Het effect van iOS15 op jouw e-mail marketing cijfers en campagnes

Juich niet te hard wanneer je ziet dat de komende tijd het openingspercentage van je campagnes flink is gestegen. Grote kans dat er veel Apple Mail gebruikers bij zitten en precies deze groep toont vertroebelde openingscijfers. In september 2021 is iOS 15 gelanceerd, een beveiligingsupdate van Apple. Bij deze update zit ook een belangrijk element voor Apple Mail gebruikers namelijk de Mail Privacy Protection. Deze update wordt niet automatisch geüpdatet, maar de verwachting is dat zo’n 80% van de gebruikers dit de komende periode zal installeren. 

Wat houdt de Mail Privacy Protection in? 

Een ontvanger die gebruikmaakt van Apple Mail zal voortaan automatisch bij elke verzending als geopend worden geregistreerd. Om privacy te waarborgen geeft Apple de pixel als info terug dat de mail is geopend. Voorheen werd de pixel alleen als geopend geregistreerd wanneer de mail door de ontvanger actief werd geopend. Deze nieuwe update van Apple is funest voor e-mail marketing campagnes en data. Niet alleen je openingspercentage is niet veel zeggend meer, maar ook de volgende zaken zijn afhankelijk van open informatie:

  • De automatische reminder mail (bijvoorbeeld een nieuwsbrief opt-in mail) die x-dagen wordt verstuurd als een mail niet is geopend. 
  • Het versturen van een optimaal verzendtijdstip o.b.v. open(tijd) is nu onnauwkeurig als e-mail tool
  • Het a/b testen van een onderwerpregel waarbij de winnaar wordt bepaald o.b.v. openpercentage. 
  • Countdown timers tonen voor Apple Mail gebruikers verouderde tijden omdat de gecachte versie is opgehaald op de verzendtijd, niet op de geopende tijd.

Wereldwijd werd in 2020 ongeveer 46% van alle opens via Apple Mail geregistreerd, dus het gaat om veel vertroebelde data. Het openingspercentage kan niet meer worden gebruikt als graadmeter op het succes van je campagne, wel kan er worden gekeken naar conversie of de Click Through Rate (CTR). 

Geautomatiseerde campagnes die afhankelijk zijn van iemand die een e-mail opent, moeten opnieuw worden ontworpen. Hulp hierbij nodig? 

Elise

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen