Camping zoekgedrag in Frankrijk: minder vraag dan in 2019

De druk op de koopkracht is van invloed op de beslissingen van de Fransen over hun zomervakantie. Hoewel het seizoen 2022 voor de franse campings en vakantieparken goed was begonnen, hebben de inflatie en de oorlog in Oekraïne de vraag afgeremd.

Ook wij zien een daling van het aantal zoekopdrachten rond alle onderwerpen van het kamperen. De eerste lichte daling eind februari werd gevolgd door een groei die van maart tot eind mei hoger was dan in 2019, maar nog steeds lager dan in de afgelopen twee jaar.

In juli zien we een toename van de belangstelling op last minute gebied. Deze stijging lijkt volgens Google echter ook op te houden onder de niveaus van de voorgaande jaren.

Camping zoekopdrachten frankrijk 2022

Source : Google Trends

Vakantie: algemene daling van de vraag in Frankrijk

Door de stijgende inflatie worden de Fransen, net als de inwoners van andere Europese landen, gedwongen hun dagelijkse winkelgewoonten en zelfs hun keuzes voor de zomervakantie te wijzigen. Reizigers zijn vooral op zoek naar interessante aanbiedingen en promoties. De belangstelling voor annulerings- en wijzigingsvoorwaarden, die de afgelopen twee jaar centraal stonden, stagneert of neemt zelfs af in alle Europese landen. 

63% van de Fransen hebben hun keuze voor de zomervakantie gewijzigd

De Odoxa-barometer meet de reële impact van de inflatie op het dagelijkse leven. Hieruit blijkt dat 63% van de Fransen die van plan waren om deze zomer weg te gaan, hun plannen hebben gewijzigd wegens de inflatie. Dit resulteert in een nieuwe bestemming kiezen (19%), de duur van het verblijf te verkorten (20%) of zelfs van de vakantie af te zien (24%). Daarentegen houdt bijna vier op de tien ondervraagden voorlopig vast aan hun plannen (37%).

Fransen hebben hun keuze voor de zomervakantie gewijzigd​

Source : Europe1

De reis naar de vakantie bestemming zal ook meer kosten

Al met al zal het reisbudget volgens Le Figaro waarschijnlijk een grotere impact hebben op de Franse portemonnee.

Dit jaar kost de auto enkele tientallen euro’s meer aan brandstof dan in 2021 (een stijging met 46,5% voor diesel en 37% voor benzine in Frankrijk). 
De rekening houdt niet op: ook de Franse tolgelden zijn in februari gestegen met 2,05% voor het APRR-net, 1,89% voor het Cofiroute-net en 2,19% voor het ASF-net.

Toch is de toeristische sector in het algemeen tevreden over het hoge aantal reserveringen voor accommodaties. Hoe kan deze paradox worden verklaard?

Het is niet alleen de inflatie: de pandemie heeft ook de vakantiekaart herschikt. De Fransen zijn te lang zonder hun familie geweest en willen ze weer zien: dat is het doel van 70% van de vakanties. Didier Arino, voorzitter van het adviesbureau Protourisme, heeft op BFM (een Franse radiozender) zelfs over een “terugkeer van de gezelligheid”.

Van de 60% Fransen die op vakantie gaan, gaat 40% naar niet-commerciële etablissementen, d.w.z. naar vrienden of familie. De overige 20% besteedt een groter budget aan trein- of vliegtickets, restaurants, commerciële accommodatie, enz. De toeristische sector zal zich waarschijnlijk goed herstellen, aangezien de rijkere huishoudens tijdens de pandemie hebben gespaard door minder uit te geven aan vrije tijd.

 “Van de 60% Fransen die op vakantie gaan, gaat 40% naar vrienden of familie”

Dit is het verschijnsel van het zogenoemde ‘revenge tourism’: proberen de gemissen van de afgelopen jaren goed te maken door zichzelf op een leuke vakantie te trakteren. Inflatie en brandstofprijzen zullen deze doelgroep waarschijnlijk niet beperken. Maar dit is niet het geval voor de middenklasse. De toeristische sector zal wellicht opnieuw van start gaan met minder vakantiegangers dan in de voorgaande jaren. Dit is een teken dat de ongelijkheden toenemen,” verklaart Sandra Hoibian, directeur-generaal van het onderzoekscentrum voor de studie en de observatie van de levensomstandigheden, specialist in kwesties met het toerisme, op Franceinfo.

En op internationaal niveau?

Ook in Nederland zien we een zeer lichte daling van de belangstelling (8,6% inflatie in juni volgens het CBS), met een piek in het aantal zoekopdrachten iets later in het jaar. Het niveau blijft echter onder het niveau van 2021.

Camping zoekopdrachten nederland 2022

Source : Google Trends

Hetzelfde geldt voor de Duitse markt. Dit ligt onder de in 2021 en 2020 waargenomen niveaus. De belangstelling ligt echter boven het niveau van 2019. 

    Source : Google Trends

    De Belgische markt voor kampeervakanties groeit echter sterk. Dit is een stijging met 8 punten in vergelijking met dezelfde periode in 2021, wat een recordjaar was voor de belangstelling voor kampeervakanties.

      Camping zoekopdrachten Belgie 2022

      Bij RED online Marketing houden onze specialisten deze trends voortdurend in het oog. Heb je een vraag of wil je meer weten? Neem contact met ons op of abonneer onze nieuwsbrief.

      Deel dit bericht:

      Share on facebook
      Share on twitter
      Share on linkedin

      Vrijblijvend kennis maken?

      Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

      RED nieuws ontvangen?

      0
      Inschrijvingen

      Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen