NIEUW: Hoe inzicht in telefonische boekingen bij kan dragen aan het verlagen van de advertentiekosten

Voor hotels, campings en vakantieparken gaat de telefoon de hele dag. Mensen die iets willen vragen, mensen die binnenkort aankomen of mensen die een boeking willen maken. Helemaal in tijden van corona, waarbij mensen vaak meer vragen hebben tijdens een boeking.

Mensen die nog aan het oriënteren zijn en je bellen, wil je het liefst linken aan je marketingbudget. Je wil dit meten. Je wilt weten welk zoekwoord of welke advertentie een telefonische boeking heeft opgeleverd. Dit los je op middels call tracking. Lees hier hoe we dit hebben geïmplementeerd voor Landgoed Ruwinkel. 

Meer over Landgoed Ruwinkel

Landgoed Ruwinkel is een vakantiepark in het Gelderse Scherpenzeel. Sinds hun uittrede uit de Landal GreenParks-groep groeit het vakantiepark jaarlijks fors in omzet. Eerder haalden we succes met het inzetten van Smart Display campagnes en hielpen we het vakantiepark met groeien in omzet en bezetting. 

De uitdaging

Afgelopen jaren was de uitdaging om minder te gaan adverteren, maar nog steeds het park vol te krijgen. Een eerste stap was de kanalen SEO en e-mailmarketing goed neer te zetten. Nu dit voor een groot deel gelukt is, willen we de advertentie uitgaven naar beneden brengen.

De vraag is: ” hoe doe je dat op zo’n manier dat de boekingen en bezetting niet dalen? “


Al snel kwamen we erachter dat we meer data nodig hadden, om hier goede beslissingen over te maken. Niet alleen online data, ook offline data. De potentiële boekers die bijvoorbeeld via het zoekwoord vakantiepark gelderse vallei naar het vakantiepark bellen, hadden we op dit moment niet in kaart.

Het doel van telefonische conversies meten met AdCalls

Die potentiële boekers die naar vakantiepark gelderse vallei zoeken en vervolgens bellen, wilden we in kaart brengen. Om dit mogelijk te maken hebben we Adcalls ingezet, ten eerste om dit meetbaar te maken.

AdCalls heeft software die ons helpt dit te meten. Door call tracking te implementeren kunnen we erachter komen welke zoekwoorden wel en welke juist niet een boeking opleveren. Met deze data en inzichten kunnen we betere beslissingen maken. Bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden daadwerkelijk uitzetten, wat je advertentie uitgaven naar beneden brengt.

💡 AdCalls Gold Partner

Wij zijn AdCalls Gold Partner. We bieden je een goede implementatie en een directe lijn met AdCalls. Zo word je helemaal ontzorgd.

De aanpak

Met de implementatie van AdCalls kunnen we onze websitebezoekers dus beter volgen en herleiden naar de telefoontjes die we ontvangen. Hoe werkt dit?

We hebben besloten om te starten met dynamische call tracking. Dit betekent dat iedere unieke bezoeker een uniek telefoonnummer getoond krijgt. Wanneer er via een dynamisch call tracking telefoonnummer wordt gebeld, wordt vervolgens op anonieme wijze het zoek- en surfgedrag inzichtelijk gemaakt met behulp van de AdCalls software en Google Tag manager geïntegreerd met de data in Google Analytics en Google Ads. Zo kunnen wij achterhalen welke campagnes leiden tot telefonische conversies. Daarnaast kun je met zekerheid achterhalen of er ook campagnes en/of zoekwoorden zijn die helemaal niet converteren. Deze kunnen vervolgens worden uitgesloten, wat de kosten weer zal verlagen. Zonder call tracking kun je nooit met zekerheid zeggen of een zoekwoord helemaal niet converteert.

In de tweede fase kun je starten met het kwalificeren van de oproepen. Na iedere call tracking oproep, kan de organisatie aangeven wat het resultaat van het telefoongesprek is geweest en een eventuele waarde eraan koppelen. Landgoed Ruwinkel heeft het beoordelingsmenu ingesteld met de volgende opties:

  • Vraag over een reservering
  • Algemene vraag
  • Sale
  • Reservering

Het resultaat

Door de inzet van call tracking hebben we mooie resultaten kunnen behalen voor Landgoed Ruwinkel. Zo is het volgende resultaat gerealiseerd over de periode juli 2021 t/m januari 2022:

  • 787 extra gemeten telefonische conversies;
  • €81.000,- extra gemeten telefonische omzet;
  • Met een gemiddelde waarde per boekingen van €824,78.

Naast de inzichten in het aantal conversies, is er door de inzet van het beoordelingsmenu nu ook duidelijk wat de kwaliteit is van de oproepen. Zo werd in 42% van de gevallen gebeld voor een vraag over een reservering. Bij 31% was dit voor een algemene vraag, bij 21% voor een boeking en bij 6% was dit voor een reservering.

Met deze waardevolle data zijn de campagnes verder geoptimaliseerd waardoor er een besparing heeft plaatsgevonden van €8.410,- over de periode juli 2021 t/m januari 2022. Én een stijging in de omzet van 34% YoY.

telefonische conversies calltracking adcalls

” Onze overeenkomst met Landal liep af en de vraag was of we wederom in een keten zouden stappen en daar weer één van de velen te zijn, of we op grond van onze eigen identiteit en kracht de markt zouden bewerken. We hebben voor dit laatste gekozen: na grondig nagedacht te hebben waar wij vandaan zijn gekomen,  wie wij zijn en waar we naar toe gaan hebben we de samenwerking met RED opgezet. Door regelmatig overleg te hebben weten we waar we aan toe zijn en wat de actiepunten van een ieder zijn. We zijn meer dan tevreden over de dienstverlening van Roy, Corné en collega’s. ” 

Henri van den Heuvel, CEO Landgoed Ruwinkel

Doel van de campagne
Branding
Traffic
Leads
Omzet

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op