E-mailmarketing

Meest gestelde vragen over e-mailmarketing

  • Waar moet ik beginnen met e-mailmarketing?
  • Voldoe ik aan de wetgeving omtrent e-mailmarketing?
  • Welke e-mail marketing software moet ik kiezen
  • Hoe zorg ik voor betere e-mailmarketing prestaties?
  • Hoe kan ik segmenteren en profielen verrijken?

Waarom het zonde is e-mailmarketing niet in te zetten

  • Gemiddeld verdien je voor elke uitgegeven €1 €36 terug (2018 DMA UK)
  • Genereert meer verkeer naar je website
  • 72% van de Nederlanders laten zich verleiden tot het doen van een boeking of aankoop via e-mail
  • Door vergevorderde personalisatie ben je altijd relevant voor je (potentiële) klanten
  • Bouw aan een relatie met je klanten en zorg voor loyaliteit

Maar wat is e-mailmarketing precies?

Er zijn online wel 1000 definities van e-mailmarketing te vinden. E-mailmarketing is een direct marketingmiddel waarmee je je doelgroep kan bereiken met als doel om:

  • Nieuwe klanten te werven
  • De relatie met huidige relaties te versterken
  • Herhalingsaankopen en de klantloyaliteit te stimuleren

Elementen voor e-mailmarketing

  • E-mailmarketing software
  • Database met kwalitatieve opt-ins
  • Segmentatie
  • E-mailmarketing strategie
  • E-mail template
  • Content, tekst en beeld
  • Campagnes

Stappenplan | Hoe begin ik met e-mailmarketing?

Het starten met e-mailmarketing is misschien wel het lastigste. Want voor welk doel ga e-mail marketing inzetten? Wie wil je bereiken en hoe ga je dit aanpakken? Dit zorgt voor de eerste stap:

  1. De e-mail strategie vastleggen. Waar ga je e-mailmarketing voor inzetten? Hoe sluit het aan op je andere kanalen en op welke manier past het in je hele marketingstrategie. Leg ook doelen vast, wat wil je dat je e-mailontvanger uiteindelijk gaat doen? 
  2. Maak een planning. Bedenk welke stappen je moet nemen om tot de gewenste situatie te komen. Denk niet te groot, begin in kleine stappen om het het haalbaar en overzichtelijk te houden. Lukt het je nog niet gelijk al je groepen te segmenteren? Ga dan aan de slag met de gegevens die je wel hebt en zorg er op een later moment voor dat je de juiste gegevens verzameld om aan de slag te gaan met je segmentatie.
  3. Zorg voor een e-maildatabase met e-mailadressen die jou toestemming hebben gegeven om te mailen. Denk ook na over manieren om doorlopend e-mailadressen te verzamelen. 
  4. Niet iedere klant heeft dezelfde behoefte. Een stel 65+ers zal anders op vakantie gaan dan een gezin met jonge kinderen. Door je e-mail ontvangers op basis van kenmerken te groeperen kun je relevante en doelgerichte content sturen. 
  5. Het startpunt van je e-maildesign is het template. In het template leg je bepaalde design elementen vast aan de hand van je huisstijl document. Op deze manier hoef je niet elke e-mail opnieuw te designen maar alleen de tekst en afbeeldingen aan te passen.
  6. Er moet content worden gecreëerd of het nu voor een eenmalige actie mailing is, een volledige campagne of een nieuwsbrief. Het is belangrijk content te schrijven voor je doelgroep, zorg dat de content relevant is voor de lezer en de call-to-action duidelijk is. 
  7. Er zijn voor de hand liggende campagnes, zoals je aan- en afmeldcampagne, maar daarnaast zijn er nog talloze andere campagnes te bedenken. Bedenk welke voor jouw organisatie het belangrijkst zijn en vergeet niet, begin liever nu met een kleine campagne met twee mails die je kan uitbreiden dan over een half jaar met een immense campagne met 30 mails.

Het starten met e-mailmarketing is veel werk. Gelukkig zal het de investering waard zijn en zal de tijdsinvestering afnemen zodra campagnes lopen.

Hoe werkt RED als e-mailmarketing bureau?

We werken al 13 jaar als e-mailmarketing bureau voor verschillende klanten in de travel & leisure branche. Daarnaast hebben we ook een eigen labels gehad waar we een e-mail marketing award mee hebben gewonnen. Iedere organisatie zet  e-mailmarketing met een ander doel in en geen strategie zal hetzelfde zijn. Dit is waar wij als bureau optimaal in kunnen ondersteunen.

We starten altijd met een vrijblijvend kennismakingsgesprek om te achterhalen waar je precies behoefte aan hebt. Hierin hebben we het vaak over:

  • De input uit de gratis e-mail scan, waar je 5 concrete verbeterpunten uit krijgt.
  • Inventarisatie van jouw behoefte en doelstellingen
  • Advies rondom een bepaald thema, zoals wetgeving, databases, design of content.
Turid Nieman
Hi! Ik ben Turid specialist op het gebied van e-mail bij RED Online Marketing. Ik help je graag verder op weg! Neem contact op

Haal het maximale uit je mailings!

Met de gratis e-mailscan kom je erachter hoe je mailing scoort op de volgende punten:

  • Voldoet je mailing aan de GDPR
  • Haal je het optimale uit je nieuwsbrief
  • Klopt het design en past de content
  • Is je mailing technisch in orde
  • Is de mailing geoptimaliseerd voor de belangrijkste e-mailclients
  • Kan je meer conversie behalen

Na de e-mailscan ontvang je een rapport met de verbeterpunten en quickwins waar je direct mee aan de slag kan.

Waarom e-mail marketing?

  • Persoonlijk in contact met je klant
  • Bouw duurzame relaties op
  • Automatiseringsmogelijkheden