NIEUW: Online community van Visit Amstelveen verrijkt met 3.066 lokale en regionale fans!

Uitdaging

Amstelveen ligt onder de rook van Amsterdam. Het is een veelzijdige stad. Je kunt wandelen in de heemparken, het Amsterdamse Bos en de polders. Genieten van de culinaire hoogtepunten van toprestaurants en de hedendaagse kunst en cultuur van de theaters en musea verkennen. Daarnaast is het winkelcentrum stadshart al twee keer uitgeroepen tot het beste winkelcentrum van Nederland. Sinds juli 2020 bestaat het destinatie platform Visit Amstelveen met als doel om de bewoners en bezoekers te informeren over het vrijetijdsaanbod van Amstelveen.

Bij de start van de samenwerking hebben wij een strategisch plan voor Visit Amstelveen gemaakt. Hierin hebben wij geadviseerd om een page like campagne te starten om een sterke community op social media op te bouwen. Uiteindelijk is het doel om deze community te inspireren met wat er te doen en beleven is in Amstelveen. Bij het opzetten van deze campagne kwam ook de uitdaging om de hoek kijken dat er door corona weinig activiteiten waren. Wat wel nog tijdens de lockdown kon was het uitlichten van de mooie natuur plekken in Amstelveen en het aansporen om de leukste plekken te bezoeken van Amstelveen. 

Uitdaging was dat er een community opgebouwd werd die voornamelijk bestaat uit:

✔ Inwoners van de stad 

✔ Bewoners uit de regio van Amstelveen (straal van 10 km)

Aanpak

Om een sterke community voor Visit Amstelveen op te bouwen hebben we een Page like campagne op Facebook ingezet. Er is gekozen voor het platform Facebook omdat hier tegen relatief lage kosten een page like campagne opgezet kan worden in vergelijking met Instagram. Bij Instagram is er ook geen directe volg knop in de advertentie zelf waar men op kan klikken om de pagina te gaan volgen en deze knop heb je wel bij Facebook. Belangrijkste bij een page like campagne voor een destinatie partij is: 

✔ Kwalitatief goed beeldmateriaal 

✔ Een reden geven waarom men de Facebook pagina moet gaan volgen

✔ Call to action om de pagina te gaan volgen

✔ Juiste doelgroep benaderen 

In het promotieplan die door een bestemmings marketeer is gemaakt voor Visit Amstelveen zijn de onderstaande verhaallijnen voor Amstelveen gekozen. Deze verhaallijnen zijn gebaseerd op de iconen en unieke kenmerken van Amstelveen.

  • Hoogwaardig shoppen
  • (Be)leef het groen
  • Hedendaagse kunst en cultuur
  • Culinair genieten

Voor deze page like campagne campagne voor Visit Amstelveen hebben we uiteindelijk de onderstaande pijlers aangehouden die gebaseerd zijn op de verhaallijnen van Visit Amstelveen

  • Shoppen
  • Actief, natuur & bewegen 
  • Cultuur & historie
  • Culinair

In de afbeeldingen is te zien hoe de campagne is vormgegeven. Binnen Facebook adverteren kun je heel gericht je doelgroep bereiken. Zo hebben we deze campagne gericht op inwoners van Amstelveen + regionaal met een straal van 10 km. om Amstelveen heen. Daarnaast is er gekozen om doelgericht op de thema’s in te spelen door interesses te selecteren die passen bij de peilers van de stad. Zo hebben we segmentatie toegepast en per pijler een advertentie vormgegeven. Hierdoor sluit de boodschap goed aan bij de gekozen doelgroep. Op deze manier kun je met een Page like campagne een sterke community opbouwen voor Facebook met de gewenste doelgroep.

Resultaten

De page like campagne heeft 4,5 maand gedraaid. Bij de start van de campagne had Visit Amstelveen zo’n 1.000 volgers op facebook. Momenteel staat de teller op 4.276 volgers. Amstelveen heeft 90.000 inwoners. Aankomende tijd zal de page like campagne voortgezet worden, zodat er nog meer Amstelveense inwoners bereikt kunnen worden met de campagne. 

✔ 3.066 volgers erbij

✔ Meer dan 64.000 mensen bereikt

Om de advertenties gedurende de vijf maanden up to date en afwisselend te houden hebben we continu geoptimaliseerd in afbeeldingen. Door te rouleren met advertenties hebben we iedere doelgroep met de juiste boodschap bereikt én hebben we de kosten per follower relatief laag gehouden.

Alles begint bij strategie. Samen met Visit Amstelveen hebben we een strategisch en tactisch plan op maat gemaakt. Een plan dat past bij de ambitie van de gemeente. Het doen groeien van de community middels deze campagne was één van de belangrijke peilers in de meerjarenstrategie. Deze campagne speelt samen met SEO, SEA en e-mailmarketing om de ambitie te bereiken. En, succesvol. Meer hierover lees je in de case 290% groei in vindbaarheid voor Visit Amstelveen.

visit amstelveen logo

Wil je ook starten met het vergroten van een waardevolle community?

 Neem contact op met jaimy !

Jaimy portretfoto