53% meer omzet door inzet Smart Display campagnes

Landgoed Ruwinkel is een vakantiepark in het Gelderse Scherpenzeel. Sinds hun uittrede uit de Landal GreenParks-groep 5 jaar geleden groeit het vakantiepark jaarlijks fors in omzet. De strategie hiervoor was search-driven, maar afgelopen jaar merkten we dat de groei op het beantwoorden van vraag stagneerde. Dit resulteerde in een lagere groei in omzet.

Constatering: “Met alleen search campagnes zullen we de omzet niet verder doen laten stijgen.”

We bedachten een Smart Display campagne in Google Ads om de vraag naar Landgoed Ruwinkel weer te doen vergroten. Met een Smart Display campagne profiteer je van Googles kracht: machine learning. Op deze manier kun je zeer goed een potentiële gast of boeker bereiken, met een specifieke boodschap voor die persoon met het bedrag dat jij er als bedrijf voor over hebt. Wij hielpen de klant om dit uit te denken en zeer succesvol uit te voeren.

Doel van de campagne was meer mensen kennis laten maken met het vakantiepark en het laten te starten met het zoeken van een vakantie. Dit is het moment dat je het aanbod van vakantiehuizen, chalets en landhuizen op Landgoed Ruwinkel ziet, inclusief de prijzen. Na het kiezen voor een woning, begin je aan een boeking. Primair doel was personen te laten beginnen met een boeking. Secundair was het van belang om de uiteindelijke omzet te doen laten stijgen.

De twee belangrijke doelen van de campagne:

  1. Meer mensen kennis laten maken met Landgoed Ruwinkel en minimaal 500 personen laten beginnen met een boeking;
  2. De directe omzet uit display-campagnes laten groeien.

Doelgroep en strategie

Op het moment van starten van de nieuwe display-campagne, draaiden er al verschillende remarketing campagnes binnen het display-netwerk.

De nieuwe Smart Display campagne is ingezet om meer nieuwe personen te bereiken. We hebben ervoor gekozen de Smart Display campagne te combineren met de bestaande remarketing campagne. Zo wisten we zeker dat de nieuwe personen de juiste boodschap te zien kregen, na het bezoeken van de website.

We weten dat sinds 2015 al meer dan 50% van alle sitebezoeken op mobiel plaatsvindt. Het doel van de Smart Display campagne was personen op mobiele apparaten bereiken en kennis te laten maken met Landgoed Ruwinkel. Deze personen landden op de homepage. Op de homepage kunnen mensen namelijk makkelijk zoeken en boeken, bijvoorbeeld op de gewenste datum. Zo komt men snel meer te weten over Landgoed Ruwinkel.

Nadat nieuwe personen op de website zijn geweest, worden ze opgevolgd via verschillende remarketing campagnes in het Display netwerk. De campagne is gesegmenteerd op doelgroepen, met voor iedere doelgroep een specifieke communicatie. We onderscheiden 4 typen doelgroepen op basis van bezochte pagina’s. Personen die:

  • de homepage hebben bezocht;
  • zijn begonnen met zoeken & boeken;
  • een accommodatie pagina hebben bezocht;
  • begonnen zijn aan een boeking, maar deze niet hebben afgerond.

Resultaten en evaluatie

Het belangrijkste doel van de campagne was mensen kennis te laten maken met Landgoed Ruwinkel. In 6 maanden tijd hebben we 749 personen laten beginnen aan een boeking. Hiermee is de belangrijkste doelstelling behaald.

Meer resultaten…

  • Meer dan 59.000 nieuwe bezoekers via de Smart Display campagne;
  • In deze periode startten 5.900 personen het zoekproces;
  • 749 personen startten met het maken van een boeking;
  • Groei in directe boekingen vanuit het Display netwerk met 61%;
  • De directe omzet groeide met 53% op Display campagnes.

De display-campagnes hebben er voor gezorgd dat meer mensen kennis hebben gemaakt met Landgoed Ruwinkel en dat de directe omzet uit het Display Netwerk met 53% is gegroeid.