Vier redenen waarom Google Analytics 4 je data future-proof maakt

De nieuwe Analytics versie is uitgerold als de nieuwe default bij het aanmaken van een Google Analytics property. Heb je een bestaande property, en ben je daarmee tevreden? Om welke redenen zou je nu direct moeten overstappen? Welke voor- en nadelen komen met de nieuwe Google Analytics 4?

Vier grote veranderingen die met Google Analytics 4 komen

1. Machine-learning als standaard om smart inzichten uit je data te halen

De nieuwe versie van Google Analytics maakt automatische meldingen mogelijk over verschillende trends in jouw gegevens. Hoewel op deze manier veranderende klantbehoeften kunnen worden geanalyseerd, kunnen toekomstige gebruikspatronen van deze klanten ook worden voorspeld.

2. User-centric: De gebruiker staat op de voorgrond, niet meer de sessie

Je meet nog steeds alle standaard gegevens zoals locatie, demografische gegevens, boekingen etc., maar het oogpunt hoe je daarop kijkt verandert. Het gaat niet meer zo zeer om sessies en bouncepercentages, maar om gebruiker flows.

Je meet dan bijvoorbeeld een ‘page scroll percentage’. Daarnaast krijg je ook toegang tot interessante doelgroepen voor je marketing, b.v. ‘Gebruikers die met hoge waarschijnlijkheid binnen 7 dagen weer terug naar je website komen’.

3. Bouncepercentage verdwijnt

Is dat een voordeel? Ja, want als iemand niet doorklikt naar een tweede pagina, betekent dit niet dat er geen interesse was. Vooral bij mobile single page websites is bounce geen nuttige KPI meer. Met GA4 wordt een ‘Engaged visitor’ gemeten op basis van het gedrag op een pagina, zoals time on page, scroll percentage, events die je kan vastleggen zoals een bekeken video, of een klik naar een tweede pagina.

Zo hoef je op een Landing Page niet altijd een grote CPA button te tonen, om men door te pushen naar een tweede pagina. Je kunt je juist ook concentreren op een goede gebruikservaring.

4. Als een gebruiker geen cookies achterlaat, zorgt een modelling tool daarvoor dat het gat gevuld wordt

Volgens Google is GA4 op gegevensbescherming gericht, zodat gebruikers kunnen vertrouwen op analyses. Zelfs als veranderingen in de branche, zoals beperkingen op cookies en identifiers, zouden moeten leiden tot minder gegevens voor hen.

Nog belangrijker is dat Google zijn analysetool voorbereidt op een toekomst waarin cookies van derden en andere identificatiegegevens mogelijk niet meer door marketeers worden gebruikt, of helemaal niet. In de toekomst moeten analyses modellering bevatten die eventuele gegevens hiaten kan opvullen.

Op deze manier zou Google Analytics marketeers moeten helpen hun activiteiten te beoordelen en gebruikersinteracties te meten, zelfs in onzekere tijden in het licht van de steeds veranderende privacy vereisten.

Moet je dan nu direct overstappen?

Er zullen nog veel updates komen en de huidige GA4 zullen veranderen tot GA4 dan uiteindelijk Universal Analytics gaat vervangen. Tot die tijd kan je wel nog goed verder met je bestaande Analytics inrichting.

Maar wanneer je dit wel doet, zul je er alleen maar voordelen van hebben. Naast de 4 punten die hierboven genoemd zijn, is er nog een belangrijke reden om het nu al te doen; je hoeft niet vanaf 0 te beginnen, als Universal Analytics verdwijnt. Zo heb je je marketing er dan al op ingericht en je hebt al historische data om te vergelijken. 

Overigens: Maak je een nieuwe property aan, is GA4 vanaf nu al de default.

https://www.youtube.com/watch?v=S708NFbvTXI&feature=emb_title

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
André Hellmeister

Geschreven door:

André Hellmeister

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen