Verslag door Sofie Smets gepubliceerd in TravMagazine. Videoverslag onderin dit artikel.
Hoe crisisproof bent u? Dit was de vraag die dinsdag centraal stond tijdens de RMC-Meetup bij RED Online Marketing. Hoe kunnen bedrijven bijvoorbeeld marketing rondom crisissen en rampen inzetten? Of hoe kan er zo goed mogelijk worden ingespeeld op het brein van de consument?
Onderaan de pagina vind je de livestream die we gemaakt hebben. Scroll naar beneden om de presentaties te bekijken.
Op het kantoor van RED, aan de Utrechtse Catharijnesingel, kwamen RMC-leden bijeen om meer te weten te komen over crisissen, ook in deze tijd. ‘Een crisis doet gekke dingen met mensen’, aldus eigenaar Roy Platje. ‘Ons oriëntatiegedrag verandert.’
Hersenonderzoeker Victor Lamme zegt dat de uitbraak van het coronavirus de grootste impact van een virus heeft gehad op economie, reizen en onderlinge omgang. ‘We laten ons snel bang maken. De keuzes die we maken, gaan niet alleen over cijfers. Emotie speelt vooral een belangrijke rol.’ En hoe kun je hier dan op inspelen als (reis)bedrijf? ‘Door op de juiste knoppen te drukken. Hebzucht, de kudde en angst. Zo is de kudde een onweerstaanbare trigger om alle angst voor het onbekende te laten varen. Gedrag is net zo besmettelijk als een virus.’
Lotte Konietzy en Corne den Braber van RED Online Marketing vertelden hoe je marketingtechnisch kunt inspelen op crisissen. ‘Konietzy: ‘Iedere crisis zorgt voor verandering in vraag en aanbod.’ Haar belangrijkste advies is daarom ook om contact te blijven houden, door bijvoorbeeld updates te blijven geven en vertrouwen te wekken. ‘Want als de crisis voorbij is, en mensen willen weer boeken, dan weet je precies wat zij willen.’
Volgens Den Braber kan een crisis 9 tot 12 maanden voortduren, als hij naar het consumentengedrag kijkt. ‘Er komt een moment dat het terugvalt. Maar wanneer weten we niet.’ Daarom liet hij zien hoe je de consument kunt bereiken als dat moment komt. Hoe? Met aanpassen, door onder andere je marketing te personaliseren, interactieve emails te versturen en het automatiseren van je Google ads.
Livestream: Opening, Roy Platje, Lotte Konietzny
Lotte Konietzny, teamlead content en partner bij RED Online Marketing, presenteert de mogelijkheden voor online marketing tijdens een crisisperiode. Zoals tijdens deze Corona crisis in de reiswereld. Aan bod komen:
- Introductie T.J. van Apeldoorn, Reis Management Club
- Welkom door Roy Platje, eigenaar RED Online Marketing
- Gevolgen van vraag door de (Corona) crisis?
- Wat te doen in Google Ads campagnes?
- Wat te doen met betaalde Facebook Ads campagnes?
- Hoe blijf je in contact tot na de crisis?
Livestream: Online Marketing Trends in 2020 voor reis- en recreatiebranche
Corné den Braber, Online Marketing Strateeg en Partner bij RED Online Marketing, verteld de belangrijkste trends voor paid advertising het komende jaar. Daarnaast gaat hij in op de gevolgen van de Corona-crisis voor de reisbranche.
- Wat kunnen we leren van vorige crisis?
- Organisch vindbaar voor Voice Search
- Denk Stories-first voor Sociale Media
- Personaliseer middels DMP’s
- Automatiseer je Google Ads campagnes
- Interactief e-mail design
- Be ready voor… de Google Discovery feed
RED Online Marketing genomineerd voor de Microsoft Advertising Partner Awards
Afgelopen week ontvingen we het nieuws: we zijn is genomineerd voor de Microsoft Advertising Partner Awards in de categorie: Community Response Awards. Met de Microsoft
Hoe kun je met Google Hotel Ads voor meer boekingen zorgen?
Heb je wel eens een hotel, camping of accommodatie op Google opgezocht? Dan ben je zeker de resultaten van Google Hotel Ads tegen gekomen. Dit
Column: ‘2021 zal het eerste jaar zijn van de comeback’
Voor RED Online Marketing was 2020 een lastig, maar leerzaam jaar. Met niet alleen de focus op de crisis, maar ook een blik op de