Top 11 contentkalender tips​

1. Tips om het laagseizoen te vullen

Bedenk allereerst wie jouw doelgroep voor het laagseizoen is. Richt vervolgens je landingspagina’s hierop in door aanbod en activiteiten te tonen wat passend is voor deze doelgroep. Zorg er ook voor dat je je campagnes hierop in richt en specifiek laat landen op de landingspagina’s die je hiervoor gemaakt hebt. Extra tip: last minute een accommodatie vrij? Deel dit op social media. Dit kan helpen om de laatste plekjes te vullen.

2. Vroegboek checklist

  1. Plaats een vroegboekpagina op je website
  2. Benoem de voordelen van het vroegboeken
  3. Families zijn afhankelijk van schoolvakanties en daarom vinden zij vroegboeken heel fijn
  4. Voor je campagnes kan je ook een sitelink gebuiken om naar je vroegboekpagina te linken.

3. Tips om beter organisch vindbaar te zijn

Zorg dat je vragen van je (toekomstige) klanten beantwoord op je website. Mensen gaan naar een zoekmachine omdat ze een vraag hebben: ‘Wat is een leuke camping in Nederland met kinderen?’, ‘Waar kan ik de Big Five spotten in Afrika?’ enz. Als je alle vragen die relevant zijn voor jouw doelgroep beantwoord op je website heb je een makkelijke manier te pakken om hoger te gaan scoren in de zoekmachines.

4. Tips om je conversie te verhogen

Zorg ervoor dat je de stappen naar de conversie (boekingsproces o.i.d) zo gemakkelijk mogelijk maakt. Gebruik bijvoorbeeld Hotjar of gebruikerstesten om erachter te komen waar je websitebezoeker tegen aan loopt. Haal de fricties weg en zorg ervoor dat je met hetzelfde aantal website bezoekers meer conversies binnenkrijgt. 

5. Tips voor een sterke community op social media

Bereik de juiste doelgroep voor jouw organisatie. Nodig klanten uit om jou te volgen op social media. Daarnaast kun je met page like campagnes, met targeting die passend is bij jouw doelgroep, voor een vergroting van je community zorgen op sociale media.

6. Tips om je eigen e-mail database op te bouwen

Een nieuwsbrief inschrijfformulier op je website is een fantastische start. Toon daarnaast opt-in checkboxes aan in het boekingsproces en/of op de bedankpagina. Vergeet offline ook niet! Biedt de mogelijkheid tot inschrijven ook aan op beurzen, bij de receptie, of in je horecagelegenheid.

7. Tips voor de beste landingspagina

Begin op tijd met het schrijven van landingspagina’s voor feestdagen, speciale actiedagen of pagina’s die gekoppeld zijn aan maanden. Heb je deze pagina’s al geschreven? Kijk hoe je deze pagina’s kunt optimaliseren. Staan de zoektermen met een hoog zoekvolume in de H1, H2, H3 koppen, in de meta titel en beschrijving? Zorg ervoor dat een websitebezoeker die op zoek is naar een vakantie in november zich herkent voelt op de pagina en het aanbod ziet wat passend is.

8. Tips voor de klantreis: een bijpassende campagne voor elke fase

Zorg ervoor dat je conversie (lees: het doel) aansluit bij de intentie die een persoon heeft op dat moment. Zo zorg je ervoor dat je campagne aansluit bij de fase van een persoon in de klantreis.

9. Tips voor remarketing van gekozen doelgroepen

Veel partijen doen remarketing standaard op alle websites gebruikers in de afgelopen x dagen. Dat is als basis ok, maar je kan er nog meer uithalen als je het splitst op de stappen in je funnel. Maak bijvoorbeeld doelgroepen van mensen die niet gebounced zijn, of van mensen die een accommodatie hebben bekeken, of van mensen die aan een boeking zijn begonnen, etc. Zo stuur je mensen door je funnel heen. Als je genoeg data hebt, splits dan ook nog per type product, of per destinatie, om de ad beter te laten aansluiten.

10. Tips voor Facebook acquisitie

Gebruik Facebook en Instagram om op een relatief goedkope manier jouw doelgroep kennis te laten maken met jouw product. Wil je indruk maken? Maak dan gebruik van video-advertenties, carrousels en meer. Echt de blitz maken? Stories en reels zijn niet meer weg te denken!

11. Tips voor video

Creëer een sterke video die in de eerste 5 seconden de aandacht grijpt. De spanningsboog van de kijkers online wordt korter en korter, dus laat ze niet weg scrollen en pak direct de aandacht. Denk daarnaast aan de verschillende formaten die ieder platform nodig heeft, zoals bijvoorbeeld YouTube (vierkant 1:1) of TikTok en Instagram Reels (vertical 9:16) en pas je video hierop aan. Zo heb je op ieder platform een passende video die de kijker aangrijpt!