Hoogseizoen verlengen door inzetten op Duitse vakantieperiodes

Organisaties in de reis- en recreatiebranche met de doelgroep ‘families’ zijn afhankelijk van de schoolvakanties. Al is er een splitsing tussen noord, midden en zuid Nederland, het blijft een uitdaging het hoogseizoen te verlengen. Waarschijnlijk heb je er wel eens aan gedacht om je op de Duitse markt te gaan richten om zo het de vakantieperiodes te verlengen. Deze blog helpt je met de eerste stap om dit te realiseren, je marketing inrichten op de Duitse markt.

De Duitse vakantieperiodes

In Duitsland zijn er geen 3 regio’s met verschillende vakantieperiodes, maar 16. Ieder ‘Bundesland’ heeft in andere periodes vakantie. Een website waar snel inzicht kan krijgen in de Duitse vakantieperiodes is schulferien.org. In 2019 ziet het er voor de zomervakantie bijvoorbeeld zo uit:

Duitse vakantieperiodes

Het hoogseizoen in Nederland is van 6 juli tot 1 september. Als je je richt op Baden-Württemberg, Bayern, Berlijn en Brandenburg kan je het hoogseizoen met 4 extra weken verlengen.

Hoe doe je dat?

Je kan een campagne helemaal inrichten op zoekopdrachten van mensen die in deze ‘Bundeslanden’ wonen. Dit doe je door geo location targeting of met bodaanpassingen op de locaties. De volgende manieren zijn er om op specifieke vakantieperiodes te richten:

  1. Zoekcampagne gericht op het zoekwoord vakantieperiode + een keyword dat je doelgroep iets beperkt, zoals: met kinderen, met zwembad, etc.
  2. Zoekcampagne gericht op het zoekwoord vakantieperiode in Nederland + beperken van je targeting opties op je doelgroep, bijvoorbeeld: demografie ‘ouders van kinderen van 6 tot 12’
  3. RLSA Zoekcampagne met targeting op eerdere website bezoekers, gericht op zoekwoorden rondom de vakantieperiode.
  4. Displaynetwerk campagne met Custom Intent
  5. Google zoekcampagnes die al eerder tot een boeking heeft geleid, met location targeting op de provincie die in deze periode schoolvakantie heeft.

Maar let op: Hoe breder je targeting, hoe meer je aan de kleine stelschroeven moet draaien om de campagne echt succesvol te laten worden. Of je maakt gebruikt van de smart bidding tCPA (target cost per acquisition), maar daarvoor zijn minimaal 30 conversie per maand per campagne nodig. Heb je die niet? Lees meer over het inzetten van micro conversies.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
André Hellmeister

Geschreven door:

André Hellmeister

Gerelateerde berichten