Persona maken

Van doelgroepanalyse naar persona!

Wat je vaak bij organisaties hoort als je vraagt of ze weten voor wie ze bijvoorbeeld hun prachtige reizen naar Zuid-Afrika aanbieden, krijg je vaak te horen “ja, we hebben de doelgroep vastgesteld”. 

Let op: een doelgroep vaststellen is niet voldoende om écht in de huid van de klant te kunnen kruipen en je marketing communicatie uitingen hierop te kunnen laten aansluiten. Hier is meer voor nodig. De doelgroep formulieren is stap 1. Door persona’s op te stellen ga je pas echt het verschil maken en zal je meer rendement opleveren.

Waarom persona’s maken?

  • Zo kun je je content en campagnes perfect laten aansluiten op je doelgroep
  • Zo kun je zorgen dat de juiste persoon, op het juiste moment in de funnel het juiste (reis) aanbod krijgt
  • Je kunt je rendement verhogen, doordat je beter je budget in kunt zetten op de kanalen nu je weet dat jouw doelgroep zich daar bevindt.
  • Je kunt door middel van persona's onderbouwde beslissingen maken voor je strategie

En zeg nou zelf, dat wil iedereen toch? 😉

Jaimy
Hi! Ik ben Jaimy, conversie optimalisatie specialist bij RED Online Marketing. Ik help je graag verder met het opstellen van persona’s!

Greep uit de klanten die we hielpen met het maken van Persona's

vakantiepark molenwaard
Vakantiepark Molenwaard

Wat is dan het verschil tussen een doelgroep en persona?

Er zit een duidelijk verschil in een doelgroep en een persona. Bij een doelgroep gaat het vooral om de grootte van de doelgroep, het benoemen van de leeftijdscategorie, het geslacht, dus meer demografische gegevens. 

Het opstellen van een Buyer persona gaat veel dieper. Naast de profielomschrijving ga je namelijk onderzoeken wat iemand motiveert om op reis te gaan, wat diegene onzeker maakt bij het boeken van een reis en hoe diegene de 5 Stages of Travel doorloopt.

Doelgroep

  • Duidelijke groep in aantallen
  • Omschrijvende naam
  • Leeftijdscategorie
  • Een of meerdere geslachten
  • Inkomensklasse
  • Opleidingsniveau
  • Regio

Buyer persona

  • Symbolisch persoon
  • Symbolische voor- en achternaam
  • Eén leeftijd
  • Eén geslacht
  • Duidelijke omschrijving functie
  • Opleidingsniveau
  • Regio
  • Geschetste persoonlijke behoefte
  • Persoonlijke keuze criteria voor een reis
  • Onzekerheden bij het boeken van een reis
5-stages-of-travel

Bij het opstellen van een Buyer persona zijn de volgende zaken van belang: 

  • Welke zoektocht naar informatie legt jouw gebruiker af?
  • Op welke contactmomenten kun je inspelen?
  • Wat zijn de motivaties, doelen en onzekerheden van de gebruiker?
  • Welke content past het beste bij deze persona?

Fases voor het maken van persona's

Hoe beloopt jouw doelgroep de 5 Stages of travel? Welke uitdagingen/pijnpunten/motivaties en doelen ondervinden zij gedurende deze reis. Daar ga je pas achter komen als je in gesprek gaat met (potentiële) klanten. Het creëren van persona’s kun je onderverdelen in 5 fases. 

  1. Google Analytics analyse maken
  2. Interviews afleggen 
  3. Analyseren en overeenkomsten vinden 
  4. Selecteren belangrijke criteria en contactmomenten om persona’s te creëren 
  5. Persona delen in organisatie

Hoe ziet zo’n persona eruit?

Onderstaand kun je een voorbeeld zien van hoe zo’n persona voor een reisorganisatie eruit komt te zien. Door ‘Tom’ ook daadwerkelijk een gezicht te geven, heeft iedereen van je organisatie er een beeld bij. Door het zo visueel te maken en het user scenario in verhaal vorm te gieten kunnen persona’s ook beter onthouden worden. Mocht je meer willen weten over het in de huid kruipen van je gebruiker, lees dan het artikel Kan jij al in de huid van je gebruikers kruipen? Maak persona’s!

    Wat kunnen wij voor jou betekenen

    Na het aanvragen van een product nemen we altijd eerst contact met je op om kennis te maken en om de wensen en behoeften te bespreken. Onderstaand een aantal voorbeelden van producten. 

    • Je wordt meegenomen in hoe je een persona maakt
    • Begeleiding van doelgroep naar persona omzetten
    • Advies over interviews afnemen om je persona te kunnen opstellen
    • Gezamenlijke uitvoer van doelgroeponderzoek
    • Je ontvangt na het onderzoek de uitgewerkte persona's
    • Advies persona omzetten naar communicatie & campagne uittingen

    Welk product past bij mij?

    Heb je een specifieke wens? Laat dit aan ons weten. We kijken graag met je mee en zoeken naar een passende oplossing op maat. Stel gerust je vragen over de producten!

    Jaimy

    Heb je vragen of wil je meer weten over het maken van persona's?

    Vraag gerust een vrijblijvend adviesgesprek aan om te sparren over het opstellen van persona's voor jouw organisatie.