By: Louise Snel Aan: 02-05-2017 In: SEO (Zoekmachine Optimalisatie) Comments: 0

Voor veel bedrijven is het belangrijk om online goed gevonden te worden. Toch is het niet meer zo gemakkelijk als vroeger om gevonden te worden via een zoekmachine. Meer en meer SEO-specialisten en marketeers zoeken de grenzen van zoekmachine optimalisatie (SEO) op om de resultaten in de zoekmachines te beïnvloeden. Niet zonder gevaar! Want steeds vaker ontvangen websites een Google Penalty voor het overtreden van Google’s Richtlijnen.

Een Google Penalty? Gooi de handdoek niet in de ring!

Maandelijks worden er meer dan 400.000 handmatige penalty’s opgelegd. Dat is nog niet alles. Tal van websites worden namelijk automatisch ‘gestraft’ door algoritmische updates zoals ‘Penguin’, ‘Possum’ of ‘Fred’. Wat interessant is, is dat maandelijks slechts 20.000 webbeheerders een verzoek tot heroverweging neerleggen bij Google. Dit betekent dat maar 5 procent van de gestrafte websites probeert hun resultaten in de zoekmachine weer te verbeteren.

Gooi zelf niet zomaar de handdoek in de ring. Het is namelijk prima mogelijk om te herstellen na een Google Penalty. Met de nodige inspanning zorg je ervoor dat je verkeer en je ranking weer terugkomen op het oude niveau.

Het effect van een Google Penalty

Google wijzigt haar zoek- en ranking algoritmen met enige regelmaat. Met de komst van iedere nieuwe update worden er SEO-factoren en parameters toegevoegd die mogelijk niet in overeenstemming zijn met de bestaande content op een website. Deze nieuwe factoren zorgen ervoor dat gebruikers van een zoekmachine altijd de beste, verfijnde en kwalitatief hoogwaardige links te zien krijgen in Google’s zoekresultaten. De Google Penguin Update in 2012 beïnvloedde bijvoorbeeld wereldwijd meer dan 10 procent van alle zoekresultaten. Sommige artikelen of webpagina’s verdwenen compleet uit de Google Ranking.

Dit is wat je zelf kunt merken na een Google Update of Manuele Penalty:

  • Verminderde zichtbaarheid: Een Google Update of Penalty kan een enkel artikel maar ook een hele website beïnvloeden. Daarnaast kan het invloed uitoefenen op de rangorde van een specifieke zoekterm. De zichtbaarheid in Google’s zoekresultaten zal in ieder geval afnemen.
  • Afname in webverkeer: Een verminderde zichtbaarheid betekent dat het webverkeer via de organische zoekresultaten sterk zal dalen. De oude posities in Google terugkrijgen zal een tijdrovende klus zijn.
  • Daling in de opbrengst: Organisch verkeer vormt een belangrijke bron van inkomsten. Zeker ook omdat het rendement vele malen hoger is dan bij betaald zoekverkeer. Organisch zoekverkeer is immers ‘gratis’. Met een verminderde zichtbaarheid en een afname in webverkeer, zal ook de omzet zeker een daling zien.

Heeft mijn website een Google Penalty?

Een Google Update kan grote gevolgen hebben. De bestraffing die je ervaart in de vorm van bovengenoemde effecten, worden Google Penalty’s genoemd. Toch zal je hier geen notificatie over ontvangen. Pas als je een handmatige penalty ontvangt, krijg je hier bericht over. Voor wat betreft de Google Updates is het dus zaak om zelf op de hoogte te blijven van de nieuwste wijzigingen.

De makkelijkste manier om na te gaan of je bent ‘getroffen’ door een update of penalty is door in Google Analytics te checken of er een enorme afname is geweest in het organische zoekverkeer. Vervolgens kun je online controleren of de datum van deze afname correspondeert met een nieuwe Google Update.

Tools om een Google Penalty te checken

Gebruik Tools om een Google Penalty te achterhalen

Sandbox and Penalty Checker Tool –  Via deze gratis tool achterhaal je of je website bestraft is of niet. Mocht er een Penalty worden aangetroffen, dan kan het graven naar de oorzaak ervan beginnen. De Tool geeft namelijk geen reden op van de aangetroffen bestraffing.

Penalty Checker van Fruition – Deze tool is gedeeltelijk kosteloos te gebruiken. Het hulpmiddel geeft precies aan waarom een website een penalty ontving. Daarnaast geeft de tool inzicht in de hoeveelheid verkeer dat werd aangetast door de bestraffing.

Heb je een Google Penalty te pakken? Probeer dan te achterhalen wat de reden hier van is en los dit waar mogelijk op. Heb je er alles aan gedaan om een Penalty op te lossen? Dan kun je een ‘Reconsideration Request’ indienen bij Google.

Verschillende typen Google Penalty’s

Het is niet altijd even gemakkelijk om te achterhalen waarom een website een penalty ontvangt. Om je op weg te helpen zetten we de belangrijkste redenen of penalty’s voor je op een rij:

  • Handmatige Penalty | Zodra de algoritmen van Google worden geüpdatet, worden websites over de hele wereld getroffen. Toch heeft Google ook Teams die continu zoeken naar websites die de Webmaster Richtlijnen overtreden. Dit team kan daar handmatige penalty’s voor opleggen.
  • Algoritmische Penalty | Er zijn verschillende redenen waarom een update in de algoritmen een website of webpagina kan benadelen. Google streeft met de komst van iedere update naar een betere gebruiksvriendelijkheid van websites. Voldoe je hier niet aan, dan zak je in de Google ranking.
  • Duplicate Content | We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat duplicate content not done Het getuigd van weinig creativiteit en inzet. Daarnaast is duplicate content een grote kanshebber voor een Penalty. Wil je checken of jouw content elders voorkomt? Gebruik dan de tool Copyscape.
  • Verdraaide Content | Er bestaan een hoop websites die content van andere pagina’s kopiëren, ietwat verdraaien of omvormen om dit vervolgens te posten. Ze denken dat Google deze content niet kan detecteren. Niets is minder waar. De ‘verdraaide content’ valt onder de categorie duplicate content en solliciteert naar een Penalty.
  • Overmatig gebruik van zoekwoorden | Keyword stuffing werd vroeger gebruikt om – zelfs al waren artikelen van slechte kwaliteit – hoog te scoren in de Google Ranking. Omdat Google streeft naar een gebruikersvriendelijke web omgeving, wordt keyword stuffing sterk bestraft. Controleer daarom altijd of een zoekwoord niet te vaak voorkomt in een tekst.
  • Verkeerde content-structuur | De wijze waarop content wordt gepresenteerd is belangrijk voor een goede leesbaarheid. Het gebruik van header tags wordt daarom aangemoedigd. Ook hier geldt: voorkom overmatig gebruik van header tags. Een alinea die volledig wordt voorzien van een H1-header wordt bijvoorbeeld streng bestraft.
  • Betaalde Backlinks | Om de ranking te stimuleren, kopen mensen in grote getalen backlink-diensten in. De meest links zijn afkomstig van een lage kwaliteit websites. Naast het risico op een Google Penalty kun je je licentie voor AdSense kwijtraken
  • Gebroken Links | Gebroken externe links zorgen voor een slechte user experience. Google neemt dat zeer serieus. Gebruik daarom tools als SemRush, Screaming Frog of de BrokenLinkChecker om gebroken links op te sporen en te repareren.
  • Misbruik van Ankerteksten | Cloacking is een techniek die wordt gebruikt om zoekmachine spiders te misleiden. De inhoud die wordt gepresenteerd aan zoekmachine spiders verschilt van de inhoud die bezoekers van de website te zien krijgen. Hiermee proberen marketeers linkbuilding-score te manipuleren en dat wordt dus bestraft.
  • Geïnfecteerd door Malware | Als een website is geïnfecteerd door kwaadaardige programma’s (malware) of gehackt is, zal Google deze uitsluiten in de zoekresultaten.

Hoe verwijder je een Google Penalty?

Jammer genoeg kun je zelf geen Penalty’s verwijderen. Wat je wel kunt doen, is ervoor zorgen dat de oorzaken van jouw bestraffing worden verholpen. Vervolgens kun je een ‘Reconsideration Request’ indienen bij Google of wachten op een nieuwe update in de algoritmen. Bij een handmatige penalty is het wijs meer informatie in te winnen via Google Search Console. Je vindt meer informatie onder de selectie ‘zoekverkeer’ > ‘handmatige acties’. In dit gedeelte kun je tevens een review aanvragen zodra je de oorzaak van een Penalty hebt opgelost.

Heb jij een website die is getroffen door een Google Penalty en lukt het je maar niet om dit op te lossen? Neem dan eens vrijblijvend contact op, we helpen je graag.

eye_icon  562 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?