Gebruik een contentkalender voor social media

Meest gestelde vragen over contentkalenders

  • Hoe stel je een contentkalender op?
  • Hoe bepaal ik mijn doel voor social media?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik continue actief ben op social media, ook in drukke periodes?
  • Waarom zou ik een contentkalender gebruiken?
  • Wat zet je in een contentkalender?

Waarom zou je een social contentkalender inzetten?

  • Langdurige relatie aangaan met je volgers
  • Het bespaart tijd, doordat je niet adhoc posts hoeft te bedenken
  • Het vermindert stress in drukke periodes, omdat je vooruit kan werken
  • Je kan tijdig inspelen op belangrijke periodes in de Travel & Leisure branche

Wat is een contentkalender nu precies?

Een contentkalender zet je in om je social media posts in te plannen, zodat je op een structurele wijze je volgers up-to-date houdt. Je verwerkt het beeldmateriaal en de communicatieboodschap op de dag en het tijdstip dat je je social post wilt plaatsen.

Er zijn veel momenten in de travel & leisure branche waarop je kunt inspelen op je social media kanalen. Alleen al kijkend naar alle vakantieperiodes kun je enorm veel inspiratie opdoen voor je social media posts.

Vakanties

  • Krokusvakantie
  • Pasen
  • Meivakantie
  • Pinksteren
  • Zomervakantie
  • Herfstvakantie
  • Kerst en oud & nieuw

Door op tijd je social media post in de contentkalender te verwerken zorg je ervoor dat je altijd berichten hebt klaarstaan. Ook in drukke periodes houdt je je volgers zo op de hoogte. Spontane posts buiten de contentkalender om zijn ook aan te raden. Zo kan je inspelen op actualiteiten als deze zich voordoen. Het komt erop neer dat je in een contentkalender verwerkt welke content je op welke dag en welk tijdstip je inzet.

Elementen voor contentkalender

  • Social media doelgroep
  • Social media kanalen
  • Communicatieboodschap 
  • KPI’s 

Stappenplan | Hoe begin ik met een Contentkalender?

Waar begin je als je een contentkalender wilt gaan inzetten? Er zijn een aantal zaken waar je aan moet denken bij het maken van een contentkalender. 

    1. Wat is je doel
      Wat wil je bereiken met social media? (Naamsbekendheid, interactie of conversies)
    2. Wie is doelgroep die je op social media wilt bereiken
    3. Wat is je communicatieboodschap
    4. Naar welke KPI’s ga je kijken om succes te meten (o.b.v. je social media doelen)
    5. Bepaal wanneer je je doel hebt bereikt 

    Hoe werkt RED?

    Door onze 13 jaar lange ervaring als bureau zijnde weten we dat iedere ondernemer in de reis-en recreatiebranche een andere behoefte heeft. Hierbij kijken we niet alleen naar de huidige situatie, maar ook naar de toekomst.

    We starten altijd met een vrijblijvend kennismakingsgesprek om te achterhalen voor welk doel social media ingezet kan worden voor de organisatie. 

    • Een gratis social media quickscan, hierbij doorlopen we de social media kanalen en noteren 5 verbeterpunten.
    • Een uitgebreide social media content planning advies, hierbij wordt gekeken naar de doelgroep, communicatieboodschap en soorten social media kanalen die ingezet kunnen worden. Er zal advies gegevens worden over hoe de contentkalender op de juiste manier ingezet kan worden voor de organisatie. 
    • Social media training om de basis te leren en vervolgens zelf aan de slag te kunnen gaan.
    Jaimy
    Hi! Ik ben Jaimy, social content specialist bij RED Online Marketing. Ik help je graag verder de planning voor je social media kanalen. Neem contact op