260% hogere CTR in Display campagnes door de inzet van WeatherAds

Hoe laat je een Display advertentie zo goed mogelijk aansluiten bij datgene waar de potentiële bezoeker naar op zoek is? Dat was de vraag van het Dolfinarium in de zomer van 2019. Aangezien het in Nederland niet altijd lekker weer is kan de reden om naar het Dolfinarium te gaan per dag verschillen.

Met een zonnetje en 28 graden is het bijvoorbeeld heerlijk om van de glijbanen in Waterpret (buitenwaterspeeltuin) te roetsjen. Met 23 graden en regen zit je er liever droog bij tijdens een van de voorstellingen.

Meer over het Dolfinarium Harderwijk

Het Dolfinarium is het grootste zeezoogdierenpark van Europa. Nergens anders in Nederland zie je zoveel zeezoogdieren bij elkaar. In verschillende voorstellingen ontmoet je dolfijnen, walrussen, zeeleeuwen en meer. Daarnaast zijn er 4 speeltuinen en de spetterende nieuwe waterattractie Waterpret.

De uitdaging

In het verleden pasten we de Display advertenties handmatig aan. Dat houdt in: bij slecht weer zetten we andere ads in dan bij mooi weer. Dit is echter enorm tijdrovend en verre van accuraat. Je zal verbaasd zijn met hoe het weer per provincie al kan verschillen, laat staan per tijdstip. Graag wilden we een oplossing om de actieve Display advertenties te laten aansluiten op de weersomstandigheden van de komende 24 uur, zonder zelf iets te hoeven doen wanneer het weer verandert. Want: niets is zo veranderlijk als het weer. 😉

Het doel van Weather Ads inzet

We gaan uit van 2 verbeteringen. De eerste is gebaseerd op tijd en vooral de besparing hierop. De tweede is gebaseerd op kwaliteit. Hier ligt een uitdaging. Met slecht weer gaat men minder graag een dagje uit. Dat betekent dat de conversie hoe dan ook lager ligt, hoe goed de ads ook aansluiten op het weerscenario. Vandaar dat we er voor kiezen om ons te focussen op de totale CTR en niet op conversie. De doelstelling hier is een stijging van minimaal 25% in CTR ten opzichte van het jaar ervoor in de acquisitiecampagnes binnen het Google Display Network.

De strategie

De doelgroep blijft volledig gelijk, het enige wat we aanpassen is de ad of de ads die actief zijn tijdens een specifiek scenario. Hiervoor gebruiken we onze Weather Ads partner. Zij maken het mogelijk om campagnes te automatiseren op basis van het weer.

Samen met het Dolfinarium zijn we tot 4 scenario’s gekomen. Deze zijn dus gebaseerd op het weer maar vooral ook op de USP’s die per scenario van kracht zijn. We bedachten de volgende 4:

  1. 25+ graden
  2. 20-25 graden en zon of droog
  3. 20-25 graden en regen
  4. 25- graden en regen

Om terug te komen op de intro is het al mogelijk om 2 scenario’s op te stellen. “Met een zonnetje en 28 graden is het bijvoorbeeld heerlijk om van de glijbanen in Waterpret te roetsjen”. Dat is duidelijk scenario 1. “Met 23 graden en regen zit je er liever droog bij tijdens een van de voorstellingen”. Dat is scenario 3. Zo kan je zelf bedenken wat er hoort bij scenario 2 en 4.  

Nu de scenario’s er zijn is het belangrijk om de juiste communicatie en beeld te verzamelen. Bij scenario’s 3 en 4 wilden we de focus graag leggen op “kom naar het Dolfinarium, ook met slecht weer”. Het beeldmateriaal is gericht op de voorstellingen en indoor activiteiten. Scenario’s 1 is gericht op Waterpret en scenario 2 vooral op de andere outdoor activiteiten.

Nu kunnen we live en het weer en de tool zijn werk laten doen!

Resultaten en evaluatie

Geweldig! Een CTR stijging van maar liefst 260% ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal zijn de ads bijna 3,5 miljoen keer vertoond en vonden er meer dan 18,5 duizend klikken plaats. Daarnaast kunnen we ervan uitgaan dat de personen die niet geklikt hebben, wel een betere boodschap gezien hebben. Deze spin off zie je niet terug in het resultaat. 

Een hogere CTR is fijn maar we hadden natuurlijk nog een doelstelling. Het gebruik van de automatisering heeft goed gewerkt. Je richt eenmalig de campagnes in naar de hand van scenario’s en daarna hoef je niets meer te doen. Af en toe update je de ads natuurlijk maar je hoeft niets aan en uit te zetten. Meer tijd dus voor nuttiger werk!

Sinds het gebruik van WeatherAds voor het Dolfinarium:

  • 260% hogere CTR in het Google Display Network
  • 100% tijdsbesparing na het opzetten van de scenario’s

Dit houdt in dat er meer potentiële ticket kopers op de website zijn geweest binnen hetzelfde budget. 

Door de inzet van Weatherads weten we dat we met de onzekerheid van de wisselende weersomstandigheden snel en op een juiste manier kunnen inspringen op de behoeften van de doelgroep. Dit is niet alleen een verbetering van het campagneresultaat, maar ook een verbetering voor de uitstraling van ons merk.

Cathelijne Benckhuijsen – Manager Marketing & Sales bij Dolfinarium Harderwijk

Doel van de campagne
Branding
Traffic
Leads
Omzet

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op