22% meer vliegticketboekingen door betere inzet van Search Ads

Hoe behaal je meer boekingen zonder daar per boeking veel meer voor te hoeven betalen? Voor een van onze klanten, een vliegticketaanbieder, was de doelstelling om te groeien en lag deze uitdaging dus op de plank. Via de website van onze klant kun je vliegtickets bestellen naar verschillende plaatsen/luchthavens in Turkije.

We namen het account over van de klant zelf. De lopende Google Ads campagnes waren niet slecht maar er lagen kansen. Wij bedachten de strategie om meer verkeer om meer verkeer te genereren binnen het bestaande budget en daarnaast ook de kwaliteit van de gebruiker te verhogen. Als laatste wilden we graag naast meer directe conversie ook het aantal zoekopdrachten op de brandname verhogen. Het uiteindelijke doel was meer bezoekers met een hogere conversiekans, direct of later. Deze strategie rolden we ook uit richting Microsoft Ads, voor een groter bereik.

Vliegticket boeken

UITGANGSSITUATIE & DOELSTELLING:

Een stijging van tenminste 10% op de totale vliegticket sales tegenover een maximale stijging van 10% op de CPA.

DOELGROEP EN STRATEGIE:

Meer verkeer binnen het budget correspondeert uitstekend met het verlagen van de cpc. Hiervoor zijn we aan de slag gegaan met de kwaliteitsscore. Door de campagnes op te delen in een meerdere ad groups en hier aansluitende ads bij te schrijven zetten we al een stap in de goede richting. Dit kost even tijd maar dan heb je ook wat. Onze klant hielp enorm mee door de creatie van nieuwe landingspagina’s, dit ook ten behoeve van de kwaliteitsscore. Lees meer over de kwaliteitsscore.

Daarnaast zijn we ons gaan focussen op de gebruiker. Want een lagere cpc is leuk maar we willen meer vliegtickets verkopen. Desnoods tegen een hogere clickprijs! Hiervoor zijn we met automation aan de slag gegaan. We hebben Google gevoed met informatie over de doelgroep om zo op zoek te gaan naar de gebruiker met de hoogste kans op converteren. Vervolgens hebben we met de klant bepaald hoeveel we willen betalen voor een vliegticket sale.  

Een goede samenwerking is hier dus key. Met de strategie wilden we zo goedkoop mogelijk meer relevant verkeer inkopen en daarnaast meer searches op de brandname veroorzaken.

Zoekresultaat vliegticket

RESULTATEN EN EVALUATIE:

Zeer succesvol! Met een kwaliteitsscore van een 9,5 op 10 op het gehele Google Ads account halen we zo goed als het maximale uit de campagnes.

Sinds het uitbreiden van de Search Ads:

  • 65% meer verkeer via Google Ads
  • 8% meer zoekopdrachten op brandname

Dat is leuk maar iedereen kan meer verkeer inkopen. Leidt dit verkeer dan ook echt tot meer boekingen? Ja!

  • 22% meer boekingen binnen Search
  • 10% meer boekingen over alle kanalen

Het belangrijkste is dat deze boekingen incrementeel zijn, oftewel: deze boekingen hadden anders niet via een ander kanaal binnen gekomen.

“De ervaring en kennis die RED Online Marketing met zich meebrengt is precies wat ik nodig had voor de Search campagnes. Ik hoopte al dat we meer uit Search konden halen en dat lukte.”

– Klant