NIEUW: 10.000 nieuwe fans in 100 dagen voor Aeroglobe

Toen het coronavirus in februari 2020 Nederland in zijn greep had zakten de offerteaanvragen en boekingen voor AmerikaPlus, CanadaPlus en AfrikaPlus weg. Een flinke domper voor de eigenaar, die net als veel branchegenoten een moeilijke tijd tegemoet ging. Verkeer naar de website trekken had in deze periode geen zin, men deed gewoonweg geen aanvraag voor een reis. Toch wilden we een doelgroep warm maken en vooral houden. Dat doe je door het engagement te vergroten en hoog te houden.

Van daaruit ontstond het plan om om te denken: “wat als we de database vergroten? Mensen aan ons binden en het engagement verhogen om later een boeking te doen”? Wetende dat dit pas gaat zijn wanneer men weer mag reizen. Maar kom je momenteel niet voor in de gedachte van de consument? Dan speel je geen rol wanneer er weer geboekt wordt. En zo werd de volgende aanpak neergezet.

Aanpak in 5 stappen

Uit ervaring weten onze online marketeers dat email en social media een grote rol spelen wanneer we het hebben over een database. en het laten groeien daarvan. Beide kanalen werden amper gebruikt voordat we met deze uitdaging startten, de strategie voor februari 2020 was vooral gericht op het binnenhalen van een nieuwe doelgroep.

Stap 1: Kiezen van de kanalen

Tijd om te kiezen welke database we wilden laten groeien. De eigenaar was hier en daar al wat aan het testen met posts op Facebook, maar voor een zeer kleine club en vanuit een overkoepelende pagina: Aeroglobe International. Daarom adviseerden we om voor social media te kiezen. Hier heeft de klant plezier in, we weten uit ervaring dat het relatief goedkoop is om de database te laten groeien en, mits goed opgevolgd, kan hier mooi resultaat uit voortvloeien.

Stap 2: Opstarten van de losse label-pagina’s

Voordat we de database lieten groeien was het van groot belang om de Facebookpagina’s van AmerikaPlus, CanadaPlus en AfrikaPlus goed te zetten. De Facebookpagina’s zijn immers visitekaartjes van de labels. Deze stonden nog niet goed, wat zorgt voor een gemis in vertrouwen. Hiervoor maakten we gebruik van:

  • De juiste naam en URL
  • Relevante informatie en telefoonnummer
  • Een goede afbeelding als header

En een plan voor contentcreatie. Door een door ons opgezette training werd het team van Aeroglobe op het juiste spoor gezet. Een drietrapsraket werd ontwikkeld.

  1. Een contentkalender als basis, gericht op inspiratie, niet op het genereren van boekingen
  2. Drie keer per week posten met als doel engagement. Likes, opmerkingen en meer
  3. Reageren op opmerkingen

Zo blijf je mooi in contact met je (nieuwe) doelgroep. Tijdens de training is ingezoomd op de doelgroep van de labels en welke social kanalen het beste hierbij passen. Bij elke post is het van belang dat altijd het doel en de doelgroep voor de social post in het achterhoofd wordt gehouden.

Belangrijk is dat er een goede balans wordt gevonden met wat het bedrijf wil overbrengen als boodschap en wat juist de doelgroep interesseert. Met deze mindset is het team van Aeroglobe op weg geholpen voor het creëren van waardevolle content. 

Stap 3: De database laten groeien

Om de database te laten groeien maken we gebruik van meerdere methodes. We zien 2 doelgroepen:

1.De bestaande doelgroep

Bestaande uit eerdere boekers, de volgers van de overkoepelende Facebookpagina: Aeroglobe International en websitebezoekers.

Door de social media buttons op te nemen in de mails m.b.t. vouchers en andere communicatie richting eerdere boekers, en door aan te sturen op het “liken” van een of meer van de opgestarte label-pagina’s hopen we op een groei van de database.

Daarnaast posten we meermaals een bericht op de overkoepelende Facebookpagina: Aeroglobe International, waarin we aangeven dat er 3 losse labels zijn. We beseffen ons dat meerdere likers niet eens weten dat ze de pagina liken, er wordt amper iets gepost. Zie hieronder een voorbeeld richting AmerikaPlus.

Als laatst de websitebezoeker. Door de social media buttons juist te linken op de website vang je al wat af. Daarnaast namen we het mee als doelgroep binnen de strategie die in het volgende stuk beschreven wordt

2. Een nieuwe doelgroep

Bestaande uit personen die de labels waarschijnlijk niet kennen. De reden om deze doelgroep er bij te betrekken is dat de bestaande doelgroep gewoonweg te klein is. De database is te klein om alleen hierop te rusten, tevens willen we groeien op dit vlak, een nieuwe doelgroep is daarom noodzakelijk.

We kiezen voor een pagelike-campagne op Facebook. Het doel is om voor max €0,35 per like meer likes binnen te halen voor alle labels. Hiervoor gebruiken we 3 typen doelgroepen.

1. Personen met interesse in het land/continent.

Denk voor CanadaPlus aan interesse “Canada” maar ook steden als “Vancouver” en nationale parken als “Banff”

2. Lookalikes op websitebezoekers en pagelikers.

Omdat er nog weinig pagelikers zijn groeit deze doelgroep mee. We laten Facebook op zoek gaan naar mensen die lijken op een bestaande doelgroep

3. Eerdere websitebezoekers.

Iedereen die de afgelopen periode de website bezocht heeft en we pagina nog niet heeft geliked

We sluiten mensen uit die de specifieke pagina al liken. Zo zorgen we er voor dat we geen geld investeren dat niets oplevert. Zowel voor AmerikaPlus, als AfrikaPlus en CanadaPlus richten we een losse pagelikecampagne in met als basis de 3 doelgroepen.

Dan de content, we willen dus inspiratie bieden. In de Coronaperiode boekt men niet, maar oriënteert men zich wel. De content moet dan ook gericht zijn op deze wens. Zie hieronder een voorbeeld van AfrikaPlus.

Advertentie Afrikaplus

In de advertentie komt een belofte terug: “volg onze pagina voor inspiratie”. Die MOET nagekomen worden. Vandaar de contentplanning die aan de strategie gekoppeld is.

Stap 4. Optimaliseren binnen de doelstellingen

We hebben als doelstelling om voor een cost per pagelike van €0,35 nieuwe pagelikes binnen te halen. Dit doen we door:

  • De afbeeldingen-advertenties periodiek te verversen. We testen altijd met 3 advertenties en telkens de 2 winnaars doorgaan. Er komt dan een nieuwe advertentie bij
  • We maken gebruik van meerdere beschrijvingen en laten Facebook de beste kiezen. Zo maken we gebruik van de “once in a lifetime experience” maar stellen we in een van de beschrijvingen ook de vraag wat er te zien is op de foto. Zo verhogen we de kans op engagement en op een pagelike
  • We testen met nieuwe advertentiefromats zoals een video van afbeeldingen
  • We testen nieuwe doelgroepen, zoals het aanvullen van de interesses, gebruik maken van targetinguitbreiding (functie in Facebook) en nieuwe bronnen om lookalikes op los te laten

Voorbeeld van een video-advertentie op basis van afbeeldingen, voor CanadaPlus.

Advertentie CanadaPlus

Stap 5. Nakomen van de belofte

We hebben via de advertenties beloofd om inspiratie te bieden. Dat moet nagekomen worden, anders ben je de likes zo weer kwijt. De contentplanning speelt hier de grootste rol in. Meermaals per week posten en het gesprek aangaan met de doelgroep is noodzakelijk.

En oogsten maar, wanneer reizen naar Amerika, Canada en Afrika weer mag.

Resultaten 🚀

  • 10.000+ pagelikes
  • Cost per like van €0,27

Samenwerking

Met Aeroglobe kijken we altijd naar manieren om meer offerte-aanvragen en boekingen binnen te halen. Dit doen we in de basis door SEA-campagnes, aangevuld door wat Facebook-advertenties. In de Coronaperiode zijn we vooral gaan kijken naar lange termijn oplossingen. SEO en het werken aan de eigen database staan hier centraal. De labels AmerikaPlus, CanadaPlus en AfrikaPlus plukken hier snel de vruchten van. Neem zelf eens een kijkje:

AmerikaPlus
CanadaPlus
AfrikaPlus

“Door te werken aan de database blijf ik toch bezig met marketing rondom mijn labels. Men boekt niet direct maar ik bouw een database op met wie ik in contact sta. Ik sta te trappelen om hun mooie reizen aan te kunnen bieden.”

Christian Jabor, eigenaar Aeroglobe

Doel van de samenwerking
Branding
Traffic
Leads
Omzet

Meer over Aeroglobe

Aeroglobe is de overkoepelende organisatie over de drie eerder genoemde labels en is al meer dan 20 jaar toonaangevend op de Nederlandse markt als reisspecialist. Zij organiseren prachtige groeps- en autorondreizen door het hele continent/land. 

Wil je 8 dagen of 23 dagen op reis? En liever de hele westkust van Amerika of een aantal steden in het Zuiden? Spreekt natuur je aan of liever wat meer stedelijk? Ga je voor ontspanning of avontuur? Voor ieder wat wils, zo ook in Canada en Afrika. Alle offertes worden op maat gemaakt, je kan als reiziger dus je eigen reis samenstellen. Daarnaast belooft onze klant altijd “gegarandeerd vertrek”.

Neem contact met ons op

Onder de indruk van de resultaten? Neem contact met ons op en wij helpen ook jou verder!