Een dag uit het leven van een E-mail Marketeer

Hoe ziet en dag uit het leven van een E-mail Marketeer uit?

Rond 8:00 ‘s ochtends begint mijn werkdag. Het is nog lekker rustig, want de meeste
collega’s komen pas over een half uur het kantoor binnendruppelen. Ik ben benieuwd
wie er vandaag weer naar kantoor komt!

De dag kan niet beginnen zonder een kop koffie of thee natuurlijk! Daarna open ik mijn laptop en bekijk de agenda voor vandaag: twee meetings en genoeg tijd om lekker door te werken aan projecten. Om 8:45 komen we kort met het team bijeen. Degenen op kantoor komen bij elkaar en de overige collega’s die vandaag thuiswerken, bellen in.

Na mijn mailbox te hebben gecheckt, werk ik aan een voorpret mail voor een opdrachtgever in de reisbranche. In een voorpret e-mail campagne is het van belang om te bepalen op welke momenten welke berichten moeten worden verstuurd en vooral naar welke doelgroep(en). Zo wil je geen buggy of kinderstoel aanbieden aan mensen
zonder (jonge) kinderen en wil je ook geen handdoeken pakket aanbieden als mensen
deze al hebben geboekt. Oftewel: een relevante campagne moet worden uitgedacht.
De aantekeningen over afgesproken punten worden erbij gepakt en een voorstel wordt uitgewerkt in het e-mailprogramma CanopyDeploy. Ik bouw een profiel voor een voorpret mail die 6-weken voor de start van de vakantie wordt verstuurd.

Voor de lunch neem ik nog snel mijn inbox en de chatberichten door.

Elise

Hi! Ik ben Elise, E-mail Marketeer bij RED Online Marketing. 

Rond 12:00 lunchen we gezamenlijk aan de lunchtafel. De boodschappen worden op kantoor bezorgd met genoeg keuze voor iedereen. Altijd gezellig om met elkaar te lunchen en lekker bij te praten. Een tweetal collega’s die na de lunch nog zin heeft in een potje tafeltennis proberen elkaar fanatiek te verslaan.

Direct na de lunch is er teamoverleg van het contentteam. In het content team komen de verschillende disciplines (SEO, social media, PR, E-mail) bij elkaar en bespreken content gerelateerde zaken. Er is al digitaal een agenda gemaakt met een ieders input. We bekijken o.a. of iedereen uitkomt qua planning of hulp nodig heeft. Ook houden we
elkaar scherp het gebied van content optimalisatie van kwaliteit tot continuïteit.

email-scan

Na de vergadering is het tijd om te werken aan een nieuwsbrief met als thema waterpret voor een opdrachtgever. Normaliter versturen zij zelf de nieuwsbrief uit, maar door omstandigheden wordt het deze keer uitbesteed. Ik zorg dat de nieuwsbrief in de juiste huisstijl wordt opgemaakt. Zijn de afbeeldingen niet te zwaar, hebben alle call-to-action knoppen links? Bevatten de linkjes UTM tags zodat we de resultaten terug kunnen vinden in Google Analytics? Is de onderwerpregel uitdagend genoeg om te openen? Ik denk na over een ideaal verzendmoment voor deze mailing en stuur de eerste versie met voorstel van verzending door naar de opdrachtgever.

Aan het einde van de middag heb ik nog een telefonische belafspraak staan met een opdrachtgever die wil sparren over een e-mail campagne. Deze opdrachtgever verhuurd woningen in wintersportgebieden die ook ‘s zomers verhuurd kunnen worden. De boekingen blijven achter dus hoe kunnen we op e-mail gebied dit aantrekken? Mijn suggesties worden enthousiast ontvangen en samen komen we ook tot nieuwe oplossingen. De actiepunten worden verdeeld en zet ik op mijn planning voor een ander moment.

Morgen weer een dag!

Elise - Email Marketeer

Klinkt dit ook als jouw droombaan? Check dan onze vacatures !