TikTok open voor business, de vier belangrijkste learnings

TikTok gaat niet meer alleen om danspasjes, tegenwoordig vind je er heel diverse content. Creativiteit speelt een grote rol, de grootste en meest bizarre ideeën kunnen snel viraal gaan. Dit kan jij ook voor jouw bedrijf inzetten!

Sinds vorige week is Tik Tok Nederland officieel open voor business, wat inhoudt dat je via betaalde advertenties jouw doelgroep hier kunt bereiken. Als online marketingbureau waren wij natuurlijk aanwezig bij de lancering en we geven jou hier de vier belangrijkste punten uit de webinar “Tik Tok voor business”.

Wat is TikTok ?

Maar eerst beginnen we bij de basis. Wat is TikTok eigenlijk? TikTok is een entertainment platform, met als missie: inspireren middels creativiteit. De 4 pijlers zijn Entertain, Co-create, Uplift en Discover. Het doel van het platform is mensen verbinden door middel van entertainment.

 “Het gaat niet om leeftijd maar om mindset”

Met wereldwijd 1 miljard gebruikers is het platform enorm gegroeid sinds de corona uitbraak. Ook de doelgroep is veranderd. Het platform is niet alleen voor Gen Z. TikTok spreekt mensen van alle leeftijden aan en zelfs 67% van de gebruikers is ouder dan 25. Daarom spreekt men over Gen T, oftewel Generatie TikTok.

TikTok voor Buisiness

1. Content is key

TikTok is meer dan social media. Het draait om de content, niet om de volgers.

Je kan TikTok op 2 manieren gebruiken: content kijken en zelf content creëren. Elk feed is gepersonaliseerd en dus uniek. Alle content krijgt de kans om viraal te gaan.

“TikTok volgt geen trends, het creëert trends”

Met een gemiddelde kijktijd van 103 min per dag (wat veel meer is dan Netflix of Youtube), hanteren ze het motto: je checkt geen TikTok, je kijkt TikTok. Denk hieraan als je content gaat creëren. Het TikTok formaat is Full screen, Share of Voice (SoV) en Sound on.

  • Video: 1080 x 1920 pixels;
  • Verticaal: Beeldverhouding 9:16 of 1:1 voor sidebars;
  • Maximale lengte van TikTok video: 15 seconden of 60 seconden voor verschillende video’s die je combineert in een TikTok post.

2. De kracht van muziek

Muziek en audiotracks zijn heel belangrijk op TikTok. Denk ‘music first’. Welk soundtracks zijn nu populair en wat kan jij hier mee doen? Dit kan je namelijk helpen om nog meer bereik te krijgen. De meeste virale video’s op TikTok zijn van verschillende challenges en de meeste zijn dan ook gebaseerd op een zeer specifiek geluid. Om maar een voorbeeld te noemen, het team van de San Diego Zoo laat niet alleen maar schattige dieren in hun video’s zien, maar ze kiezen ook geweldige nummers die perfect bij hun video’s passen. Voor een video van een rode panda die uit een gat komt en naar zijn verzorger toe loopt, gebruikten ze het liedje “Here comes the boy”. Deze post kreeg meer dan 1,3 miljoen likes!

Video afspelen

Om trending songs te vinden, klik je op het tabblad “Ontdekken”. Je kunt op audio klikken om het aantal video’s te zien dat ermee is gemaakt. Ook goed om te weten: alle muziek die op het platform beschikbaar is, is legaal te gebruiken voor je eigen video’s 😉

3. Focus op entertainment

75% van de gebruikers komt naar TikTok om vermaakt te worden en 14% zegt zelfs vrolijker te zijn na het openen van de app dan daarvoor. Hoe leuk zou het zijn als jij ook iets aan de positiviteit van de kijkers zou kunnen bijdragen?

Kijk bijvoorbeeld naar SunExpress, een Turks-Duitse luchtvaartmaatschappij, maakte deze leuke video over het genot van reizen per vliegtuig. De originele content laat zien hoe reizen met SunExpress je “ticket to happiness” kan zijn. 

4. Don’t make Ads, make TikTok’s

Adverteren op Tik Tok is nu ook mogelijk. Het maakt niet uit hoe groot je bedrijf is. Wat belangrijk is is een holistische benadering. Dat betekent een mix organische beats, betaalde pieken en authentieke creator samenwerkingen. Daardoor creëer je een constante en waardevolle interactie met jouw publiek. De authenticiteit van je content wordt gewaardeerd en beloond. Laat je product zien zoals het echt is, geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen.

Je kan op verschillende manieren adverteren op TikTok: 

  • In-Feed Advertenties, vertel je verhaal in TikTok’s meest native omgeving.
  • TopView, eerste video die gebruikers te zien krijgen zodra ze de app openen.
  • Branded Hashtag Challenge, co-create met de community op een authentieke manier en maak het publiek je merk ambassadeur.
  • Branded Effect, nodig de community uit voor interactie met je merk.
  • Spark Ads, het promoten van eigen organische content of de content van een creator.
  • Collection Ads, combinatie van de kracht van video, product cards en een instant gallery om ontdekking om te zetten in aankoop.
    Adverteren op TikTok

    Het platform biedt je een transparante media planning en voorspelbare resultaten: 

    • Controleer de doelgroep die je bereikt en het aantal keer dat ze je advertentie zien. 
    • Maak gebruik van targeting mogelijkheden afhankelijk van je campagne doelstelling (reach, traffic, app downloads, lead generation of conversion). 
    • Vaste CPM (gemiddeld tussen 0,50-1,50)
    • Maak gebruik van het Ads Manager Dashboard
      TikTok samenvattend

      Je bent creatief en wil meegaan met de trends? Start nu met TikTok voor jouw bedrijf!

      Tijmen, ons social media advertising specialist helpt je hier graag bij.

      Tijmen studioportret

      Deel dit bericht:

      Share on facebook
      Share on twitter
      Share on linkedin

      Vrijblijvend kennis maken?

      Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

      RED nieuws ontvangen?

      0
      Inschrijvingen

      Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen