7 beïnvloedingsprincipes toegepast in e-mail voor reisorganisaties

Wil je weten..

Dat gaan wij jou vertellen in dit artikel. Conversiespecialist Martin van Kranenburg, Consumentenpsycholoog Michelle Droog bij 100%EMAIL en Marc Bogers medeoprichter van 100%EMAIL schreven het artikel Psychologisch beïnvloeden met e-mail doe je zo. Wij maakten de vertaalslag naar de Travel branche.

Hoe werkt het brein

Volgens Daniel Kahneman werkt ons brein met twee systemen. Nummer 1 het automatische piloot systeem en nummer 2 het gecontroleerde denkproces systeem. 

Bij het openen van een e-mail gaat voornamelijk het automatisch piloot systeem aan de slag. Je brein bepaalt vrijwel direct welke e-mail je wel en niet gaat openen tussen de vele e-mails die je dagelijks binnenkrijgt. Zaak is dus om direct op te vallen met de onderwerpregels van je e-mail. Zorg ervoor dat je onderwerpregel onderstaande elementen bevatten. 

Een goed voorbeeld voor een e-mail subjectline als website gebruikers de Spanje vakantie pagina heeft bekeken is ‘’Spanje last minute deals. Grijp niet mis!’’

De volgende elementen zijn van cruciaal belang in de e-mail zelf: 

Is het bekijken van de last minute deals in Spanje de hoofd call to action? Maak hier dan een opvallende button voor. Nu je weet hoe het brein in elkaar zit, waar een onderwerpregel en een e-mail aan moet voldoen, gaan we kijken naar de 7verleidingsprincipes van Cialdini.

1. Sociale bewijskracht

Een veelgebruikte manier om sociale bewijskracht in te zetten zijn reviews. Gebruik deze ook in je e-mails. Laat zien wat andere reizigers van die ene accommodatie vinden. Door segmenten te maken binnen je website gebruikers zou je specifieke reviews kunnen laten aansluiten bij deze segmenten. Weet je o.b.v. het zoekgedrag dat de gebruiker op zoek is naar een gezinsvakantie? Dan kun je reviews in je e-mailing gebruiken van gezinnen en die versturen naar het segment dat op zoek is naar een vakantie voor gezinnen. Dit is erg goed voor de relevantie.

Review

2. Autoriteit

Het is ons aangeleerd dat autoriteiten belangrijk zijn. Nu vraag je je wellicht af hoe je hierop kunt inspelen in e-mails. Gebruik jouw kracht als reisexpert. Jij bent de expert van die bestemming. Laat dit naar voren komen in je e-mailing door bijvoorbeeld een top 5 lijstje van restaurants te tonen met als titel: De 5 restaurants tips van reisexpert Eva. Dit kun je bijvoorbeeld in mailings gebruiken nadat de boeking heeft plaatsgevonden. Daarnaast kun je ook awards in je mailings verwerken om autoriteit uit te stralen.

specialist

3. Schaarste

De gebruikers die de last minutes voor Spanje hebben bekeken wil je natuurlijk over de streep te trekken. Hier kun je het principe schaarste goed voor gebruiken. Is er nog maar 1 type kamer over? Laat dit weten via mail door de accommodatie te tonen en aan te geven dat er nog maar 1 kamer beschikbaar is. De potentiële klant zal nu eerder geneigd zijn om te gaan boeken. Belangrijk bij het principe schaarste is om persoonlijk te blijven, exclusiviteit te tonen en haast te creëren. Blijf geloofwaardig. Maak niet te vaak gebruik van aftellers, aantal kamers nog beschikbaar etc.

4. Commitment & Consistentie

Bij commitment & consistentie gaat het erom om in eerste instantie de gebruiker op kleine dingen ‘ja’ te laten zeggen en vervolgens door de te pakken naar de eindconversie. Door iets kleins te vragen is de kans groter om de gebruiker later tot conversie over te gaan. 

Speel hier bijvoorbeeld op in door een gratis reisadvies gesprek aan te bieden via e-mail. De kans is groot dat je potentiële klant bij meerdere reisorganisaties een offerte heeft uitstaan. Door het gratis reisadvies gesprek aan te bieden kun je je onderscheiden en de klant extra overtuigen om voor jou te kiezen. Bedenk als organisatie welke toegevoegde waar je kunt leveren aan potentiële klanten.

5. Sympathie

Maak zichtbaar wie er achter de reisorganisatie zit. Door wie is die top 5 restaurants samengesteld die je meestuurt in je e-mail? Maak zichtbaar dat bijvoorbeeld Eva reisexpert op het gebied van Spanje is. En ook lokaal op de bestemming aanwezig is en hierdoor de leukste eettentjes kent. Hiermee creëer je sympathie. Voeg een foto van Eva toe als afzender, zo wordt de benadering nog persoonlijker. 

6. Wederkerigheid

Doe je iets voor een ander? Dan voelt die ander dat hij/zij ook wat terug moet doen. Gaat de klant bijna op vakantie naar Barcelona? Mail dan voor vertrek wat leuke activiteiten voor op locatie met korting. Indien hier gebruik van is gemaakt, kun je de klant om een review vragen. De klant heeft immers geld kunnen sparen door jouw tip en zal daarom eerder geneigd zijn om dit te doen.

7. Eenheid

Wist je dat je je eerder zult laten beïnvloeden door personen die dezelfde identiteit met je delen? Benoem bijvoorbeeld dat je deel uitmaakt van een groep, samen ergens voor staat of via dat je social media in contact kunt komen met anderen mensen die dezelfde identiteit delen. 

Biedt je bijvoorbeeld als reisorganisatie meerdere bestemmingen aan en zie je dat je een hoog percentage aan herhalingsbezoekers hebt. Houd deze groep via e-mails op de hoogte van een speciaal voordeel en laat ze voelen dat ze tot een speciale groep behoren. Als voorbeeld: krijg als member van onze reisorganisatie (of onze travel community)  elk jaar als eerst toegang tot de vroegboekacties!

Wanneer gebruik je welk principe?

Het is absoluut niet nodig en handig om alle 7 principes in een e-mailing te gebruiken. Denk goed na met welk doel je de e-mailing wilt versturen. Onderstaand een overzicht voor wanneer je welk principe het beste kunt inzetten.

Heb je vragen of wil je meer weten?

Wil je sparren hoe je de beïnvloedingsprincipes voor e-mail in de praktijk kunt brengen voor jouw organisatie? We komen graag met je in contact door middel van een een vrijblijvend 1-op-1 sparsessie. Neem contact met ons op!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jaimy

Geschreven door:

Jaimy

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen