Schouder seizoenen vullen? 78,3% van de omzet van Holland Tulip Parcs komt uit laagseizoen boekingen

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat vakantieparken ook in de schouderseizoen gevuld zijn met Duitse en Vlaamse gasten? Dit was de uitdaging die Holland Tulip Parcs met vakantieparken in 2017 aanging.

De uitdaging was om juist ook in de schouderseizoenen de vakantieparken met gasten vol te krijgen. Holland Tulip Parcs is een platform waar verschillende 4- en 5 sterren vakantieparken bij zijn aangesloten. Dit platform dient als inspiratie website voor de Duitse en Vlaamse toerist waar ook direct op geboekt kan worden.

Het platform wordt onderhouden door een gedreven marketingteam waarbij campagnes, search engine optimization en website optimalisatie ervoor zorgen dat de schouderseizoen gevuld worden voor de aangesloten vakantieparken

Resultaten aangesloten vakantieparken?

Een van de aangesloten parken is camping ‘t Weergors. Deze camping is gelegen in Hellevoetsluis en is genomineerd tot de ANWB top 3 beste huuraccommodatie van 2021. Onderstaand lichten we de uitdaging, uitgangssituatie, doelgroep & strategie en de resultaten & evaluatie toe

De uitgangssituatie

Voor het hoogseizoen (juli-augustus) komen altijd wel genoeg boekingen bij camping ‘t Weergors binnen. De uitdaging was juist om ook in de maanden daaromheen meer gasten te ontvangen. De Duitse en Vlaamse toerist hebben daarnaast ook in andere weken vakantie dan de Nederlandse toerist, zoals de wintervakantie en de Paasvakantie. Dit is een mooie kans om ook deze weken te vullen.

Doelgroep & Strategie

Het platform Holland Tulip parcs is gericht op 25 tot 55 jarige inwoners van Duitsland & België met een interesse in kamperen, outdoor en reizen. De hoofdfocus ligt op de Duitse markt, omdat daar afgelopen jaren betere resultaten behaald zijn. Door de inzet van Google & Bing Search campagnes voor camping ‘t Weergors met adcopy en een budgetverdeling die gefocust is op het laagseizoen wordt er voor gezorgd dat de camping juist ook boekingen krijgt in de schouder seizoenen.

Daarnaast wordt er door middel van Search Engine Optimization ingezet op het creëren en optimaliseren van landingspagina’s met veel zoekvolume. Hier kun je denken aan een landingspagina als camping holland mit hund waar ook camping ‘t Weergors getoond wordt op de pagina.

camping mit hund

Daarnaast wordt door middel van website optimalisatie ervoor gezorgd dat de gebruikerservaring op de website continu geoptimaliseerd wordt. Zo zijn op de pagina camping holland mit hund foto’s van honden op het park toegevoegd en zijn de Unique Selling Points per park gericht op honden.

Deze aanpassing is in april 2019 doorgevoerd. Uit de analytics data is terug te zien dat het bouncepercentage in 2020 met 47% gedaald is ten opzichte van het jaar ervoor. Met deze website optimalisaties wordt ervoor gezorgd dat websitebezoekers vaker doorklikken naar de vakantieparken die op de pagina camping holland mit hund vermeld staan, waaronder camping ‘t Weergors.

Resultaten en evaluatie

Camping ‘t Weergors is sinds juni 2017 aangesloten bij Holland Tulip Parcs. Sinds die tijd heeft deze camping via Holland Tulip Parcs 194 boekingen vanuit de Duitse markt binnen gekregen met een totale omzetwaarde van €50.740,-. Maar liefst 61% van de boekingen bij deze camping waren laagseizoen boekingen, waardoor Camping ‘t Weergors in staat was om de schouderseizoen meer op te vullen.

Daarnaast is er ook een verbetering voor camping ‘t Weergors te zien in het aantal paginaweergaven, bounce percentage en de gemiddelde tijd op de website. Onderstaand zijn de resultaten van het website verkeer te zien van camping ‘t Weergors van 2020 en 2019.

Resultaten camping ‘t Weergors 2020 (Duitsland)
Paginaweergaven 10.703
Bouncepercentage 34,97%
Gem. time on page 00:00:44
Boekingen 56

Resultaten camping ‘t Weergors 2019 (Duitsland)
Paginaweergaven 10.230
Bouncepercentage 42,95%
Gem. time on page 00:00:37
Boekingen 43

Focuspunten voor aankomend jaar voor ‘t Weergors?

“Onze kracht als familiebedrijf is dat we een eigen identiteit hebben en uitdragen. Maar je kunt niet alles alleen doen, en daarom is het zo fijn om binnen Holland Tulip Parcs samen te werken met gelijkgestemde bedrijven. Sinds een paar jaar werken we voor de online vindbaarheid samen met RED Online. RED Online professionaliseert en coördineert voor Holland Tulip Parcs de campagnes en website optimalisatie voor de Duitse en Vlaamse markt. Met name voor de Duitse markt is dat voor ons erg interessant.” 

Arda Riedijk, eigenaar camping ‘t Weergors

Doel van deze samenwerking
Traffic
Omzet
Branding

Voor jouw vakantiepark ook meer gemak met online marketing?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op