Checklist: 9 dingen om niet te vergeten als je SEA- en advertentiecampagnes weer starten

Draaide jij altijd search campagnes en heb je die rigoureus uit moeten zetten toen Corona de overhand nam? Dat klinkt bekend in de oren voor veel organisaties in de dagrecreatie, travel en andere branches die even hard geraakt zijn. Langzaam komt er meer positief nieuws en starten campagnes weer op. Om jou te helpen hebben wij een checklist opgezet, zodat je met een up to date account weer aan de bak kan. Succes!

1. Loop de adcopy na

Heb je in het begin van de coronaperiode wel nog even geadverteerd? Dan is de kans aannemelijk dat je hele andere USP’s gebruikte dan die je nu wilt gebruiken. Adverteerde je helemaal niet tijdens corona? Dan is de situatie wanneer je start met adverteren ook weer anders. 

Dus: loop alle teksten na en gebruik nieuw ontwikkelde USP’s. Veel voorkomend is “flexibel omboeken” voor travel en USP’s gericht op veiligheid zijn voor zo goed als iedere branche.

2. Loop de extensies na

Ook extensies zijn al snel verouderd. Zo kan het zijn dat het restaurant op jouw vakantiepark nog steeds gesloten is. Dan wil je daar misschien niets over noemen in een sitelink- of highlight extensie. Je slaat de plank natuurlijk mis als je bij een zoekopdracht gericht op last-minute communiceert hoe lekker je wel niet kan eten als dat helemaal niet kan. Vergeet daarnaast de promotie- en website informatie-extensies niet. Mogelijk staat hier nog een oude korting in of promotie in die al is afgelopen. Kortom: alles nalopen!

3. Loop bijbehorende landingspagina’s na

Achter iedere advertentie zit een landingspagina. Zorg ervoor dat deze aansluit bij de advertentie maar vooral ook bij de huidige situatie. Dit wordt vaak vergeten, zeker omdat sommige landingspagina’s geen onderdeel zijn van de website navigatie. Misschien is het zelfs wel nodig om met nieuwe pagina’s aan de slag te gaan voor een nieuwe doelgroep bijvoorbeeld. 

Wij adviseren om niet alleen de pagina’s die voor SEA gebruikt worden na te lopen maar alle pagina’s die live staan. Verouderde content werkt gewoonweg erg slecht.

4. Herstructureer de campagnes

Het is inmiddels 2021 en de SKAG-methode (single keyword ad group) maakt rap plaats voor Hagakure. Dit is een methode die veel beter aansluit bij automation (zie punt 5). Kort door de bocht bundel je alle zoekopdrachten die naar dezelfde landingspagina om meer data op dezelfde plek te krijgen. Hierdoor heeft Google meer ruimte heeft om te leren (Machine learning), wat de basis is voor automation en dus minder werk voor jou en betere prestaties oplevert. 

5. Let op de biedstrategie

Het advies is om over te stappen op een automatische biedstrategie voor optimaal resultaat. Echter als je de campagnes weer activeert is er nog geen data. Deze data moet je opdoen alvorens je start met een automatische biedstrategie. Begin daarom met een semi- of niet-automatische biedstrategie zoals handmatige cpc of klikken maximaliseren en stap pas over naar bijvoorbeeld conversies- of conversiewaarde maximaliseren als je de eerste conversies binnen hebt. Dit kunnen boekingen zijn, ticket sales, offerteaanvragen en meer.

Reminder: Heb je minder dan 30 conversies per maand per campagne, voeg dan gerust microconversies toe, zoals het betreden van de boekingsstraat. Zo heb je al eerder meer data en kun je sneller overstappen. Dit resulteert in beter resultaat en minder campagnewerktijd.

6. Sluit voucher boekingen uit

Eerdere boekers zullen dezelfde reis niet nog eens boeken. Deze personen kan je dan ook beter uitsluiten. Verzamel deze personen in een lijst en voeg ze toe als uitsluiting in al je campagnes. Zo voorkom je waste of spend. Dat kan je dan mooi weer gebruiken voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen.

7. Laad remarketing doelgroepen in

Er zijn mensen op jouw website geweest, en niet voor niets. Wij adviseren om over een grotere periode te remarketen. Iemand die 80 dagen geleden een reis bekeken heeft is in een “normaal” jaar wellicht niet interessant maar nu wel. De kans is aannemelijker dan ooit dat die reis namelijk niet geboekt is. Laad deze doelgroepen dus in wanneer je weer start. Dit kan via SEA maar daarnaast adviseren we ook om Google Display hiervoor in te zetten, inclusief goede banners. Zorg ook dat er remarketing doelgroepen zijn aangemaakt op de type reizen of accommodaties die jij in de opstart wil gebruiken.

Tip: combineer het bovenstaande eventueel met bepaalde voorwaarde zoals: geen bounce, prijs bekeken of ook FAQ-corona pagina bezocht.

8. Laad first party data in

De wereld wordt steeds meer cookieless en dat betekent dus ook dat first party data steeds belangrijker wordt. Vaak heb jij zelf al veel data van gasten en klanten. Bijvoorbeeld opgeslagen in je e-mailsysteem, CRM, kassasysteem of reserveringssoftware. Deze data is zeer waardevol voor jouw Google campagnes. Je kunt deze personen niet alleen direct targeten, maar je maakt het Google algoritme achter jouw campagnes ook slimmer. Dit helpt weer ter ondersteuning van automation en stelt jou in staat betere en/of vergelijkbare doelgroepen te vinden. Dus laad de data in en pluk de vruchten.

9. Loop jouw conversiemeting na

Wanneer je adverteert wil je ook weten wat de resultaten zijn. Wat levert het nu allemaal op? Hiervoor heb je idealiter ooit conversiemeting geïmplementeerd. Maar dit kan nog wel eens kapot gaan. Bijvoorbeeld door aanpassingen aan de website of in Google Ads zelf. Loop jouw conversiemeting dus altijd na wanneer je weer opstart, want je wilt natuurlijk niet dat jouw resultaten niet gemeten worden.  

Tip: Maak voor een zo compleet mogelijke tracking altijd gebruik van Google Ads Conversion Tracking.

Toch nog vragen?

Mocht je vragen hebben over één of enkele punten laat het ons dan gerust weten. We helpen je graag verder voor te bereiden op een krachtige opstart.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen