Deel 3: Markttrends voor Duitsland, Frankrijk en België Q1 2021

Afgelopen januari maakten we een serie “boekingsblogs” om te delen wat we zien gebeuren in de markt. Zo zagen we een hoger boekingsbedrag en minder internationale boekingen voor verblijfsrecreatie, hoge oriëntatie, weinig actie voor bestemmingen in binnen- en buitenland en dagrecreatie dat echt nog volledig stil lag. Hoe is dat nu?


Deze keer heet de serie “markttrends” en is deze verdeeld in 3 delen.
Vandaag deel 3: Markttrends voor toerisme in onze buurlanden Duitsland, Frankrijk en België.

Samenvatting

  1. Steeds meer Duitsers boeken vakanties online 
  2. Informatie over corona maatregelen blijft belangrijk in keuzeproces voor internationale gasten
  3. Verhoogde informatiebehoefte nodig voor Duitsers
  4. Flexibel boeken belangrijker dan ooit
  5. Last-minute beslissingen
  6. Geen verandering in wensen en behoeftes
  7. Korte vakanties gaan in toekomst toenemen
  8. Verandering in doelgroep structuur tot 2030
  9. Duurzaam reizen – trend of one hit wonder?
  10. Wanneer verwacht Duitsland back-on-track te zijn?
  11. Bijzonderheden in Frankrijk
  12. Bijzonderheden in België

1. Steeds meer Duitsers boeken vakanties online🚀

De wel grootste trend die in Duitsland door Corona ontstaan is de snelle groei van online boekingen. Waar de Duitse gast in 2019 reizen voornamelijk in een het traditionele reisbureau boekte, gaat de trend nu meer naar online. De grote Reise Analyse van Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen e.V. heeft een toename van 5% bij online boekingen vastgesteld. Daarmee liggen online boekingen nu bij 49% van alle privé vakantiereizen.

Het persoonlijk gesprek stond tot nu toe nog op plek één maar kreeg een daling van 8% te verduren. Dit is een snellere stijging voor boekingen via internet dan verwacht. De verwachting is nu, dat reisbureaus in toekomst meer online te vinden zijn en hun klanten ook hier met innovatieve ideeën willen bereiken en helpen met het vinden van de juiste reis. Zo gaat de trendvoorspelling ervan uit dat tot 2030 66% van alle reizen, die in Duitsland geboekt worden online gaat plaatsvinden. Dat is ongeveer het niveau waarop Nederland nu zit.

Online boeken statistieken

2. Informatie over corona maatregelen blijft belangrijk in keuzeproces voor internationale gasten

Niet alleen flexibiliteit is een belangrijk onderwerp voor actuele boekingen. Duitse toeristen kijken naar de hygiënemaatregelen, naar de besmetting cijfers, dat ze weer naar huis kunnen en dat afstand gehouden kan worden. Hier worden vooral de corona-pagina’s geraadpleegd om te lezen, hoe hotels/vakantieparken/etc. met de maatregelen omgaan en hoe deze gehandhaafd worden.

Deze pagina’s moeten op orde zijn, opvallen en vooral uitgebreid beschreven zijn. Tijdens de pandemie steeg de behoefte naar informatie enorm. Een uitgebreide pagina met een beschrijving welke maatregelen nu in het land/de regio gelden, gaat tot meer boekingen leiden.

3. Verhoogde informatiebehoefte nodig voor Duitsers ℹ️

Dachten wij tot nu toe, dat de Duitser erg “gründlich” was, dan hebben wij hem nog niet tijdens corona beleeft. Bij de voorbereiding en oriëntatie naar vakantie wordt veel naar corona cijfers, besmetting aantallen en nieuwe maatregelen geluisterd, die bij de beslissing of een reis door kan gaan, doorslaggevend zijn.  De meeste vragen zijn:

  • Hoe is de situatie bij de bestemming?
  • Mag ik ernaartoe?
  • Moet ik in quarantaine of niet?
  • Vind ik de cijfers te hoog?
  • Bestaat er een mutatie? 

Dit is dan ook een kans voor aanbieders om hierbij te begeleiden en zich van een behulpzame en erg klantvriendelijke kant te laten zien. 

4. Flexibel boeken belangrijker dan ooit

Een van de grootste angsten van de Duitse toerist is, dat hij zijn geld niet terugkrijgt. Deze angst overtreft zelfs de angst om op vakantie ziek te worden. De Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen e.V. heeft cijfers gepubliceerd, dat 59% van de Duitsers aangeeft, dat ze op dit moment alleen met een geld-terug-garantie willen boeken. Deze trend zien we voor alle internationale markten.

Maar liefst 51% vinden de hygiënemaatregelen van de accommodatie een belangrijk punt wanneer ze nu naar vakanties zoeken. Daarnaast vraagt een land, camping, vakantiepark of hotel door de beperkingen flexibiliteit van de gast. Diezelfde flexibiliteit vraagt de gast dan ook terug. Goedwillendheid, betrokkenheid en transparantie zijn de keywords om deze onzekerheid tegen te werken. Onzekerheden

5. Last-minute beslissingen

De onzekerheid is dus zeker aanwezig maar er bestaat ook een enorm grote behoefte naar vakantie. Door de onzekerheid en veranderende uitingen van de regering blijft de trend van last-minute boekingen in 2021 voorlopig bestaan. Elk nieuw bericht van de Duitse regering heeft invloed op het aantal nieuwe boekingen, positief en negatief. 

Toch houden Duitsers over het algemeen vast aan hun populaire vakantiebestemmingen van voor Corona. Wanneer de maatregelen het toelaten, zullen ze ook weer naar Spanje, Italië en Griekenland reizen, die hoog in de cijfers staan, aldus Deutscher Reiseverband.

6. Geen verandering in wensen en behoeftes

De Reise Analyse heeft gekeken naar de behoeftes en populaire vakantietypes van de Duitsers. Conclusie: ook al is er veel veranderd en gaat er veel veranderen…de Duitse gast heeft zijn wensen en behoeftes nog niet bijgesteld. 

Reden van vakantie 

Reden van vakantie statistieken

Type vakantie 

Type vakantie statistieken

Prioriteiten op het gebied van consumptie

7. Korte vakanties (2-4 dagen) gaan in toekomst toenemen

De grote Trendanalyse 2030 geeft ook inzicht in de prognoses voor de korte vakanties. Op dit moment zijn ze nog niet zo populair als voor de corona crisis maar ze gaan in de toekomst toch weer erg stijgen. Op dit moment vinden Duitsers vooral de grote en lange vakanties belangrijk om te kunnen uitrusten. Door het coronavirus vraagt de voorbereiding nu wel erg veel tijd en veel aspecten zijn niet goed te calculeren. Daarom gaan wij dit jaar waarschijnlijk een teruggang van korte vakanties zien.

Maar dit zal niet betekenen, dat er nu niet meer op korte vakanties ingezet moet worden. Waar het in 2019 nog 92,1 miljoen korte vakanties waren, gaat de prognoses voor 2025 naar 96,8 miljoen. En in 2030 gaat men er zelfs van uit, dat het 100,4 miljoen korte vakanties gaan worden. 

8. Verandering in doelgroep structuur tot 2030 👪

Het is altijd goed, om de eigen doelgroep van tijd naar tijd weer opnieuw te onderzoeken en te analyseren. Zijn er nieuwe groepen bij gekomen? Is er een kans om andere groepen voor mij te winnen? In de loop van de volgende jaren gaan wij in Duitsland meer senioren en families met kinderen zien. Hier ligt dus veel ontwikkelingspotentieel. 

9. Duurzaam reizen - trend of one hit wonder?

Duurzaam reizen bestond al voor corona maar was meer in de business sector van groot belang. Nu met het uitzetten van de luchtvaart en cruises en de vlak voor corona hete discussies over het klimaat wordt ook de private sector gevoeliger voor duurzaam reizen. De vooruitblik van de grote reis analyse uit Duitsland, die o.a. analyseerde welke aspecten weer naar de oude performance terugvinden, laat zien, dat Langeafstands Bestemmingen, Vliegvakanties en Cruises nooit meer in de sterk stijgende lijn terug gaan vinden in die ze nog in 2019 omhoog gerend zijn.

Kortere wegen naar de bestemming, dus meer tijd op locatie en het bewust worden voor duurzaam reizen hebben deze stijgende trend enorm afgeremd. Duurzaam reizen is dus geen one-hit-wonder maar zal wel van de toerismebranche gevoed moeten worden om deze trend door te zetten.

10. Wanneer Duitsland verwacht back-on-track te zijn... 🛤️

Op dit moment wordt over 2021 als overgangsjaar gesproken. De vaccinaties zijn in volle gang maar Corona blijft als een bedreiging boven ons hoofd zweven. Wel is er in Duitsland een sterkere behoefte om op vakantie te gaan dan ooit. De NBTC zegt, dat 76% van alle Duitsers staat te trappelen om weer op vakantie te gaan.

Er bestaat een hoge consumptieprioriteit en bereidheid om meer te betalen en zichzelf zo voor een rampjaar te trakteren. Wij spreken ook van een inhaaleffect. Volgens de Trendanalyse 2030 gaat deze volgend jaar inzetten en duurt tot ca. 2025. Dan, zo is de verwachting, bevinden zich alle sectoren, behalve lange afstandsbestemmingen, vliegvakanties en cruises, weer op het uitgangspunt van voor corona incl. groeipotentieel. Van de uitzonderingen wordt niet meer verwacht een zo groot groeipotentieel in de rug te hebben als voor 2020.

11. Bijzonderheden in Frankrijk 🇫🇷

Ondanks de strenge avondklok die om 18 uur inging, was er deels optimisme in de eerste 2 weken van maart. De signalen die binnen kwamen, kwamen voornamelijk binnen voor verblijven in de westkust, met focus op een afstand van ongeveer 2 tot 3 uur van Parijs. Toen het steeds duidelijker werd dat Parijs en de noordelijke regio weer een harde lockdown in gingen, zakte het animo voor vakanties steeds verder in.

Uiteindelijk werd eind maart bekend dat Frankrijk weer een harde lockdown in zal gaan tot in ieder geval 3 mei. Hiermee nam ook de animo voor het voorseizoen vrijwel direct af. De Franse markt was al geheel afhankelijk van z’n eigen markt voor het voorseizoen gezien je het land alleen onder bepaalde voorwaarden in mag, bij vertoning van een negatieve PCR test jonger dan 72-uur.

(zie hieronder een overzicht hoe reizen in Frankrijk in de belangstelling staat. Bron: Google Trends)

Belangstelling reizen

Het is momenteel nog onduidelijk hoe het hoogseizoen in Frankrijk eruit gaat zien. Op het moment dat dit geschreven wordt (6 april) heeft Frankrijk 9,3M (ongeveer 14%) van de Fransen gevaccineerd. De regering heeft aangegeven dit te versnellen, en voorspeld dat iedereen voor eind Augustus op z’n minst 1 dosis zal hebben ontvangen. 

Ook wordt er gesproken over een potentiële opening van attractieparken half-Mei. Hier is nog geen officiële bevestiging over gegeven, en is het op het moment nog onduidelijk hoe dit eruit gaat zien. Er is een grote kans dat het bezoek van recreatieparken alleen onder bepaalde voorwaarden bezocht kan worden, en kan het zijn dat de rol van de applicatie “TousAntiCovid” hier een grote rol in gaat spelen (denk aan inscannen middels een QR-code met de app tijdens een bezoek aan openbare gelegenheden, enz.).

12. Bijzonderheden in België 🇧🇪

De Belg heeft wat meer perspectief omdat reizen binnen de Europese Unie vanaf 19 april weer zou mogen. We zien nog weinig extra boekingen richting het buitenland sinds dit bericht, de Belg is wat terughoudend. Dit heeft vooral te maken met dat een harde lockdown alles weer teniet zou doen. Tevens is er nog veel onduidelijkheid, meer informatie zou nog volgen. 

We zien op de Belgische markt dan ook dat vakanties in eigen land enorm booming zijn en blijven, de knopen worden dus doorgehakt. De Limburgse bossen profiteren maar vooral de Belgische kust gaat door het dak. Ondanks meer perspectief dus niet heel anders dan Nederland.

Opvallend nieuws deze week is dat bijna 8 op de 10 Vlamingen online koopt. Vergeleken met 2012 is het in 2020 verdubbeld. Dit biedt kansen voor online adverteren voor de Belgische markt. 

Wil je meer weten?

Vul het contactformulier in voor een eerste kennismaking. Wij helpen je graag verder om 1-op-1 jouw vragen te beantwoorden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen