Maak gebruik van je data met Google Analytics

Wat is Google Analytics?

Google Analytics (Afgekort GA) is een van de meest waardevolle tools om online succes te behalen. Het is handig om te weten wat er op je website gebeurt, anders investeer je blind in je marketing kanalen. Het doel van Google Analytics is om een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen, bouncerates, inschrijvingen van mailings, contactaanvragen en/of boekingen.

Meest gestelde Google Analytics vragen van klanten:

  • Uit welke marketing kanalen komt omzet binnen?
  • Waar haakt men af op de weg naar een boeking?
  • Hoe verbeter ik mijn website met data uit Google Analytics?
  • Hoeveel mensen hebben de brochure gedownload, zich voor mailings ingeschreven, etc. en hoe kwamen deze mensen op de website?
  • Hoe kunnen we mensen die aan een boeking zijn begonnen maar niet hebben afgerond weer terughalen naar de website?

Maar waarom zou je Google Analytics eigenlijk als ondernemer inzetten?

  • Je krijgt meer inzicht in je doelgroep
  • Je ziet snel wat de knelpunten op je website zijn
  • Je weet wat voor omzet zorgt en wat niet
  • Met doelgroepen die je in Google Analytics verzamelt, kan je remarketing campagnes gaan draaien

Stappenplan | Hoe begin je met Google Analytics?

Om je marketing kanalen te kunnen evalueren en te sturen op het gedrag van je websitebezoekers is het belangrijk om Google Analytics goed in te stellen. Hiervoor moet je Google Analytics koppelen met al je marketing tools. Verder start je met het volgende:

  1. Aanmaken van je Google Analytics account;
  2. Aanmaken van nieuwe dataweergaven;
  3. Koppeling met Google Ads, Search Console, etc. maken;
  4. Doelgroepen (o.a. voor Google Ads) aanmaken;
  5. Instellen van de belangrijkste website-doelen (exclusief e-Commerce inrichting);
  6. Plaatsing Google Analytics tag in je Google Tag Manager account;
  7. Plaatsing Google Analytics e-Commerce tag in Google Tag Manager account;
  8. e-Commerce tracking codes doorgeven aan de klant of de websitebouwer;
  9. Instellen van 5 waardevolle basis dashboards.

Uiteraard kunnen we je hiermee helpen. Naast de basics bij het opzetten van je account kunnen we ook in je bestaande Google Analytics account duiken en je bij de analyse helpen.

Tijdens een workshop nemen wij de functies die je kan gebruiken met je door en laten we je zien welke wij zelf vaak gebruiken.

Andre
Hi! Ik ben André, Google Analytics specialist bij RED Online Marketing. Ik help je graag meer inzicht te krijgen in de website data en analyses. Neem contact op