De eerste indruk maak je maar een keer toch?

Iemand heeft zich ingeschreven voor je mailings en is geïnteresseerd in je organisatie of dienst. Dit is de uitgelezen kans om je subscriber een warm welkom te heten. Een welkomstcampagne stuur je naar alle nieuwe subscribers, je geeft meer informatie over je organisatie en probeert de klant beter te leren kennen.

Wat is een welkomstcampagne?

Waarschijnlijk heb je niet de tijd om persoonlijk bij iedere subscriber langs te gaan of zelfs iedereen apart een e-mail sturen. Dat is ook helemaal niet nodig! Een welkomstcampagne gaat geautomatiseerd per e-mail en is een van de meest effectieve e-mailcampagnes om in te zetten. Heb je nog geen welkomstcampagne? Dan is het tijd om er een te maken!

Een welkomstcampagne brengt verschillende voordelen met zich mee, zo:

  • laat je een goede eerste indruk achter;
  • manage je verwachtingen;
  • leer je je subscriber kennen;
  • leg je het fundament voor een lange termijn relatie.

De kracht van de welkomstcampagne

Een welkomstcampagne heeft gemiddeld een open percentage van 60% (marketingfacts, 2017). Niet alleen de campagne zelf scoort goed, de welkomstcampagne heeft ook een positieve invloed op open percentages van toekomstige e-mails. Ook blijven ontvangers de welkomst serie gemiddeld 33% langer geïnteresseerd in je organisatie of dienst, blijkt uit onderzoek van ChiefMarketer. Deze campagne is dus een belangrijk onderdeel van je e-mailmarketing.

Hoe scoor je met je welkomstcampagne?

De welkomstcampagne is een van de best scorende e-mailcampagnes en het mooie is dat het helemaal niet moeilijk is om een welkomstcampagne in te richten! Met de volgende 6 tips kun je aan de slag met je welkomstcampagne.

1. Verwelkom de ontvanger

Bedank voor de aanmelding en verwelkom de subscriber bij je organisatie. Laat blijken dat iemand de juiste keuze heeft gemaakt om zich in te schrijven en welke toegevoegde waarde dit voor hem/haar heeft.

2. Schep verwachtingen

Laat de subscriber weten wat hem te wachten staat. Hoe vaak zal hij/zij van je horen en waarover.

3. Introduceer jezelf

Stel jezelf voor. Laat weten met wie de ontvanger te maken heeft, wie de personen achter de organisatie zijn en wat zij te bieden hebben.

4. Leer de ontvanger kennen

Zie het als een eerste date, je wilt erachter komen wat iemand belangrijk of leuk vindt. Dit kan direct door de ontvanger te vragen naar interesses en voorkeuren over bijvoorbeeld het reisgezelschap en de e-mailfrequentie. Maar ook indirect door het monitoren van klikgedrag in de e-mail of op je website. Bekijkt iemand alleen zonvakanties met kinderen? Zorg er dan voor deze persoon niet alle informatie over je single wintersportreizen ontvangt. Geef ook in elke mail de mogelijkheid om voorkeuren aan te passen. 

5. Verleidt de ontvanger

Je wilt geen eendagsvlieg zijn toch? Zorg dat je interessant blijft en biedt mogelijkheden voor interactie zodat de ontvanger ook actief blijft. Dit kun je alleen maar doen door de ontvanger aanleiding te geven om iets te doen naar aanleiding van jouw e-mail, maar doe dit met beleid. Mail niet direct dat je het beste aanbod hebt en dat ze de reis nu moeten boeken, maar start met “zachte” call to actions.

Mogelijke call to actions zijn:

  • Open je welkomstcadeau
  • Lees de 5 stappen naar de perfecte vakantie voor jou
  • Download de vakantietips
  • Volg ons op sociale media
  • Geef feedback
  • Bel ons

Benieuwd naar onze welkomstcampagne?

Meld je hier aan voor het RED nieuws

6. Maak je beloften waar

Een welkomstcampagne heeft alleen zin als je je belofte waar maakt. Beloof je 10% korting op de volgende vakantie of elke week een vakantietip? Maak dit dan waar. Alleen als je loyaal bent aan de klant zullen ze loyaal worden aan jou.

Waar wacht je nog op?

Ga aan de slag met je welkomstcampagne en bouw een sterke, lange termijn relatie op met je ontvangers. Je e-mailontvangers zullen je bedanken met meer interactie en hogere conversie op je mailings;-)!

E-mailmarketing campagnes

Automatiseer jij je e-mailmarketing al? Een welkomstcampagne is een mooie start, maar er zijn nog talloze andere e-mail campagnes die jou verder kunnen helpen. Laten we vrijblijvend kennis maken om te kijken welke e-mail campagnes jou verder kunnen helpen!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Turid Nieman

Geschreven door:

Turid Nieman

Gerelateerde berichten