10 x vragen die je helpen bij het schrijven van websiteteksten die converteren (The Conference 2021)

Wat valt jou op aan onderstaande pay offs van een vakantie aanbieder?

1) ‘’ Al 16 jaar aanbieder van actieve vakanties op maat‘’

2) ‘’Met weinig tijd toch een onvergetelijke en zorgeloze actieve vakantie door passend reisadvies’’

Het grote verschil zit in dat nummer 1 gaat over WAT de organisatie aanbiedt en bij nummer 2 gaat het om WAAROM de gast bij jou moet boeken (product vs. klant georiënteerd). 85% van de beslissingen worden in het onbewuste brein genomen. In het onbewuste brein worden beslissingen genomen op basis van emotie. Schrijven op basis van emotie zorgt ervoor dat je websitebezoekers in actie komen. Het gaat je websitebezoeker niet zo zeer om wat jij als product aanbiedt, maar juist om wat het voor hen kan betekenen/oplevert. 

Hoe kun je teksten voor jouw website schrijven die inspelen op de emotie van je doelgroep? Hiervoor dien je in gesprek te gaan met je doelgroep om je (potentiële) klant te leren kennen. Afgelopen weekend bezocht ik het populaire CRO event The Conference (eerst Conversion Hotel) op Texel. Hierin sprak Talia Wolf over Hoe je ervaringen kunt creëren waar mensen daadwerkelijk naar willen converteren. Graag neem ik je mee in deze kennis en hoe dit toepasbaar is op de reis- en recreatiebranche. In dit artikel leer je hoe je gebruikersonderzoek kunt doen en welke vragen je hierbij kunt stellen om tot de juiste inzichten te komen. Met die inzichten kun je uiteindelijk je website teksten aanpassen en zullen je conversies verhogen.

Waarom boeken mensen bij je? 

Het is belangrijk om erachter te komen ‘waarom’ mensen bij je boeken. 85% van de keuzes die mensen maken zijn gebaseerd op emoties, dit is de basis waarop mensen beslissingen nemen.

‘’Conversie optimalisatie gaat niet alleen over aanpassingen maken in elementen op de website. Het gaat over het oplossen van het probleem/pijnpunten van je websitebezoekers. Hiervoor kun je copy inzetten.’’

   – Talia Wolf

De gouden vragen voor het schrijven van copy die converteert

Het is belangrijk om in gesprek te gaan met je doelgroep. Pas dan weet je wat hen pijnpunten zijn en hoe je hier met jouw ‘oplossing’ op in kunt spelen. Er zijn verschillende manieren hoe je met je gasten in gesprek kunt gaan.

  • Bestaande klanten interviewen of een enquêtes laten invullen
  • Nadat er geboekt is de gast een enquête laten invullen 
  • Op de website pagina’s zelf vragen stellen (bijv. d.m.v. hotjar Poll functie)

    Vragen die je je gasten kunt stellen in interviews/enquêtes/poll: 

    • Welk probleem lost onze dienst voor je op?
    • Wat ging er in je om die dag waardoor je op zoek ging naar een vakantie/accommodatie? 
    • Toen je niet op vakantie kon gaan hoe loste je het probleem op? → identificeer de pijn
    • Als je niet langer op vakantie (of oplossing wat je aanbiedt) kan gaan, wat zou je dan het meest missen? 
    • Wat zou je als eerst tegen een vriend zeggen als je een vriend wilt overtuigen van deze vakantie/accommodatie? 
    • Wat zijn je grootste uitdagingen op dit moment?
    • Had je twijfels om bij ons te boeken? Zo ja, welke twijfels had je?
    • Hoe ziet je droomvakantie eruit?
    • Wie is je rolmodel?
    • Als onze organisatie een persoon was, hoe zou je ons dan omschrijven?

      Na het verblijf van je gasten kun je nog verder onderzoek doen. Je kunt je gasten bijvoorbeeld vragen hoe ze hun vakantie/accommodatie hebben ervaren? Op deze manier kun je klantsegmenten identificeren en kijken welke type klant het beste past bij wat je aanbiedt.

      Welke vragen zijn uiteindelijk belangrijk om te kunnen beantwoorden en hier je copy op aan te passen? Onderstaande vier vragen zullen je op weg helpen voor het maken van een goed design op je website:

      • Welke pijn voelt mijn doelgroep voor het vinden van de oplossing? (Waarom wil je doelgroep een vakantie boeken?)
      • Wat zijn de emotionele triggers die hun keuze beïnvloeden?
      • Waarom twijfelen ze om te boeken/ wat zijn hun zorgen?
      • Hoe willen ze zich voelen nadat ze bij je op vakantie zijn geweest?

      Door gebruikerstesten uit te voeren en antwoorden te krijgen op bovenstaande vragen krijg je antwoord op ‘waarom’ mensen bij jou boeken en leer je je doelgroep écht goed kennen. Vervolgens kun je door het bundelen van alle antwoorden je website teksten aanpassen en inspelen op emotie die passend is bij je doelgroep.

      In de praktijk

      Nadat je gebruikersonderzoek hebt gedaan en je bevindingen hebt gebundeld, kun je aan de slag gaan met het herschrijven van je websiteteksten. Vooral belangrijk is dat je de pijn van je doelgroep beschrijft en dat je de oplossing naast de beschreven pijn zet.

      In het pay off voorbeeld in de introductie is dit ook verwerkt.

      Pijn: weinig tijd om zelf een vakantie te boeken

      Oplossing: een onvergetelijke en zorgeloze actieve vakantie door passend reisadvies 

      Ten slotte wil ik je graag het volgende meegeven. Richt je op:
      – herkenbare content voor je doelgroep;
      – de emotie van je doelgroep;
      – wat voor je klant belangrijk is (voordelen van je product/dienst voor je klant benoemen).

      Maak geen aannames van waar je doelgroep behoefte aan heeft, maar doe onderzoek en stel klanten de juiste vragen. Dit geeft je inzichten om conversieverhogende website teksten te schrijven.

      Jaimy portretfoto

      Wil je meer conversies genereren door copy optimalisatie maar weet je niet waar je moet starten?

      We helpen je graag bij het proces van een gebruikersonderzoek en het aanpassen van de websiteteksten. Neem contact op met CRO specialist Jaimy.

      Deel dit bericht:

      Share on facebook
      Share on twitter
      Share on linkedin

      Vrijblijvend kennis maken?

      Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

      RED nieuws ontvangen?

      0
      Inschrijvingen

      Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen