25% minder website verlaters op last minute pagina door simpele aanpassing

Ervoor zorgen dat nog minder mensen een belangrijke en veel bezochte pagina verlaten? Door een Hotjar analyse bij een recreatie klant hebben we ervoor kunnen zorgen dat er meer mensen doorklikken naar een vervolgpagina en dus minder mensen uitstappen op deze pagina. Benieuwd wat er aangepast is op de pagina? Dit zal hieronder toegelicht worden.

Wat is Hotjar?

Hotjar is een gedragsanalyse tool waarmee je het het gedrag van websitebezoekers kan analyseren. Hierin kun je denken aan heatmaps, recordings en enquête. In heatmaps kun je zien tot hoe ver je website bezoekers scrollen op de pagina en waar wel/niet op geklikt wordt. Zie je dat je een belangrijk item te laag op de pagina hebt staan, omdat weinig mensen tot dat punt komen? Dan is het aan te raden dat item een hogere plek op je website te geven. Met recordings kun je opnames van de website sessies zien van je website gebruikers. Je ziet dan in videovorm het zoekgedrag van websitebezoekers. Hierdoor kun je ook gemakkelijk achterhalen waar websitebezoekers tegenaan lopen. Daarnaast is er nog een optie binnen Hotjar om vragen te stellen aan je website bezoekers. Bijvoorbeeld: ‘’Heb je kunnen vinden waar je naar op zoek was? Zo nee, waar ben je naar op zoek?’

Wat constateerde we in Hotjar bij deze recreatie klant?

De last minute pagina kreeg veel verkeer en hebben we onder de loop genomen. Wat zou er nòg beter kunnen op deze pagina waardoor minder mensen uitstappen op deze pagina en meer mensen een vervolgpagina bezoeken?

In de Hotjar analyse op de last minute pagina constateerde we dat de prijstabel erg laag op de pagina staat. Slechts 65% komt tot de prijstabel terwijl dat de belangrijkste vervolgstap is voor de last-minute pagina. 

Hypothese die we stelde: door een zoek- en boek functie toe te voegen aan de /last-minute pagina zullen er meer mensen de zoek- en boek straat in gaan. Dit zal ook resulteren in een lager bouncepercentage en uitstappercentage.

Resultaten van het toevoegen van de zoek- en boek functie

Nederland pagina

✔ In een week tijd is het bouncepercentage met 19% afgenomen op de /last-minute pagina

✔ In een week tijd is het uitstappercentage met 25,71% afgenomen op de last-minute pagina

✔ 75% gaat nu naar een volgende pagina vergeleken met 66%

Duitsland pagina

✔ In een week tijd is het bouncepercentage met 43,04% afgenomen op de /last-minute pagina

✔ In een week tijd is het uitstappercentage met 23,70% afgenomen op de last-minute pagina

✔ 73% gaat nu naar een volgende pagina vergeleken met 65%

Tips voor jouw organisatie

✔ Analyseer je landingspagina’s met veel verkeer via Hotjar en optimaliseer op basis van deze analyse.
✔ Stap in de schoenen van je potentiële klant en bedenk/kom erachter waar website bezoekers behoefte aan hebben. Bedenk wat het gewenste gedrag van je website bezoekers is op een specifieke landingspagina en richt daar je landingspagina optimaal op in.
✔ Vraag aan mensen die je website niet kennen om een bepaalde opdracht op je website uit te voeren. Je zult al snel zien dat je hier waardevolle informatie uit kunt halen voor het optimaliseren voor je website.

Jaimy portretfoto

Heb je vragen of wil je ook aan de slag met Hotjar analyses?

Vul het contactformulier in voor een eerste kennismaking. Jaimy helpt je graag verder om 1-op-1 jouw vragen te beantwoorden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen