Groei van 617% voor online boekingen op de Duitse markt

In januari 2018 begon onze samenwerking met Kampeerdorp de Zandstuve om hun te helpen met een start op de Duitse markt. Hun wens was om de omzet uit Duitse bezoekers te verhogen. Ze hadden al een Google Ads campagne draaien, maar waren nog niet helemaal tevreden met de resultaten. Aan RED Online Marketing de uitdaging om hier verandering in te brengen.

Uitgangssituatie & doelstelling

Kampeerdorp de Zandstuve is al sinds jaren een populaire Camping in Rheeze, Overijssel. Een gebied dat bij Nederlanders bekend staat om zijn familievriendelijke vakantieparken. Bij Duitsers… Wo? Was? Overijssel? De meeste Duitsers zoeken naar vakantie in Amsterdam, Holland, Zeeland en het IJsselmeer (zie afbeelding, bron: Google Trends). Naar ‘Ferienpark Overijssel’ zoeken Duitsers ongeveer 30 keer per maand (bron: Google Ads Keyword Planner). Dus hoe krijgen we de Duitsers naar een vakantiepark in Overijssel? Het doel: met 25% kosten-omzet verhouding (voor iedere 1€ uitgaven minimaal 4€ omzet) minimaal 2 keer zo veel boekingen dan vorig jaar behalen.

resultaat Zandstuve

Doelgroep en strategie

We hebben dit account overgenomen van een online marketingbureau, die geen focus op de toerismebranche had. De eerste stap was het pauzeren van brede keywords zoals ‘vakantie in Nederland’, we verschoven de focus op de doelgroep: ouders met kinderen tussen 0-12 jaar, richten ons op de regio die Duitse wel kennen: ‘Nederlandse grens’. Al na de eerste maand zagen we een duidelijke groei: drie keer zo veel boekingen dan in de maand tevoren.

zandstuve

Met campagnes als ‘vakantiepark nederland 5 sterren’, ‘vakantiepark met zwembad’ en ‘vakantiepark vlakbij Slagharen’ zijn we op deze groei uit gaan bouwen. Om geen budget kwijt te raken aan clicks van bezoekers die toch eigenlijk naar de website van Slagharen zelf wilde, hebben we een heldere AdCopy opgesteld.

Zandstuve Slagharen

Een van de grootste problemen waar bedrijven in de toerismebranche tegen aanlopen is het vullen van het laagseizoen. Door te adverteren op vakantieperiodes waar Duitsers vakantie hebben, maar Nederlanders niet, het inzetten op specifieke maanden en het slim afbakenen van zoekvolumen (denk aan: demografie, interesses, affiniteiten, in-market, etc.) Ook uitbreiding naar het Google Display Netwerk met Custom Intent targeting is nog een mogelijkheid die we bij RED vaker inzetten om klanten naar een vollere laagseizoen te helpen. Voor Zandstuve bereikten we door een combinatie hiervan dat het park buiten de Nederlandse vakantieperioden sterker gevuld was dan in de jaren hiervoor – je hebt daardoor een langere hoogseizoen.

Resultaten en evaluatie

De samenwerking van Kampeerdorp de Zandstuve en RED heeft in de eerste 12 maanden gezorgd voor een groei van 617% aan online boekingen.

Resultaat na een jaar:

Zandstuve na een jaar

Resultaat na pasen:

Zandstuve na pasen
En ook in het tweede jaar campagnevoering zien we de groei van het aantal boekingen met 300% stijgen ten opzichte van de campagne vorig jaar.