Situatie
Strandplevier Suites verhuurt mooie suites op Texel. Voor deze klant werken we maandelijks aan het verbeteren van de organische vindbaarheid in de zoekmachine. We merkte dat Strandplevier op veel zoekwoorden al goed gevonden werd, maar dat de doorklikratio nog wel wat omhoog kon. Om dit doel te bereiken zijn we aan de slag gegaan met het toevoegen van FAQ structured data.
Wat is FAQ structured data
Het toevoegen van structured data aan je pagina helpt zoekmachines om je pagina beter te begrijpen. Er zijn veel verschillende soorten structured data waar je uit kan kiezen. Sommige soorten geven je de kans op een mooiere weergave in de zoekresultaten. Dit kan met bijvoorbeeld FAQ en review structured data. Zo val je meer op en verhoog je gemakkelijker je CTR (doorklikratio).
Als je FAQ structured data op de juiste manier toevoegt laat Google vaak 2 vragen en antwoorden bij je zoekresultaten zien. Zeker als je al op de eerste pagina van Google staat verhoogd dit je opvallendheid en CTR.
Zo kan dat er uit zien in de zoekresultaten:
Aanpak van het toevoegen van FAQ structured data
1. Keuze uit pagina’s en het schrijven van de teksten
Als eerste hebben we geïnventariseerd welke pagina’s we wilde gaan gebruiken voor FAQ structured data. Er zijn verschillende mogelijkheden hiervoor. Wij zijn gegaan voor een combinatie van de volgende soorten pagina’s:
- Pagina’s die al in de top tien staan en waar we een hogere CTR willen hebben
- Nieuwe pagina’s waarmee we hoger willen gaan scoren
Vervolgens hebben we voor elke pagina 2 of 3 vragen en antwoorden geschreven die relevant waren voor de lezer. Het is vooral belangrijk dat de vragen direct aanspreken en mensen het gevoel geven dat deze pagina ze gaat geven waar ze naar opzoek zijn.
Een voorbeeld van vragen die we op de voorjaarsvakantie-pagina hebben gekozen:
2. Implementatie van FAQ structured data
FAQ schema kan gemakkelijk geïmplementeerd worden op een website. Hier heb je twee mogelijkheden voor: JSON-LD of in de HTML. In het CMS van Strandplevier was het het makkelijkst om dit in de HTML te doen.
Deze methode zorg ervoor dat er in de HTML-code wordt aangegeven welk stukje tekst de vraag is en welk stukje tekst het antwoord. Tevens staat er een verwijzing naar het type structured data, in dit geval FAQ. Zo ziet zo’n stukje code er uit:
3. Controle van FAQ structured data
Ten slotte controleren we of de structured data ook door Google uitgelezen kan worden. Dit kan via de volgende tool: https://search.google.com/test/rich-results
Tevens hebben we indexering aangevraagd voor deze pagina’s in Google Search Console. Dit vergroot de kans dat Google ‘langskomt’ op deze pagina’s en de structured data dus sneller ziet en publiceert in de zoekresultaten.
Resultaten 🚀
Onderstaand zie je de resultaten van een aantal pagina’s waaraan we structured data hebben toegevoegd.
Vakantiehuisje Texel 2-personen
- CTR zonder structured data: 3,6%
- CTR met structured data: 6,9%
Weekend weg met Hemelvaart
- CTR zonder structured data: 1,2%
- CTR met structured data: 2,9%
Last-minute Hotel Texel
- CTR zonder structured data: 0,2%
- CTR met structured data: 0,7%
Samenwerking met Strandplevier Suites Texel
Door met een specialistisch team vanuit verschillende invalshoeken de online marketing te verbeteren hebben we een groei van 210% in omzet weten te behalen. Door maandelijks de markt te analyseren hebben we elke maand kunnen bepalen op welk online marketing kanaal de focus gelegd moest worden. SEA, SEO, E-mail marketing en CRO.
Door de nauwe samenwerking met de verschillende specialisten uit het team kon per kanaal een goede samenhang in marketingactiviteiten gevormd worden. Zo konden wij zowel met de campagnes, in e-mailmarketing en op de website direct inspelen op nieuwe campagnes of ideeën die uitgevoerd werden.