3 min

Alles over de nieuwe privacywet GDPR & e-mailmarketing

Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe Europese wet voor databescherming, de General Data Protection Regulation (GDPR) van kracht. Deze Europese privacywet werd al in 2016 aangenomen. In Nederland noemen we deze wet de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en vervangt de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens. Verzamel en gebruik jij de gegevens van de Europese burger voor nieuwsbrieven en e-mailings? Lees in dit artikel over de gevolgen van deze wet voor e-mailmarketing en waar je precies op moet letten.

Voor wie geldt de GDPR precies?

DE GDPR is van toepassing op alle bedrijven, zowel binnen als buiten Europa die gebruik maken van persoonsgegevens van Europese burgers. Denk bijvoorbeeld aan de gegevens die worden opgeslagen als iemand op je website een vakantie geboekt heeft en je deze binnenkort per nieuwsbrief wilt informeren over de herfstvakantie.

Wanneer je nieuwsbrieven verstuurd hebt, moet de ontvanger toestemming hebben gegeven. Deze toestemming noemen we ‘opt-in’. Uiteraard is deze regel al langer van kracht, maar met de ingang van GDPR zijn de regels strenger geworden.  

Persoonsgegevens: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijk persoon.

E-mail opt-in: de eigenaar van een e-mailadres heeft expliciet en aantoonbaar toestemming gegeven voor het ontvangen van e-mail(s) van een bepaalde mailinglijst. Deze e-mailberichten zijn gewenst, in tegenstelling tot spam.

Wat is het doel van de nieuwe wet?

Doel 1: Het standaardiseren van persoonsgegevens in alle Europese lidstaten.

Doel 2: Burgers en hun gegevens worden beter beschermd tegen ongevraagde reclameboodschappen en spamberichten.

Wat moet ik nu doen?

Controleer of je database voldoet aan de nieuwe richtlijnen van de GDPR-wet. Indien dit niet het geval is moet de e-mail opt-in opnieuw verkregen worden of verwijderd. Hieronder een checklist met de richtlijnen van de aangescherpte GDPR-wet.

Weergave van de e-mail opt-in

  • De e-mail opt-in moet expliciet gevraagd worden, bijvoorbeeld door een niet aangevinkte checkbox in een aanmeldingsformulier;
  • De opt-out, de mogelijkheid om je af te melden voor commerciële e-mailings moet duidelijk weergegeven worden. Dit geldt niet voor niet-commerciële boodschappen;

Recht van de Europese burger

  • Bij het geven van toestemming van de ontvanger moet het duidelijk zijn waarvoor zijn gegevens precies gebruikt worden, hoe vaak en hoe lang de gegevens bewaard worden;
  • De Europese burger heeft recht om de e-mail opt-in op te heffen;
  • De afzender moet duidelijk zijn en ook hoe de ontvanger kan reageren op de e-mail. Een no-reply adres is verboden;

Administratieplicht

  • De database dient goed bijgehouden te worden om de toestemming voor een opt-in aan te kunnen tonen;
  • Wordt de data op verschillende manier verwerkt? Voor elke wijze dient een aparte opt-in gebruik te worden genomen (bijvoorbeeld aan derden);

Dataprofilering

  • Alleen met toestemming mag de opgeslagen data gebruikt worden voor het opstellen van algoritmen die klantgedrag voorspellingen zoals economische status, gezondheid, locatie en overige voorkeuren;

Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen

  • De e-mail opt-in moet een bevestigende actie zijn. Een vooraf aangevinkte checkbox is niet toegestaan;
  • De e-mail opt-in moet gescheiden zijn van de overige algemene voorwaarden;

Het duurt nog even tot het 25 mei 2018 is, maar controleer alvast of je aan de nieuwe eisen voldoet. De meeste tools die ingezet worden voor e-mailmarketing voldoen aan de voorwaarden. Importeer je adressenlijsten? Achterhaal of je deze adressen op de juiste manier hebt verkregen en dit ook kunt aantonen. Het zou zonde zijn als je te laat bent begonnen en je geen gebruik kunt maken van je database.

Zijn je zaken niet op orde?

Dan kun je een boete riskeren van maximaal 20 miljoen euro of 4 procent van je totale wereldwijde omzet. Kortom begin op tijd! Kijk welke processen er in gang gezet moet worden om de vernieuwde opt-in in te richten zowel intern, maar ook naar de consument toe.

Het uitgebreide document over de GDPR-wet is te lezen op de website van de overheid.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op!

Laatste blogs

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven van onze blogs, cases en laatste ontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Je marketing naar een next level brengen?

We helpen je graag verder met online marketing. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Red is een online marketing bureau dat zich volledig richt op de reis- en recreatie wereld in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Zo zijn we sinds 2015 ANVR Branchepartner en vanaf 2020 hebben we ons aangesloten bij de HISWA-RECRON Business Club als Top Supplier. We werken o.a. voor OTA’s, reisbureaus, dagattracties, vakantieparken, bestemmingen, campings en hotels.

Red is een online marketing bureau dat zich volledig richt op de reis- en recreatie wereld in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Zo zijn we sinds 2015 ANVR Branchepartner en vanaf 2020 hebben we ons aangesloten bij de HISWA-RECRON Business Club als Top Supplier. We werken o.a. voor OTA’s, reisbureaus, dagattracties, vakantieparken, bestemmingen, campings en hotels.

Download onze social media whitepaper

✔️ Social media trends
✔️ Social media tips
✔️ Customer journey           

en meer..     

Social media

Je ontvangt de whitepaper direct in je mailbox!