te vullen.

Tip 1: Houdt jouw website up-to-date

Zorg dat jouw website altijd up-to-date is en dat je duidelijk communiceert over de beschikbare periodes of accommodaties waarvoor gasten kunnen boeken. Zodra ze op de website komen moet duidelijk zijn voor wanneer ze kunnen boeken en hoe ze dit moeten doen. Voeg bijvoorbeeld een ‘boek nu’ button toe voor die periode of link naar een specifieke pagina voor meer informatie. Maak dus ook landingspagina’s aan waarop jij vertelt waarom ze juist in die specifieke periode naar jou moeten komen. Deze pagina’s kun je vervolgens weer inzetten voor jouw SEO en SEA strategie.

  • Pas jouw homepage aan
  • Maak specifieke landingspagina’s
  • Focus op het ‘waarom’

Tip 2: Verbreed jouw doelgroep

Richt jij je met jouw camping of vakantiepark bijvoorbeeld op kinderen en wil je september vol krijgen? Dat wordt lastig! De vakantie is voorbij, kinderen gaan weer naar school en hun ouders gaan weer aan het werk. Tijd om je focus te verleggen naar een andere doelgroep, bijvoorbeeld: ouderen of opa’s en oma’s met hun kleinkinderen. Met een andere targeting en duidelijk communicatie kun je een hele nieuwe doelgroep verleiden om bij jou te verblijven. Neem dit dus ook duidelijk mee in de communicatie en focus op bijpassende USP’s.

  • Focus op een andere doelgroep
  • Neem dit mee in jouw communicatie

Tip 3: Focus op andere landen of regio’s

De vakantieperiodes in zowel buiten- als binnenland kunnen aanzienlijk verschillen. Denk bijvoorbeeld aan de regio’s Noord-, Midden- en Zuid-Nederland, maar ook de verschillende 

deelstaten in Duitsland. Deze hebben allen aanzienlijk verschillende vakantiemomenten. Maar ook binnen Duitsland hebben alle regio’s andere vakantiemomenten. Door hierop in te spelen kun jij de gaten binnen jouw bezettingsgraad opvullen. Zo is Midden-Nederland erg interessant voor de laatste 2 weken van augustus en kun je de deelstaten van Duitsland targeten voor het vullen van de weken rondom de (Nederlandse) Herfstvakantie.

  • Kijk eens over de grens
  • Focus op specifieke regio’s
  • Zet lokale campagnes in met specifieke communicatie

Tip 4: Koop verkeer in voor deze specifieke periodes

Zet SEA campagnes op en koop verkeer in voor de periodes waarin je nog beschikbaarheid hebt. Denk bijvoorbeeld aan ‘’vakantie in augustus’’ of ‘’Last minute augustus’’. Zo zorg je ervoor dat je relevant verkeer inkoopt wat ook kan converteren, wat verloren spend beperkt en conversiewaarde verhoogd. Zijn bovenstaande termen nog te generiek en daardoor te duur? Zet in op een longtail strategie door zoekwoorden met plaats of regio’s te combineren, zoals ‘’vakantie Overijssel in augustus’’ of ‘’last minutes Amsterdam in augustus’’. Hier zit een hoop zoekvolume.

Extra tip: Zet een Yearround-strategie op voor alle maanden in het jaar (januari, februari, etc.). Maak deze zoekcampagnes, met bijpassende landingspagina’s, aan zodat je ze later met één druk op de knop kunt activeren. 

Dit spreekt misschien voor zichzelf, maar neem het ook mee in jouw brandname campagne. verwerk de periode (met eventuele korting) in de adcopy en neem het mee in jouw sitelink- en promotie-extensies.

  • Zet SEA campagnes in voor specifieke periodes/momenten
  • Maak gebruik van een Yearround-strategie met bijpassende landingspagina’s
  • Neem het mee in jouw brandname campagnes en alle extensies

Tip 5: Benader jouw doelgroep nogmaals

Push de verschillende periodes nogmaals aan jouw doelgroep, door middel van Remarketing campagnes. Zo kun je websitebezoekers die nog niet hebben geboekt nogmaals benaderen en ze overhalen alsnog te boeken. Mooie ad-formats hiervoor zijn Display Discovery en Facebook Carrousel Advertenties. Deze formats bieden de mogelijkheid om meerdere aankomsten, met bijbehorende landingspagina, te communiceren. 

  • Zet remarketing campagnes in
  • Maak gebruik van Discovery of Carrousel Ads.

Tip 6: Zet jouw eigen kanalen in

Maak gebruik van jouw eigen klantenbestand en jouw trouwe volgers. Zet altijd jouw eigen kanalen in om op een goedkope manier de periodes te pushen. Zet bijvoorbeeld e-mail in voor eerdere gasten uit het naseizoen of benader jouw volgers op Facebook en Instagram. Zo kun je op een relatief goedkope manier veel bereik halen. Zet op social ook relevante hashtags.

  • Zet e-mailcampagnes in
  • Benader jouw likes/volgers
  • Maak gebruik van #Hashtags

Contentkalender

Nog extra input nodig voor jouw online campagnes? Met de RED Online Marketing contentkalender weet je altijd welke belangrijke evenementen eraan komen. De vakantieperiodes in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. En je to do’s voor de komende maand. 

Waarom is een contentkalender handig voor jouw online strategie?

  • Je kunt een langdurige relatie aangaan met je doelgroep
  • Je speelt op tijd in op belangrijke periode’s
  • Maak gebruik van #Hashtags

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Arjan den Boer

Geschreven door:

Arjan den Boer

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen