De Facebook Business Manager

In 5 stappen starten met de Facebook Business Manager

De Facebook Business Manager, de plek waar je al jouw Facebookpagina’s, advertentieaccounts, persoonsrollen, facturering en meer beheert. Als agency is dit noodzakelijk om op een gestructureerde manier te werken. Maar naast agencies kan dit voor bedrijven ook van belang zijn. Heb jij meerdere advertentieaccounts en Facebookpagina’s? Lees dan verder! 

Klaar voor de start!

Laten we beginnen met alle voordelen op een rijtje:

  • Eén plek voor al jouw Facebook advertentieaccounts en Facebookpagina’s
  • Gemakkelijk toegang voor werknemers
  • Privé & zakelijk gescheiden
  • Gemakkelijk werken met derden (zoals RED Online Marketing)

Stap 1: maak een Facebook Business Manager aan

Allereerst is het belangrijk om de Facebook Business Manager op te zetten. Daar kom je door de volgende URL in te voeren: business.facebook.com. Hier druk je op “account maken”. Geef de Business Manager een naam (vaak de bedrijfsnaam of iets dat overkoepelend werkt voor alle accounts en pagina’s die je hier gaat stallen) en koppel jouw Facebookprofiel aan de pagina.

Stap 2: De advertentieaccounts en Facebookpagina’s

In feite zijn er 3 mogelijkheden voor zowel de Facebookpagina’s als de advertentieaccounts:

1 Het betreffende account of pagina bestaat nog niet (moet je nog aanmaken)

2 Het betreffende account of pagina bestaat en je hebt er toegang toe

3 Het betreffende account of pagina bestaat en je hebt er geen toegang toe

Je moet de pagina of het advertentieaccount claimen vanuit de Facebook Business Manager. Zorg er dus voor dat je deze aanmaakt als deze er nog niet is. Navigeer vervolgens naar “bedrijfsinstellingen” en kies voor Advertentieaccounts of Pagina’s voor het beheren. Voeg er een toe, vraag toegang aan of maak een nieuwe, afhankelijk van welke mogelijkheid voor jou van toepassing is.

Facebook Business Manager
FB Business Manager

Stap 3: Voeg Instagram toe

Instagram is onderdeel van Facebook en ook dit wil je vanuit de gezamenlijke plek kunnen beheren. Bovendien is het noodzakelijk om Instagram toe te voegen, anders kan je niet vanuit jouw eigen Instagrampagina adverteren. Ga naar “bedrijfsinstellingen” en dan naar Instagram-accounts” en druk op toevoegen.

Instagram toevoegen Facebook Business Manager

Stap 4: Voeg klanten of partners toe

Het is mogelijk inzicht te krijgen in de resultaten van andere pagina’s en advertentieaccounts. Je kan een partner toegang geven tot bedrijfsmiddelen of toegang aanvragen tot de bedrijfsmiddelen van een partner. Hiervoor navigeer je naar “bedrijfsinstellingen” en dan Partners.

stap 4 Facebook business manager

Stap 5: Verdeel de rollen

Zowel voor de advertentieaccounts als voor de Facebookpagina’s kan je verschillende personen een rol toewijzen. Vaak zijn dit werknemers die werken in en aan de betreffende pagina’s en/of advertentieaccounts. Let op dat je dit doet, anders hebben zij geen toegang. Navigeer wederom naar “bedrijfsinstellingen” en dan naar de Facebookpagina of advertentieaccount naar keuze. Druk op “mensen toevoegen” en voila, selecteer een toegangsniveau.

Nu kunnen jij en alle medewerkers van jouw bedrijf werken aan de pagina’s en advertentieaccounts vanuit 1 gezamenlijke omgeving. Ik hoop dat je verder kan naar aanleiding van dit stappenplan. Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten. Succes!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tijmen Pars

Geschreven door:

Tijmen Pars

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen